varroa vrij?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: varroa vrij?

Bericht door henkvanderscheer » vr 17 okt 2008, 14:41

Het mooie van stellingen is dat ze wel leuk moeten, maar niet waar behoeven te zijn.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: varroa vrij?

Bericht door Dirk Blanken » vr 17 okt 2008, 20:08

Hoe mooi de stellingen zijn hangt een beetje af hoe doordacht ze zijn dus hoeveel je bijna zeker weet.
Deze stellingen zijn denk ik bedoeld om een discussie op te zetten want zeker of bijna zeker weten is geen optie.
Maar door erover te praten en onze ervaringen uitgebreid te vertellen kunnen we verder komen.

Stelling 1 : Varroavrije volken : Onmogelijk, misschien volken met weinig varroa omdat ze eerder behandeld zijn en heel geisoleerd staan.

Stelling 2 : We moeten dus alleen middelen toepassen waardoor geen resistentie kan ontstaan(mierenzuur,thymol etc.).

Stelling 3/4 : Korven naar kasten, eigelijk laten zwermen of niet is geen optie zelfs niet in Groningen af en toe een zwerm OK maar alles laten zwermen is onmogelijk.
Zeker ik niet die extra voorzichtig moet zijn i.v.m. een garagehouder die al hun glimmende waar buiten zet en beweert dat op 200 m de auto's konstant bevuild worden terwijl de bijen de andere kant op vliegen.
Die rechtzaak is nog lang niet afgelopen.
Nu wil de garagehouder voor zich zelf pleiten en daarbij moet ik ook aanwezig zijn, waarschijnlijk in november of december.
Ik heb alleen hoofdzakelijk de koninginnenteelt in mini's nog maar thuis staan en de meeste omwonenden hebben geen klachten.


Stelling 5 : De trachemijt was toen heel ras gebonden en is niet te vergelijken met de varroa.
Dat was op te lossen door andere rassen te importeren.

Dirk



dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten