Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: Zembla

Bericht door wilde » ma 21 mar 2011, 09:09

Marc schreef:
op zonnebloemen te vliegen al een voedselfiasco op zich voor die bijen betekent
Het stuifmeel van zonnebloemen behoort tot de beste categorie pollen (score 5) en ook met de nectar (score 5) is niets mis. Dat is natuurlijk anders als de planten via zaadcoating zijn verpest met Imidacloprid. Voor de bijen is het in het geheel wat minder als het slechts een monoflorale dracht is (dat geldt voor alle drachten), maar bij menging kan het niet beter.
In Zembla ging het om de schadelijke gevolgen van pesticiden en niet om stuifmeelkwaliteiten. Ik begrijp deze off-topic reacties dan ook niet, zeker niet als ze ook nog geheel onwaar zijn.
Albert de Wilde

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bok » ma 21 mar 2011, 09:30

Niet relevant maar voor mij heel handig.
Ik ben vergeten aan te geven dat ik niet op de hoogte gehouden wil worden van nieuwe post over dit onderwerp. Daarom deze reactie, nu kan ik dit opnieuw aangeven.
Inhoudelijk ben ik al ruim 8 pagina's geleden afgehaakt.

Jeroen bedankt weerwat geleerd en ja erg Of topic sorry hiervoor.
Laatst gewijzigd door Bok op ma 21 mar 2011, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » ma 21 mar 2011, 10:07

Very Off Topic: Als je steeds post krijgt over een onderwerp kun je je niet bedwingen om toch te kijken want je krijgt maar één mailtje tot je weer kijkt. Maar als je een 'abonnement' op een onderwerp hebt kun je ook zonder bericht daarvan af. Onderaan de pagina zit een knop 'geen abonnement meer op dit onderwerp' dan stoppen de mailtjes ook.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door marc » ma 21 mar 2011, 14:17

wilde schreef:Marc schreef:
op zonnebloemen te vliegen al een voedselfiasco op zich voor die bijen betekent
Het stuifmeel van zonnebloemen behoort tot de beste categorie pollen (score 5) en ook met de nectar (score 5) is niets mis... In Zembla ging het om de schadelijke gevolgen van pesticiden en niet om stuifmeelkwaliteiten. Ik begrijp deze off-topic reacties dan ook niet...
Albert je levert net het bewijs hoe hoogdringend wij de stuifmeelkwaliteiten moeten kennen van de drachtplanten en niet de waarnemingscijfers of we er veel of weinig bijen op zien, die jij noemt.
Alle imkers hier moeten nog steeds uitgaan van de [n,p] gegevens van een plant, een aanduiding die ook Koster hanteert, omdat we niet beter weten : zonnebloem [5,5]
Maar met die informatie zijn we niets. Wat ons aanbelangt zijn nu juist de gegevens over de kwaliteit van het stuifmeel. Als we even in de documenten kijken die 'hommel' aangaf, o.a. in de studie waarin men bijenlarven ging wegen die in hun larvestadium werden gevoed met of kastanjestuifmeel of zonnebloemstuifmeel besluit men het volgende : The mean individual weight of larvae was highest when fed Castanea (0.15 g), and lowest when fed Helianthus (0.02 g) ! Dit zegt wat over de ontwikkeling van de jonge bij op zonnebloemen, niet die [5,5].
Elders wordt er een vergelijk gemaakt tussen de ruwe eiwitgehalten van sommge stuifmeelsoorten : appel 25%, koolzaad 24%, mais 14%, zonnebloem 14% !!!!

Ik vind mijn reactie nog steeds niet off-topic, want de ganse heisa over de neonicotics kent juist haar oorsprong in Frankrijk waar men de bijenvolken zag wegkwijnen op 'toevallig' mais en zonnebloemen.
Op het koolzaad worden ook neonicotines gebruikt, waarom kwijnen de volken daar niet weg, ze komen er in tegendeel sterk van terug. Daar hoor je niets over.
Maar nogmaals, ik laat het aan de moderator over om me daarover op de vingers te tikken als ik afwijk.

Aro
Berichten:58
Lid geworden op:di 10 feb 2009, 21:41
Locatie:Renswoude
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Aro » ma 21 mar 2011, 20:40

Marc,
Al ben ik maar een leek ,toch kan ik niet begrijpen dat men niet wil luisteren naar jouw stuifmeel-theorie!! Het lijkt wel of men liever met bestrijdings-
middelen werkt dan drachtverbetering toe te passen.Ik heb grote bewondering voor je resultaten en niet in het minste voor de manier waarop je de
discussie blijft voeren zonder grof te worden.Dit in tegenstelling tot een persoon die denkt dat hij alles weet en dat hij alles kan en mag zeggen.
Met vriendelijke groet,
Aro

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bart de Coo » ma 21 mar 2011, 22:13

Marc,

Ik zal je niet op de vingers tikken. Maar je hebt je punt zo ondertussen wel gemaakt.

Maar de suggestie dat de alle onfrisse praktijken rondom pesticiden vrolijk verder kunnen gaan, als we maar meer aandacht aan stuifmeel zouden besteden, lijkt mij buitengewoon dwaas. 'Blijf maar vrolijk rotzooi spuiten, mensen! Als de stuifmeeldracht maar goed is!' Dat geloof je toch zelf niet, Marc. We hebben je in elk geval helemaal begrepen. Je boodschap is nu echt voldoende uitgestempeld.

Misschien moesten wij inderdaad maar weer terugkeren naar de vraag hoe wij als imkers moeten reageren op de pesticide-ellende, zoals die in het tv-programma geschetst werd. 'Zorgen voor meer stuifmeel,' zegt Marc. Tot zover zijn bijdrage zou ik zeggen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Albert Stoter » ma 21 mar 2011, 23:05

Aro schreef:Marc,
Al ben ik maar een leek ,toch kan ik niet begrijpen dat men niet wil luisteren naar jouw stuifmeel-theorie!! Het lijkt wel of men liever met bestrijdings-
middelen werkt dan drachtverbetering toe te passen.
Volgens mij is dat niet zo Aro. Volgens mij wordt zelden het grote belang van stuifmeel ontkent. In de rubriek Dracht kun je regelmatig zien dat veel imkers zich druk maken om het verbeteren van hun drachtgebied.
Veel imkers doen aan varroa-bestrijding plús drachtverbetering. De discussie gaat er meestal over welke invloed het grootste is op de bijensterfte, en daarin zitten dan de verschillen.

Ook in deze Zembla-discussie is dat volgens mij zo. Niemand is op zich blij met vergif. We verschillen vooral in ons oordeel over het belang er van op de bijensterfte in vergelijking met andere oorzaken zoals varroa en stuifmeeldracht.
Bart de Coo schreef:Misschien moesten wij inderdaad maar weer terugkeren naar de vraag hoe wij als imkers moeten reageren op de pesticide-ellende, zoals die in het tv-programma geschetst werd. 'Zorgen voor meer stuifmeel,' zegt Marc. Tot zover zijn bijdrage zou ik zeggen.
Ben ik het niet mee eens Bart. In de Zembla-uitzending wordt de bijensterfte grotendeels geweten aan de pesticide-ellende. Als franse onderzoeksresultaten, die gebruikt worden als het bewijs van de invloed op de bijensterfte van deze vergiften, ook geweten kunnen worden aan de lage voedingskwaliteit van het betreffende stuifmeel (van mais en zonnebloem) dan lijkt me dat voor deze discussie zeer relevant.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bart de Coo » di 22 mar 2011, 09:35

Als Franse onderzoeksresultaten, die gebruikt worden als het bewijs van de invloed op de bijensterfte van deze vergiften, ook geweten kunnen worden aan de lage voedingskwaliteit van het betreffende stuifmeel (van mais en zonnebloem) dan lijkt me dat voor deze discussie zeer relevant.
Dat ben ik dan weer helemaal met jou eens, want jouw opmerking spitst zich toe op de onderzoeksresultaten waarmee de Fransen schermen om bepaalde pesticiden verboden te krijgen. Jouw opmerking is veel nauwkeuriger en relevanter, dan beweren dat het probleem opgelost kan worden door drachtverbetering in het algemeen.

Dat laat allemaal onverlet dat bijen gewoon niet moeten fourageren op bespoten gewassen, ongeacht of de stuifmeelkwaliteit de schade door het bestrijdingsmiddel kan compenseren. Of althans, het gebruik van bestrijdingsmiddelen zou tot een minimum beperkt moeten blijven en als ze dan toch gebruikt moeten worden - wat helaas onvermijdelijk is - dan mag er geen enkele twijfel bestaan over de schadelijkheid voor bijen.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door marc » di 22 mar 2011, 10:08

Bart de Coo schreef:... de suggestie dat de alle onfrisse praktijken rondom pesticiden vrolijk verder kunnen gaan, als we maar meer aandacht aan stuifmeel zouden besteden, lijkt mij buitengewoon dwaas. 'Blijf maar vrolijk rotzooi spuiten, mensen! Als de stuifmeeldracht maar goed is!' Dat geloof je toch zelf niet, Marc. We hebben je in elk geval helemaal begrepen... Tot zover zijn bijdrage zou ik zeggen.
Heb ik die suggestie gegeven of is het het enige tegenargument dat je kan bedenken ? Ik denk dat je me helemaal verkeerd begrepen hebt Bart. Je probeert me in een hoek te duwen waar ik helemaal niet thuishoor. Op een milieuforum zou ik dat begrijpen, hier onder bijenhouders niet
Je mag niet vergeten dat op basis van los zand hier :
- mensen werden zwart gemaakt
- men boven alles probeert de 'neonicotines' als de oorzaak voor de bijensterfte aan te smeren
- milieugroepen naar de mond praat
- ondergronds de onderzoeken (bijengelden) in een bepaalde richting wil duwen enz.
Je bent vrij om daaraan mee te doen. Ik heb willen laten zien dat sommigen die anderen van 'lantaarnpaal onderzoek' beschuldigen, zich er zelf aan bezondigen.
Ik hoef hier inderdaad niet meer over te zeggen. Wie wil kan mijn reacties gewoon negeren en aan het doel ervan voorbij lopen en gewoon verder doen met dramatiseren en zwartmaken.
Ik weet dat ik ook andere mensen bereik die er wel over nadenken en dat is het belangrijkste. Of het veel zal veranderen... ?

zoetken
Berichten:2
Lid geworden op:wo 16 mar 2011, 14:51
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door zoetken » do 24 mar 2011, 20:43

Interessant stukje in De Pers van afgelopen dinsdag:

http://www.depers.nl/wetenschap/555283/ ... evaar.html

Ook hier weer de duidelijke conclusie: "Een ingenieuze Franse studie, recent verschenen in het vakblad Ecotoxicology, heeft nu laten zien dat fipronil ook bij zeer lage doses het gedrag van honingbijen negatief beïnvloedt."

En als je dan weet dat het middel op sommige locaties in NL al in zeer hoge doses voorkomt in het oppervlakte water......

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten