aantal gevallen mijten na oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:
aantal gevallen mijten na oxaalzuurbehandeling

Bericht door lut » za 22 jan 2011, 18:02

Dag allemaal,

Een week geleden heb ik voor de eerste keer, met dank aan een ervaren imker in mijn buurt, een oxaalzuurbehandeling uitgevoerd (verdamping)
Daarna heb ik de mijten geteld.
In mijn kleinste volk, vielen 35 mijten
In mijn tweede volk vielen 146 mijten
en in mijn grootste volk telde ik 285 mijten.
35 is ongetwijfeld niet veel. Als er 285 mijten vallen, is dat dan veel of is dat eerder een normaal gegeven, rekeninghoudend met het feit dat dit volk na de zomeroogst ook een behandeling kreeg met Apilivevar?

Lut

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: aantal gevallen mijten na oxaalzuurbehandeling

Bericht door A.A. Staals » za 22 jan 2011, 19:11

lut schreef:Dag allemaal,

Een week geleden heb ik voor de eerste keer, met dank aan een ervaren imker in mijn buurt, een oxaalzuurbehandeling uitgevoerd (verdamping)
Daarna heb ik de mijten geteld.
Lut
En week geleden is wel erg laat bestreden. Vandaag gezien broed tegen uitlopen.

ad staals

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: aantal gevallen mijten na oxaalzuurbehandeling

Bericht door Bok » za 22 jan 2011, 19:35

Das een goeie. Ik heb me die vraag ook al eens gesteld.

Stel je hebt 100 mijten in een wintervolk. Hoe gaan die zich ontwikkelen. Ik kan wel terugvinden dat er in de cel eerst een mannelijke mijt komt en dat deze de volgende vrouwelijke mijten bevrucht. Per cel een stuk of 5 maar hoelang het duurt voordat deze weer aan de leg gaan is mij een raadsel.
maw. 1, 5, 25, 125, 625, 3125 enzzzzz. Hoe snel gaat dit nou?

@ ad hoe heb je dit kunnen zien. Heb je een (nachtzicht)camera in je kasten hangen of speciale kasten. Ik neem aan dat je vandaag geen kastinspectie hebt uitgevoerd.
groet,

Peter

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: aantal gevallen mijten na oxaalzuurbehandeling

Bericht door A.A. Staals » za 22 jan 2011, 19:49

Bok schreef: ad hoe heb je dit kunnen zien. Heb je een (nachtzicht)camera in je kasten hangen of speciale kasten. Ik neem aan dat je vandaag geen kastinspectie hebt uitgevoerd.
Vandaag in de kast gekeken. Zie bij bestuiving.

ad staals

lut
Berichten:32
Lid geworden op:ma 24 mei 2010, 10:49
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: aantal gevallen mijten na oxaalzuurbehandeling

Bericht door lut » zo 23 jan 2011, 10:33

Beste,

Ik ben me er wel degelijk van bewust dat vorig weekend laat was. Ik heb mijn kasten niet opengedaan, maar door mullezen en de temperatuur op de glasplaat vermoed ik dat er ook in mijn kasten al terug een tijdje broed is.
Als beginnend imker (ik ben vorig jaar gestart) ben ik echter nog niet uitgerust om zelf een oxaalzuurbehandeling met verdamping te geven en ben ik dus afhankelijk van iemand die dat bij mij wil komen doen. En zelfs al is dat dan wat later, dan nog denk ik dat het beter is om die behandeling toch te geven in plaats van dan maar geen behandeling meer te geven. De mijten die er nu zijn uitgevallen, zitten alleszins niet meer op de bijen.
Ik wou eigenlijk gewoon maar vragen hoe ik die mijtenval moet inschatten? Als 285 mijten veel is, dan doet dit vraagtekens plaatsen bij de zomerbehandeling die ik deed en moet ik eens bekijken of ik beter geen ander methode toepas. Als het echter om een normale mijtenval gaat , die iedere imker heeft, dan hoef ik mij verder geen zorgen te maken.
Moest iemand mij daar wat kunnen rond zeggen vanuit de eigen ervaring, heel graag!
Lut

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: aantal gevallen mijten na oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 jan 2011, 13:45

Wanneer er honderd cellen ten tijde van de behandeling gesloten waren , en er zaten vijftig mijten in opgesloten , is de behandeling niet meer effectief te noemen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: aantal gevallen mijten na oxaalzuurbehandeling

Bericht door janmol1h » vr 28 jan 2011, 12:55

Op 2 jan.j.l. heb ik mijn bijen behandeld door de verdamping van oxaalzuur. (het weer was toen net boven nul) Dat was nog een hele toestand want er verdampte maar niets, uiteindelijk bleek mijn oxaalzuurpoeder de boosdoener te zijn. De leverancier bevestigde dat hij meer klachten had gehad over de partij die in 2009 was ingekocht. Ja,het is wat! (in jan. 2010 heb ik hiermee gedruppeld en er vielen erg weinig mijten......maar dat klopt dan ook wel.......)
Maar nu ging het dankzij een collega-imker goed.
Mijn Segeberger kasten dicht gemaakt en de verdamper (speciale constructie) bovenop de bovenste broedkamer. Verdampen en 15 minuten zo laten staan en toen de volgende behandeld etc.
Ik had meteen goed zicht op al mijn volken: van de 10 was er 1 dood en 3 waren kleine volkjes. Ze zijn allen begin augustus behandeld met mierezuur middels de Liebig verdamper. Tot mijn verbazing vielen er heel veel mijten.Ik heb 6 keer geteld en de totalen varieren van 12 tot 150 tot 340! tot 420!!
Ik ben blij dat ik het gedaan heb! Nu maar afwachten, want de winter is nog niet voorbij en 1 april duurt nog een hele tijd!

Nu ik regelmatig de onderleggers eronder had, zag ik ook dat er w.s. een muis in een kast zit, want ik zag kleine,zwarte keuteltjes.....
Volgend jaar dus de vliegopeningen maar verkleinen, dat deed ik nooit n.l.
De 3 kleine volkjes wil ik bij de eerste inspectie gaan verenigen, als ze dan nog leven.....

Dit jaar heb ik verdampt, omdat je volgens de mooie brochure van de WUR bij een volk op 2 bakken ook de bezette ramen onderin moet druppelen.
Maar dat leek mij te veel verstoring en een grote kans op pletten van de bijen, vandaar de keuze voor het verdampen.
Waarom dat niet meer mag is mij onduidelijk trouwens, is dat alleen uit veiligheids overwegingen? Daar kun je n.l. maatregelen voor treffen.

Menkveld
Berichten:40
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 09:13
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: aantal gevallen mijten na oxaalzuurbehandeling

Bericht door Menkveld » vr 28 jan 2011, 21:48

Dag Lut,
ik telde de mijten dagel;ijks, 1e dag 120, 2e dag 215, 55, 50 en 40 stuks, Vorig jaar bleef het lager, met 95 /pdag als maximum. Het huidig volkje is een geschepte zwerm. Bij de derde dag werd het kouder (vorst), misschien is dit nog van invloed, maar ik ben pas beginner.
groet Evert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten