varroxverdamper versus Thymovar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door Gerard van Gastel » do 14 aug 2008, 08:22

De meeste mijten zitten in het broed. Om er nu een tiental te doden en er nog honderd(en) in het broed achterblijven is niet zinvol
waar baseer je dat nu op?

Als er in deze tijd slechts een tiental mijten zouden zitten, dan zou ik me over varroabestrijding niet druk maken.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door A.A. Staals » do 14 aug 2008, 09:01

Gerard
Ik zeg niet dat er maar een tiental zitten. Je kunt slechts de mijten doden die op de bijen zitten en dit is een klein deel van wat in het volk aanwezig is. Oxaalzuur is alleen geschikt om broedloze volken te behandelen.

ad staals

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door Gerard van Gastel » do 14 aug 2008, 14:08

Als die tientallen verantwoordelijk zijn voor die honderden in het broed, en je haalt die tientallen weg, dan komen die honderden er toch ook niet meer?

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door willem » do 14 aug 2008, 14:28

Gerard van Gastel schreef:
Als die tientallen verantwoordelijk zijn voor die honderden in het broed, en je haalt die tientallen weg, dan komen die honderden er toch ook niet meer?
Hallo Gerard
Je maakt een denkfoutje.
In het broed zitten er (pakweg) honderd mijten, op de bijen tien mijten.
Als je die tien weghaald (met oxaalzuur), dan produceren die 100 in het broed er na een tijdje zo'n 300 a 400 nieuwe mijten. Kun je weer opnieuw beginnen.
Met mierenzuur pak je ook de mijten in 't broed aan.
Het eventuele restant in de broedloze periode te lijf gaan met oxaalzuur.
Groeten, Willem

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door Dirk Blanken » do 14 aug 2008, 18:12

Geen enkel bestrijdingsmiddel is goed voor de bijen.
Ik weet zeker dat als je pas in december de volken met oxaalzuur behandelt het kwaad al is geschied.
In de zomer moet je het aantal mijten klein zien te houden zodat het volk geen schade oploopt voor de inwintering.
Dirk



dertiende

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: varroxverdamper versus Thymovar

Bericht door Eddy Geurtsen » do 14 aug 2008, 19:21

Stefaan, het lijkt alsof je een grote voorkeur hebt om de volken juist nu met oxaalzuur te behandelen. Daarmee tref je echter alleen de mijten op de bijen. Behandel je volken daarom nu met mierenzuur, dan tref je ook de mijten in de gesloten broedcellen. Een bijengeneratie mag (wordt gezegd) maar éénmaal met zuur worden behandeld. Dat komt dan goed uit, want de meeste bijen van dit ogenblik zullen geen winterbij worden. Des te beter, want als je nu behandeld met mierenzuur, zal de volgende generatie met weinig mijten te maken hebben (dus gezond opgroeien). De eerste zuurbehandeling krijgt deze generatie tussen Kerst en Oud en Nieuw, maar dan met de oxaalzuurverdamper. In die periode is het volk broedloos en zullen ook de laatste mijten er van langs krijgen. Deze methode hanteerde ik de afgelopen jaren met redelijk succes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten