Amerikaans vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Oude Essink »

Hoi Jelte Pieter,
Dit geschreven hebbende, wil niet zeggen dat ik propageer om zwakke volken aan te houden.
Ik snap jouw verhaal even niet helemaal. AVB is een broedziekte die wordt veroorzaakt door een bacterie en wordt verspreid door sporen van die bacterie. spore komt in broedcel en wordt geactiveerd door de eiwitten van de larve; spore gaat over in bacterie vorm, vreet zich te barste en vermenigvuldigt zich razensnel; als de larve is verteerd resten er miljarden bacteries die weer overgaan in sporen in afwachting van betere tijden. Die breken snel aan als werksters de cellen gaan poetsen en vervolgens jonge larfjes gaan voeden; of als een imker met zijn materiaal de sporen opneemt en verspreid; of als een dar sporen krijgt en vervolgens een buurvolk binnenwandelt; of als een moer sporen oploopt en vervolgens bij een andere imker wordt afgeleverd enz enz.
Alleen isolatie van een besmette stand en grondig opruimen van alles wat sporen kan hebben opgelopen (buurvolken en materialen) kan de ziekte uitroeien. In het verleden werd in Nederland "stamping out" toegepast (verbranding van alles wat contact kan hebben gehad met het besmette volk) De betreffende imkers kregen vergoeding voor al hun spullen; finantieel liep dat uit de hand en de overheid stopte de betalingen en verenigingen wilden er niet voor opdraaien. Momenteel wordt bij een uitbraak alleen het zichtbaar besmette volk geruimd en de volken in de omgeving geïsoleerd.
Sterke volken kunnen een lichte besmetting redelijk overleven; als de druk (te) groot wordt gaan ook zij er aan.Van een uitbraak is sprake als het broed dusdanig is aangetast, dat de verschijnselen zichtbaar worden; voor een medicatie is het dan al te laat.

Afbeelding
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Dirk Blanken »

Het zou goed zijn om bij een uitbraak van AVB te controleren welke imker zeg op een afstand van liefst 10(darren)en ev 5 km in de buurt van de uitbraak zijn geweest met hun volken.
Als bijv. iemand uit Zuid Limburg een keer koolzaad wilt oogsten en naar Groningen afreist en dat is nog niet zo.n probleem maar hij gaat ook weer terug.
Hij kan dan bijv. AVB meenemen.
Voor de plaats van de uitbraak wordt een 3 km vervoersverbod ingesteld en de imkers in de buurt blijven zeer allert ook in het voorjaar.
De imker in Limburg heeft het bericht van de uitbraak misschien gemist en blijft gewoon reizen.
Dit is de normale gang van zaken en nieuwe uitbraken blijven toch vaak achterwege.
Daarom ben ik van mening dat de gradatie van besmetting ook van belang is.
Men reist met sterke volken die weerstand hebben.
Dirk






dertiende
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Wim Joosten »

bee-watch schreef:
Heden 22 oktober AVB geconstateerd in de Punt.

Heeft men nu de volken dan nog los om te kijken naar conditie en omstandigheden van de bijenvolken?
Verspreid AVB een bepaalde geur, zodat de imker het kan ruiken dat er wat mis is?

Met vriendelijke groet,
Wim
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door LWPisa »

Er zullen vast volken zijn die er tegen kunnen maar het is beter het niet te hebben. En als stamping out werkt dan kunnen we het gewoon beperken ipv van dat we er mee moeten te leren leven.

Enige nadeel als we het niet krijgen, kunnen we ook niet selecteren op resistentie...maar we hebben al genoeg te doen met mijten.

Maar kan iemand mij informeren wat het protocol is voor met AVB besmette volken nu? Worden die opgeruimd?

L
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jaap v.Popering »

Je zou bij ; bijen(APENSTAART)wur.nl en dan Bijenziekten kunnen kijken .

Jaap v P
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door labrador »

bee-watch schreef:
Heden 22 oktober AVB geconstateerd in de Punt.
Dat is een plaats onder Groningen nabij Eelde.

Tevens een vervoersverbod ingesteld.

Is er een verband tussen al deze gevallen op de grens van Groningen en Drenthe.
Een belangrijk punt om eventuele bronnen te vinden.
Heeft men nu de volken dan nog los om te kijken naar conditie en omstandigheden van de bijenvolken?
aanvulling:
Er is opnieuw Amerikaans Vuilbroed geconstateerd in Drenthe. Ditmaal bij De Punt, gemeente Tynaarlo. Eerder al werd de ziekte aangetroffen in Buinerveen en Exloo, beide in Drenthe en in het Groningse Stadskanaal. Om verdere verspreiding van deze voor bijen besmettelijke ziekte te voorkomen, heeft minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) een vervoersverbod ingesteld, dat vanmiddag om 16.00u ingaat. Het vervoersverbod geldt minimaal tot het voorjaar, omdat pas bij nieuw broed kan worden gecontroleerd of de ziekte verdwenen is. Ook het vervoersverbod dat is ingesteld rond Buinerveen, Exloo en Stadskanaal geldt om dezelfde reden minimaal tot het voorjaar.

Het Amerikaans Vuilbroed bij De Punt kwam aan het licht tijdens een bijengezondheidsmonitoring uitgevoerd door Bijen(APENSTAART)wur in Wageningen. In monsters van de bijenkast uit de De Punt zijn bacterieën aangetroffen van Amerikaans Vuilbroed, terwijl de imker zelf nog geen ziekte had geconstateerd. Normaal gesproken constateert de imker als eerste de ziekte.

Amerikaans vuilbroed is een ziekte van het broedsel van bijen. Het wordt veroorzaakt door een staafvormige, sporenvormende bacterie, de Paeni-bacillus larvae. De sporen van deze bacterie blijven lang kiemkrachtig en zijn zeer resistent tegen hitte en uitdroging. Voor Amerikaans vuilbroed bestaat geen Europese bestrijdingsplicht. Uitbraken van Amerikaans vuilbroed worden door de imkerij zelf bestreden.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi Hennie,

ik reageerde in mijn stukje op hetgeen geschreven door Dirk B. Hij noemt AVB een 'zwakheidsziekte' waar ik het dan ook niet mee eens ben. Ook ik denk dat als een zeer sterk volk (zelfs het grootste Buckfast volk) aan de bacterie wordt bloot gesteld, deze vroeg of laat het loodje legt. Ook ik zie in om met alle voorzichtigheid met deze ziekte om te gaan. Ik kan me ook goed in jou bijdrage vinden Hennie!

JP

Mijn Groningse stand is redelijk dichtbij gemeente Tynaarlo. Allemaal heel vervelend dus.
Het lijkt wel of ik een vooruitziende blik heb aangezien ik een aantal weken geleden al vond dat het heel dichtbij kwam. Ik zal morgen Jan Kruit bellen voor extra info.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Net op de site van LNV gezien. Zo te zien val ik net binnen het reisverbod op ongeveer 300 meter. Hier baal ik dus erg van. Het is niet anders.

JP
bee-watch
Berichten: 45
Lid geworden op: di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door bee-watch »

Alhier de mededeling van LNV en een kaart van de juiste locatie.

http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDL ... e_id=31468
jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Amerikaans vuilbroed

Bericht door jjmvaningen »

Wim Joosten schreef: Verspreid AVB een bepaalde geur, zodat de imker het kan ruiken dat er wat mis is?
Het stinkt buiten de kast (vanuit vlieggat/gaasbodem) naar bedorven/rottend vlees.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten