Thymovar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Thymovar

Bericht door DaanL » za 13 sep 2003, 13:49

Hallo, dit is mijn eerste bericht op de forumkrant dus ik hoop dat het lukt.

Ik bestrijd dit jaar voor het eerst met Thymovar en bemerkte na het tellen dat er bij 1 kast, steeds heel weining mijten vallen in vergelijking met de andere kasten. Toen ik vanmiddag de kast openda zag ik de thymovar plaatje liggen. Bij 1 van de 2 plaatjes zag je alleen het "gaas" nog liggen de rest was weg(gegeten misschien). Weet iemand hoe dit komt. Ik ben benieuwd naar andre ervaringen met de Thymovar.
Ik hoop dat dit bericht aankomt.

Daan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door Hans van der Post. » za 13 sep 2003, 21:30

Daan de bijen hebben grote hekel aan de lucht. Kennelijk had dit volk zo de pest er over in dat ze hun scroom overwonnen en hebben de plaatjes weggeknaagt.Je ziet het overgens ook bij bepaalde mieren zuurverdampers dat ze het verdampings plaatje wegknagen.
Hans.

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Thymovar

Bericht door City2000 » ma 22 sep 2003, 23:17

Hallo Daan,

Ik bestrijd dit jaar ook met Thymovar en ben daar heel erg te spreken over. Ik haal tot mijn grootte schrik wel 20 tot 30 mijten per dag weg! Dit geeft mij dus een teken dat de Thymovar goed werkt. Wat me op viel is dat de bijen inderdaad een hekel hebben aan de vrij komende geur van de plaatjes.
Ik heb van Erik Speksnijder gelezen, ergens op dit forum, dat zelfs het broed door de plaatjes Thymovar worden aangetast als die direct boven op de broedramen liggen. Ook zei Erik dat je als oplossing het volgende kan doen: zet er een lege HK op met de Thymovar plaatjes vast gespeld aan de dekplank. Hierdoor zitten de plaatjes Thymovar niet direct tegen het broed aan en hebben de bijen er minder last van.
Wil je nog eventueel je bijen voeren met een voerbak boven de dekplank, zorg dan wel dat je in de lege HK 2 a 3 Honingraten ophangt die de bijen dan kunnen gebruiken als klimrek van het broed naar de voerbak en weer terug.
Dit is een methode die ik gebruik en die bevalt me heel erg goed.
Ik heb geen aangevreten Thymovar plaatjes.



Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten