varroxverdamper versus Thymovar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:
varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door StefaanDeputter » wo 13 aug 2008, 10:24

Collega's imkers,

Ik overweeg momenteel aan varroabehandeling te doen:
Ik zou gebruiken ofwel:
1.Thymovar (redelijk duur)
2.Oxaalzuur met de varroxverdamper (in mijn bezit):3 maal met een tussenpauze van 7 dagen.(Natuurlijk wel wat meer werk, maar goedkoop)

Welke methode zou het beste resultaat geven ?

Groeten,
Stefaan Deputter

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door LWPisa » wo 13 aug 2008, 10:55

Hoi...ik denk dat de Varrox een betere kill rate geeft wanneer die goed toegepast wordt, dus in een broedloze periode. Over thymol lees ik verschillende meningen...het zou wel werken, de kill rate is lager maar langer, het is minder "giftig voor mijten" dan oxaalzuur. De werking is ook redelijk afhankelijk van de mate van verdamping, dus het weer en de volksgrootte. Naar mijn mening stinkt het, het kan het opnemen van voer ook verstoren.

Ik zou voor oxaalzuur gaan, maar 3 x verdampen is wel zwaar voor je bijen, 1 of 2 x zou genoeg moeten zijn als er geen broed is. Dus pas in de winter behandelen.

L

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door StefaanDeputter » wo 13 aug 2008, 11:55

Pas in de winter behandelen????
Ik heb tot nu toe enkel darrenraat uitgesneden.
Dus na de honingoogst nog met niets behandeld.
Gaan mijn bijenvolken dan bijna niet helemaal verzwakt (of dood) zijn als ik nu niks doe en wacht op de broedloze periode ?

Stefaan

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door de vos roger » wo 13 aug 2008, 12:14

StefaanDeputter schreef:

Gaan mijn bijenvolken dan bijna niet helemaal verzwakt (of dood) zijn als ik nu niks doe en wacht op de broedloze periode ?

Stefaan
Stefaan je bijen zullen zeker verzwakt zijn als ge ze driemaal kort na elkaar met oxaalzuur zal behandelen.
Die zuren doen je bijen absoluut geen goed,het voorschrift is 1 x per generatie bijen behandelen.

roger

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door LWPisa » wo 13 aug 2008, 13:04

Ik behandel mijn bijen 1 x per jaar met oxaalzuur in de winter. Ik heb geen zin mijn bijen extra te belasten met zuren/etherische olien tijdens het broedseizoen. Dat zou wel eens schade aan broed op kunnen leveren en is veel werk.

Naar mijn mening moet die ene keer ook genoeg zijn, bijen die toch veel Varroa hebben doen iets niet goed en mogen in feite dood. Maar ik heb makkelijk praten, ik heb niet veel Varroa: geen vervormde vleugels, nauwelijks mijten op de lade en bij de winterbehandeling valt er ook niet veel.

Of je moet behandelen hangt van je situatie af...of je veel Varroa hebt...zomaar behandelen zou ik niet doen.

Heb je veel mijten op de lade? Heb je vervormde vleugels? Hoe gaat het met je bijen? Ook in vergelijking met vorige jaren?

L

StefaanDeputter
Berichten:84
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 21:15
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door StefaanDeputter » wo 13 aug 2008, 13:48

Roger, L,
Ergens hier in het forum staat te lezen dat het druppelen van oxaalzuur maar éénmaal per generatie bijen mag gebeuren en dat verdampen geen schade zou geven.
Of heb ik het mis?

Stefaan

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 13 aug 2008, 16:33

Oxaalzuur werkt niet door in gesloten broed, dus daar is het nog geen tijd voor lijkt me. Omdat mierenzuur wel doorwerkt in gesloten broed zou ik nu voor mierenzuur kiezen. Ik pas mierenzuur altijd toe, voordat ik ga inwinteren, dus omstreeks deze periode. Tussen de feestdagen in december eenmalig met de oxaalzuurverdamper.

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door de vos roger » wo 13 aug 2008, 18:38

StefaanDeputter schreef:
Roger, L,
Ergens hier in het forum staat te lezen dat het druppelen van oxaalzuur maar éénmaal per generatie bijen mag gebeuren en dat verdampen geen schade zou geven.
Of heb ik het mis?
Stefaan

Stefaan of het nu verdampen of bedruppelen is,het zijn de kristallen die de werking(en schade) geven. Ik behandel mijn bijen ook met oxaalzuur in de maand december door bedruppelen.In de zomer als ik zwermen heb of kunstzwermen maak dan worden die volken ook beneveld met een oxaalzuuroplossing van 30gr/liter water.Zo begin je al redelijk clean met een nieuw volk.


roger

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door Gerard van Gastel » wo 13 aug 2008, 18:51

Stefaan,
als je nou eens 1x zou druppelen met oxaalzuur, werkt eenvoudig, snel en behoorlijk goed. Hoewel het niet in het broed doordringt worden wel nagenoeg alle mijten daarbuiten verwijderd en kun je met een 'schoon' volk aan de bouw van het wintervolk gaan werken. Plus je krijgt een goed beeld van de varroadruk als je ze telt per volk. Eventueel kun je dan deze winter met de verdamper werken als er geen broed meer is (en als het nodig is natuurlijk). Maar 3x om de 7 dagen zeker NIET!

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door A.A. Staals » wo 13 aug 2008, 20:31

De meeste mijten zitten in het broed. Om er nu een tiental te doden die op de bijen zitten en er nog honderd(en) in het broed achterblijven is niet zinvol.Dus nu niet bestrijden met oxaalzuur.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten