darrenbroed in mierenzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
robwlemair
Berichten:3
Lid geworden op:ma 09 aug 2010, 16:15
Contacteer:
darrenbroed in mierenzuur

Bericht door robwlemair » ma 09 aug 2010, 16:41

Geachte Lezer(es).

Ik wil gesloten darrebroed in een afgesloten 10, 6 of 3 raams simplexformaat kast met mierenzuur hangen om de mijten in het broed te doden. Zonder bijen, dus alleen de gesloten broedraten. Hoe pak ik het aan.
- Hoeveel mierenzuur?
- Welke verdampingsmethode (sponsdoekje er bovenop)?
- Hoe lang moeten ze erin.
- Welke temperatuur?

Met vriendelijke imkergroet,

Rob W. le Mair :?
Achterstraat 22
6721 VM Bennekom

RobWleMair@zonnet.nl

0644746126
0318430494

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: darrenbroed in mierenzuur

Bericht door remolen » ma 09 aug 2010, 20:26

waarom wil je darrenbroed nu nog in mierenzuur doen ? De darren nog nodig ? Als nu nog jonge koninginnen bevrucht moet hebben is het vrij laat of niet?
Als er broed zonder bijen ergens in wordt gehangen moet je zelf zorgen voor de juiste temperatuur omdat de bijen dat niet voor je doen dus zou het in een broedstoof moeten.

Verder:
Schadelijkheid voor bijen
Er treedt schade aan het broed op. Daarnaast veroorzaakt mierenzuur een lichte bijensterfte. Beide effecten zijn verwaarloosbaar. Er wordt wel eens beweerd dat koninginnen niet tegen mierenzuur kunnen, maar uit onderzoek blijkt dit niet het geval te zijn. Darren hebben wel last van mierenzuur. Gebruik geen mierenzuur in volken die gebruikt worden voor darrenproductie.
(bron http://www.bijenziekten.wur.nl/NL/varroa/bestrijdingsmiddelen/mierenzuur/ )

ik zou het niet doen.

groet Rene

robwlemair
Berichten:3
Lid geworden op:ma 09 aug 2010, 16:15
Contacteer:

Re: darrenbroed in mierenzuur

Bericht door robwlemair » za 08 jan 2011, 14:33

Beste Rene.

Ik wil in het vroege voorjaar in mijn tuin een reinbevruchting tot stand brengen door darren en koninginnen in de lucht te hebben voordat de andere volken in de buurt darren hebben.
Dus ca 15 maart darrenraat laten beleggen en ca 10 april met koninginnekweek beginnen. Het slagingspercentage zal niet hoog zijn, maar dat geeft niet. Als het maar lukt. Misschien moet ik zelfs wel iets vroeger beginnen.


Om nu te voorkomen dat ik er een mijtenkwekerij van maak wil ik de mijten in het darrenbroed doden met mierenzuurdamp.

Hoe moet dat, is mijn vraag?

Gesloten darrenbroed zonder bijen in een 6 ramer hangen en 18 ml mierenzuur van 60 % verdampen door het te verwarmen. Zijn de mijten dan na 20 of 30 minuten dood?

groeten, Rob W. le Mair

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: darrenbroed in mierenzuur

Bericht door Oude Essink » za 08 jan 2011, 17:07

reinbevruchting tot stand brengen door darren en koninginnen in de lucht te hebben voordat de andere volken in de buurt darren hebben.
Jij wilt ons dwingen jouw vraag over de effectiviteit van mierenzuurbehandeling bij gesloten darrenbroed (hoe komt dat zonder bijen op 35 graden overigens) te beantwoorden. Ik voel mij niet geroepen maar zet grote vraagtekens bij jouw "experiment".
1. Reinbevruchting kun je sowieso vergeten; de darrenbroedige moeren in de omgeving die pas na de winter als zodanig worden erkend zullen na de reinigingsvlucht al broed hebben en roet in jouw paringshapje gooien.
2. volgens mij werk jij toe naar pure inteelt, als die vroege darren broeders zijn van de moeren die jij wilt laten bevruchten. hier zul je geen plezier van hebben.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: darrenbroed in mierenzuur

Bericht door A.A. Staals » za 08 jan 2011, 17:59

robwlemair schreef: Dus ca 15 maart darrenraat laten beleggen en ca 10 april met koninginnekweek beginnen.
Om nu te voorkomen dat ik er een mijtenkwekerij van maak.......
groeten, Rob W. le Mair
Rob
Darren kweken voordat er bij collega imkers darren zijn zal niet meevallen. Als de volken er niet aan toe zijn zullen ze geen darrenraat beleggen. Dus wanneer ze het bij jou doen dan ook bij een ander. Het belangrijkst is de afstand tot anderen, omdat in die tijd de vliegafstand nog klein is. Ook de kweek van koninginnen laat zich niet dwingen.
Wat betreft die mijten kweek, lijkt mij, wanneer je ze nu omzeep helpt dan ook niet te lukken.

Mijn vraag is: Wat heeft jou plan voor nut?

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten