Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: Zembla

Bericht door Bart de Coo » wo 30 mar 2011, 09:34

Albert,
Wat heb je dan gedaan om het hoofdbestuur op andere gedachten te krijgen?
Niets. Daar gaat het me allemaal even te snel voor en verder zal het zo zijn dat ik de kwestie wat minder belangrijk vind dan jij.
Ik heb ze uitgedaagd om de visie van Van der Sluys over te nemen. Ik heb het zelfs als agendapunt voor de jaarvergadering aangebracht. Discussie daarover wordt niet afgewacht (...)
Daarmee sla je me wel het belangrijkste argument om lid te blijven uit handen. Als je vindt dat er iets moet veranderen bij de NBV, dan stap je naar de ledenvergadering en dan breng je een agendapunt in. Dat is volgens mij een veel betere route dan het opzeggen van het lidmaatschap. Maar laat jij dat nu precies gedaan hebben. Tsja, dan ben ik even uitgepraat natuurlijk. Zou het bestuur geen zin gehad hebben in een onaangename sfeer op de ledenvergadering? Misschien. Ik weet nog niet of er zelf heen ga de 9e. Ik heb ook de agenda nog niet bekeken. Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden natuurlijk.

Andreas,

Ik heb hierboven uitgelegd waarom ik denk dat je lid moet blijven. Anders heb je geen inspraak meer. Ik denk dat het een ramp zou zijn wanneer mensen massaal jouw voorbeeld volgen. Dan zijn we nog veel verder van huis. De NBV verenigt ongeveer 90% van de Nederlandse imkers en is daarmee het aangewezen platform voor verandering. Die 90% mag om die reden niet dalen, vind ik. Vandaar mijn oproep. Dat is mijn mening. Maar dat moet je niet verkeerd uitleggen, hè. Ik oefen geen druk uit en ik probeer niemand de mond te snoeren. Als jij goede redenen denkt te hebben voor een andere mening, dan moet je die vooral blijven uitdragen. Ik kan alleen maar hopen dat ik je ooit nog eens weet te overtuigen, op argumenten.

Tot slot denk ik dat deze discussie vrij gemoedelijk verloopt. Er vallen wel eens harde woorden, maar ja. De Zembla-uitzending heeft natuurlijk zeer terecht de gemoederen verhit. Kortom, ik ben het niet zo eens met Bok.

Gewoon even nadenken en rustig je bijdrage overlezen voordat je op 'bevestigen' klikt. Dat lijkt ons over het algemeen best aardig te lukken.


Groet,

Bart

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bijenhoudster » wo 30 mar 2011, 10:43

Opzeggingen gaan overigens pas in per 1 januari 2012.

Dat viel me ook al op inderdaad. Restitutie van de contributie was ook al niet mogelijk..... Zonder opgaaf van redenen overigens. Terwijl we nog maar 3 maanden in het jaar zitten.
Ook als je later in het jaar lid wordt krijg je niet een jaar rond het blad.

Ik had mijn lidmaatschap al eerder opgezegd. Ik vond het n.l heel erg duur. Van alle verenigingen waar ik lid van ben steekt deze er héél ver in prijs boven uit. Er stond wel eens wat aardigs in het blad maar ook dat vond ik niet de moeite voor die prijs. Nu blijkt ook nog dat de NBV niet mijn mening verwoord en niet naar leden luistert, dus daar hoef ik ook geen lid voor te blijven. Om die reden ben ik wel lid van een plaatselijke imkervereniging, omdat je samen toch sterker staat.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » wo 30 mar 2011, 11:09

Zou het bestuur geen zin gehad hebben in een onaangename sfeer op de ledenvergadering? Misschien.
Het ontgaat me waarom de sfeer op de ledenvergadering nu niet onaangenaam zal zijn nu men vooraf reeds een voor veel imkers onwelgevallig standpunt naar buiten heeft gebracht.
Daarnaast zou ook de voorgestelde tussentijdse contributieverhoging van 10 euro (terugwerkende kracht tot 1-1-11) nog wel eens voor verrassingen kunnen zorgen. Het getuigt van een bijzonder slecht finanancieel management als je de kosten zo de pan uit laat rijzen, zodat er een naheffing moet plaatsvinden.
Albert de Wilde

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bijenhoudster » wo 30 mar 2011, 12:25

wilde schreef:Daarnaast zou ook de voorgestelde tussentijdse contributieverhoging van 10 euro (terugwerkende kracht tot 1-1-11) nog wel eens voor verrassingen kunnen zorgen.
Nog duurder, dan was ik net op tijd.

Is het niet zo dat als de contributie verhoogd wordt dat je dan per direct op kan zeggen omdat het contract veranderd?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » wo 30 mar 2011, 12:52

Imker zonder naam schreef:
direct op kan zeggen omdat het contract veranderd?
Dat zou bij een contract in principe het geval kunnen zijn, ware het niet dat vermoedelijk in de verenigingsstatuten staat dat de ledenvergadering de contributie kan vaststellen, ook met terugwerkende kracht tot het begin van een lopend jaar. Een contract is er dus niet bij een lidmaatschap. Bij het lidmaatschap hoort het bijenblad, doch daarop is geen abonnement, maar het is het gevolg van het lidmaatschap. Het is dus zeer vermoedelijk geen juridisch handvat om direct op te zeggen zonder verplichting tot bijbetalen of recht op restitutie van een toegerekend deel van de contributie aan de nog niet verstreken jaarperiode.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door AndreasH » wo 30 mar 2011, 13:07

Zou ik dus ook nog 10 euro moeten gaan bijbetalen voor dit jaar? Ondanks mijn opzegging??

Ik zou zeggen, kom het maar halen....Ze hebben m'n adres tenslotte...
Laatst gewijzigd door AndreasH op wo 30 mar 2011, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » wo 30 mar 2011, 13:17

Andreas schreef:
Zou ik dus ook nog 10 euro moeten gaan bijbetalen voor dit jaar? Ondanks mijn opzegging??
Ja, je bent immers het gehele jaar nog lid.
Aub. niet verder hierop meer reageren, want het lijkt mij wat off-topic bij Zembla en pesticiden.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door AndreasH » wo 30 mar 2011, 16:14

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 30 mar 2011, 19:25

Een artikel uit Independent van gisteren; wereldwijd commotie omtrent al die pesticiden, ofwel giffen.
http://www.independent.co.uk/news/scien ... vice=Print
Frappant is de vermelding ook hier van de combinatie imidacloprid met Nosema, met bijzondere sterfte als gevolg.
Deze link met onderbouwd onderzoek werd op Apimondia van twee jaar terug ook reeds gemeld, en nu uit ander onderzoek wederom.
Blijkt wel dat de diverse instituten onafhankelijk van elkaar deze onderzoeken doen en tot dezelfde conclusie komen.
Alleen "onze bestuurders en bijenwetenschappers" zien dit nog niet.
Zouden ze het forum lezen?
Laboratorium testen zijn toch anders dan praktijktesten, en de cocktails van die stoffen hebben een veel grotere invloed, die worden niet getest.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door marc » wo 06 apr 2011, 09:12

Laten we er dan ook deze even bijnemen, die anders door niemand wordt geplaatst :
http://www.independent.co.uk/environmen ... 62451.html

"I think there's more of what I call the 3-P principle – poor nutrition, pesticides and pathogens. Those three things are interacting greatly. Nutrition is the foundation of good bee health, and certainly there's some pesticide exposure going on, but it varies widely over time and space. And the pathogens in my opinion are often acting secondarily. But it's the interaction of these three [that matters]. You get three of them lined up and surely you'll have bees in poor health. Even the combination of any two could be problematic."

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten