dode bijen rond de kast

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:
dode bijen rond de kast

Bericht door hbeugeling » zo 22 jun 2008, 13:39

Ik heb een drietal drieramers op mijn volkstuin geplaatst. De onbevruchte koninginnen op 13-6 ingehangen. De eerste dagen leek alles goed te gaan. Tot gisteren 21-6. Rond de 3 ramers leek het wel een slachtveld. Overal dode bijen en bijen die rond de kasten liepen. Het leek mij alsof er veel meer bijen waren dan in de 3 ramers konden. Twee van 3 ramers heb ik groter gemaakt en in 6 ramers geplaatst.
Nu zit ik nog met de volgende vragen:
1: de koninginnen zijn net berucht en nauwelijks aan de leg dus lijkt mij dat alleen het uitlopend broed voor aanwas van bijen kan zorgen. Hoe kan het dan zo zijn dat er enorm veel bijen rond de kasten liepen en tegen de kasten op?
2: Hoe kan het dan er honderden dode bijen rond de kasten lagen. Je zag dat de bijen met hun slachtoffers uit de kasten kwamen. Kan dat zijn dat vreemde bijen hebben geprobeerd in te vliegen, of kan het misschien spuitschade zijn. Een imker in de buurt opperde dat het laatste mogelijk zou kunnen zijn op het moment dat men op een volkstuinencomplex fruit en groete gaat behandelen.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 22 jun 2008, 17:36

Misschien dat er ergens in de omgeving aardappelen zijn bespoten? Hebben wij een aantal jaren geleden meegemaakt. Nu hebben we daar geen last van omdat de linde, tamme kastanje en de klaver gelijk met de aardappelen bloeien. Maar het kan zijn dat bij jullie sprake is van een drachtpauze waardoor de aardappelen worden bevlogen?

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door hans hoogendoorn » zo 22 jun 2008, 18:37

Spuitschade kun je laten onderzoeken door een monster dode bijen op te sturen.
PPO ? Een geval in Drenthe werd twee jaar geleden bewezen via een lab in Schotland.

Hoe is trouwens de toestand van het voer ?
Dat kan hard teruglopen in afleggertjes.
Roverij is ook een optie.

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door hbeugeling » zo 22 jun 2008, 19:32

Hans ik denk niet dat het roverij is. Het is juist de kast waar de meeste bijen in zaten, waar het oorlog was. Je zou zeggen dat er bij roverij met name de zwakkere volken het eerst bezocht worden.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 22 jun 2008, 21:06

Er is spuitschade die er voor zorgt dat de thuiskomende vliegbijen niet meer als "eigen bijen" worden herkend. Er ontstaat vervolgens een slachtpartij die lijkt op roverij. De thuiskomers worden als indringers verjaagt en / of afgestoken.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door m.kolsters. » zo 22 jun 2008, 21:58

Als de bijen niet meer herkend worden door spuiten,wat is dan de geur van de koningin.
Is deze van op een bloem zitten vervaagt.
Dit geloof ik niet.
Ik heb 30 kasten op een rij,en het perseel lang de bijen is bespoten,nu zijn de bijen niet om in de buurt te komen,maar geen doden.
Heb je geen geslingerde raat(honingresten) in de kastjes gehangen,de zwakke worden daan gerooft.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

dar
Berichten:92
Lid geworden op:di 15 jan 2008, 20:44
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door dar » zo 22 jun 2008, 23:41

Hans
gisteren gebeurde mij hetzelfde
Aleen vond ik voor de kast een dood koninginnetje
met een kluitje bijen dat niet van mij was
{niet geknipt en gemerkt}
Ikhep het vermoeden dat er een klein bruidzwermpje
is komen aanvliegen.

ad van meurs

Ernst de Jonge
Berichten:43
Lid geworden op:ma 24 okt 2005, 21:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door Ernst de Jonge » do 26 jun 2008, 14:02

ea.geurtsen schreef:
Misschien dat er ergens in de omgeving aardappelen zijn bespoten? Hebben wij een aantal jaren geleden meegemaakt. Nu hebben we daar geen last van omdat de linde, tamme kastanje en de klaver gelijk met de aardappelen bloeien. Maar het kan zijn dat bij jullie sprake is van een drachtpauze waardoor de aardappelen worden bevlogen?
Ik wil mijn bijen op de bloeiende linde zetten. Alleen staan rondom de linden bloeiende aardappelen, die zeker zullen worden bespoten (karate zeon of pirimicarb, beide tegen luis). Is het inderdaad zo dat bijen alleen op de linde vliegen en niet aan de aardappelen toekomen? In dat geval durf ik het. Of zal een deel van het volk toch op de aardappel vliegen, in dat geval laat ik de linde. Wie helpt mij met advies?
Ernst[:)]

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door hbeugeling » do 26 jun 2008, 19:27

Uiteindelijk denk ik dat het antwoord ligt in het volgende:
Ik had een zwerm geschept en deze in een 6 ramer naast de andere kasten gezet. Aan het eind van de dag heb ik de zwerm lucht gegeven en de kast open gezet. De dag erna was de zwerm verdwenen. Ik vond het echter opmerkelijk hoeveel bijen er in 1 van de 3 ramers zaten en heb ze daarom meer ruimte gegeven in een 6 ramer.
Wanneer jullie het allemaal nog kunnen volgen:
Ik denk dat de zwerm weer op pad is gegaan en zich massaal in de 3 ramer wilde invliegen. De vele dode bijen rond de kast kunnen als slachtoffer van de strijd beschouwd worden. De koninginnen zullen het onderling wel uitgezocht hebben.

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door hbeugeling » do 26 jun 2008, 19:27

Uiteindelijk denk ik dat het antwoord ligt in het volgende:
Ik had een zwerm geschept en deze in een 6 ramer naast de andere kasten gezet. Aan het eind van de dag heb ik de zwerm lucht gegeven en de kast open gezet. De dag erna was de zwerm verdwenen. Ik vond het echter opmerkelijk hoeveel bijen er in 1 van de 3 ramers zaten en heb ze daarom meer ruimte gegeven in een 6 ramer.
Wanneer jullie het allemaal nog kunnen volgen:
Ik denk dat de zwerm weer op pad is gegaan en zich massaal in de 3 ramer wilde invliegen. De vele dode bijen rond de kast kunnen als slachtoffer van de strijd beschouwd worden. De koninginnen zullen het onderling wel uitgezocht hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten