Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
gderoecknieuw
Berichten:5
Lid geworden op:di 25 okt 2011, 09:11
Imker sinds:1972
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:
Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door gderoecknieuw » wo 26 okt 2011, 19:59

Ik zei dat ik niet geloof dat neonicotoïden dé oorzaak zijn van de bijensterfte! Wel dat het één van de multifactoriële oorzaken kan zijn. Hier vinden jullie een mogelijk verband door het samengaan van de werking van imidacloprid (Gaucho) en Nosema ceranae:
http://www.buzzaboutbees.net/support-fi ... m_2009.pdf
Maar er zijn andere duo's die een rol kunnen spelen: gebrek aan degelijk en voldoende stuifmeel en virussen, varroa en virussen, slechte imkerpraktijken en virussen, ...
Het is dus niet te herleiden tot neonicotinoïden en een jaartal X met pas sterfte in Y jaren later ...

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door jomme » wo 26 okt 2011, 20:59

Verleden week op het bijensymposium geweet en daar kwam een brave meneer die dit ook beweerde.
Na veel onderzoek blijkt er geen directe relatie te zijn...
Is wel in het Frans, als je een beetje zoekt op de site van de universiteit van Gembloux vindt je veel interessante info hierover...



http://www.affaire-gaucho-regent.com/pd ... tfinal.pdf

gderoecknieuw
Berichten:5
Lid geworden op:di 25 okt 2011, 09:11
Imker sinds:1972
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door gderoecknieuw » wo 26 okt 2011, 21:42

Ik zei niet dat neonicotinoïden dé oorzaak zijn van de bijensterfte, maar, door hun aangetoonde giftigheid voor bijen in labo's, mogelijk een van de co-factoren.
Zie ondermeer hier: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 2123.x/pdf.
Andere dodelijke duo's zouden zijn: onvoldoende degelijk stuifmeel en virussen, onvoldoende degelijk stuifmeel en nosema ceranae, varroa en virussen, slechte imkerpraktijken en virussen, ...
Het is dus geen kwestie van sterfte in jaar X en neonicotinoïden pas Y jaar later.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 okt 2011, 23:11

Ik heb in maart 2011 wat "breinbrouwsels" opgeschreven.
Denk dat dit in deze topic goed past.

Bijensterfte - verdwijning bijenvolken.
In najaar 1983 kwam de varroa in Winterswijk. In ons land daar werd het voor het eerst gezien.
De volken waren zwaar besmet de kartonnen onderleggers waren rood gekleurd.

Het duurde tot zomer 1985 voordat de varroa mijt de westkust van Nederland bereikte.(Gouda, Leiden en Oegstgeest)

De met varroa besmette volken sterven langzaam uit doordat er geen "normale" bijen ontstaan.
Er lopen steeds meer jonge bijen rond met misvormde vleugels.
Toen werd er gedacht aan de oorzaak van dit verschijnsel het opzuigen van het haemolymfe vocht van de pop.
Er zou daardoor te weinig voedingstoffen overblijven voor de ontwikkeling van de vleugels.

Later veel later is gebleken dat het een virus was die de misvormde vleugels veroorzaakte.

Met dit geheel was nog te leven.

Wat weten we nu:
De varroa populatie is besmet met verschillende virussen en bacteriën.
Die worden bij het opzuigen van het haemolymfe vocht "uitgewisseld" met de larve.
Als de larve niet sterft loopt er na enige tijd een jonge bij uit die op haar beurt de verschillende virussen en bacteriën doorgeeft via de voedersap aan de larve.
Plaatsen (o.a. Zoetermeer) waar vanaf half maart tot eind oktober dracht is - waar je niet hoeft in te winteren toch kasten in het voorjaar zonder bijen worden aangetroffen.


Wat moet er onderzocht worden?
Een volk wat geen varroa meer heeft toch verdwijnt of dood gaat, door:

- 1 de verschillende virussen en bacteriën?

- 2 landbouw bestrijdingsmiddelen?
- 2a zitten die stoffen ook in het opgeslagen stuifmeel
- 2b of in de opgeslagen honing/suiker

- 3 het "vervoer" naar andere volken van de varroa is dit gebeurd door darren of het vervliegen van bijen.

- 4 welke bijenras heeft de meeste natuurlijke afweer tegen ziektes
- 4a of tegen een bepaalde ziekte

- 5 is de varroamijt in Australië? zo niet
- 6 zijn daar wel bijensterfte/verdwijning van bijenvolken? - er is wel landbouw met insecten bestrijding.

- 7 uitwisseling van moeren tussen de contigenten. (verslepen door imker)
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Hans van der Post. » wo 26 okt 2011, 23:54

Jeroenvt schreef:
Hans van der Post. schreef:Dus zijn we er uit? "verdwenen" volken verdwijnen in de winter door neonicotinoïden.
Mmmm hoe gaat dit dan in zijn werk in de winter?
Hans, ben jij er van overtuigd dat er maar één oorzaak is dat de bijen het moeilijk hebben in NL? Alleen varroa?
Mijn mening is dat er een hoofdoorzaak en - niet alleen - in NL en dit is de varroa die de grote verspreider van de verschillende ziektes.
Verder kan ik mij niet van de indruk ontrekken dat ook imkers mee doen aan de ziekte verspreiding.
Als je nieuw materiaal (moeren)invoerd of naar elders verspreid - Azië, Zuid-Amerika krijg gewild of ongewild vermening met de lokal Apis mellifica bijen.

Wil even in herinnering brengen dat bij de mens in de 16e en 17e eeuw het nogal dramatische gevolgen heeft gehad.
De Inca volken en de bevolking van Tasmanië zijn gedecimeerd door alleen het aanwezig zijn van Europeanen die o.a. verkoudheid "meenamen".
!Hans.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door jossmits » do 27 okt 2011, 08:51

Ik geloof dat de aanpak van Hans tot iets kan leiden. Alle mogelijke oorzaken moeten worden bekeken.
Naar 2 a en 2 b is al onderzoek gedaan. Pnlangs heeft de franse consumentenbond een onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat honing meer dan 20 !!! verschillende "vreemde" stoffen kan bevatten. Ook bij de procedure voor de rechter in 1999 en 2003 speelde dit een rol. De fabrikant van Gaucho beweerde namelijk dat het spul wel in het blad en de rest van de plant maar niet in de honing en stuifmeel zat. Toen bleek dat het er wel in zat was de rechter dan ook snel klaar.
In geloof dat deze pesticiden een belangrijke rol spelen en misschien zijn ze echt de enige oorzaak, maar ik ben bang dat we misschien andere zaken over het hoofd zien.
Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Jaap v.Popering » do 27 okt 2011, 08:59

Hans

Helder en duidelijk ,


Ik wil nog even ingaan op de ingewikkelde mogelijke oorzaken die ; gderoecknieuw "hierboven aanhaalde .

Ik kan het nog ingewikkelder maken .

De bijen komen in de lente en zomer ( mogelijk ) in aanraking met neonicotinoïden ( gaan niet dood ) verzamelen honing ( wat wij uit de volken halen ) De volken floreren goed en stuifmeel wat in de zomer verzameld is hebben de bijen al lang hun larven mee gevoerd ( een honingbij leeft in de zomer ( ongeveer ) 7 weken . De volgende generatie Bijen in de nazomer doen het uitstekend ( bakken met honing )( terwijl alle insecten die met datzelfde gif in aanraking geweest zijn al enkele maanden dood zijn .

En opeens in de herfst ontstaat er een cyclus van bijen die zich herinnerd ( of staat ergens in de notulen :wink: ) dat er enkele generaties terug iets gebeurt moet zijn en of die nu met het gewasbeschermingsmiddel in aanraking geweest zijn ( of niet ) doet niet meer ter zake , wij verdwijnen gewoon allemaal tegelijk .

Dit wilde ik nog even kwijt , en is voorlopig het laatste wat ik hierover geschreven heb .


Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door marc » do 27 okt 2011, 12:57

Er zijn nog zoveel andere zaken die onderzocht zouden mogen worden :

- hoe komt het dat bijenvolken in een zeer verzorgd drachtgebied met voldoende gevarieerd stuifmeel tot aan de vorst, niet sterven en dat jarenlang ?
- hoe komt dat als dat bovendien ook nog het geval is in de zwaarste neonicotinestreek van het land ?
- hoe komt dat als dat bovendien ook nog het geval is in volken met een grote varroadruk en die daartegen niet behandeld worden ?
- hoe leren we imkers beter beseffen wat een goed stuifmeelaanbod in hun streek gedurende het ganse seizoen is ?
- hoe leren we imkers beter beseffen dat het 'bijenseizoen' nu tot november loopt en niet stopt na hun te vroege inwintering in juli-aug ?
- hoe kunnen we imkers beter aan hun verstand brengen dat een bijenvolk van augustus tot november 10 kg kwalitatief stuifmeel nodig heeft voor sterke winterbijen ?
- hoe kunnen we imkers aan hun verstand brengen dat niet milieu of groen de bijensterfte kan oplossen maar wel de landbouw ?
- hoe kunnen we infiltranten uit milieubewegingen uit de imkerij weren, die ons alleen maar afleiden van het werkelijke probleem omdat het tegen hun belangen in gaat ?
...

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Jeroenvt » do 27 okt 2011, 13:27

Beschouw mij maar als een geïnfiltreerde imker. Ik maak me zorgen om het milieu, kijk verder dan alleen de imkerij (ga er vanuit dat er meer infiltranten hier zijn overigens). Daarmee heb ik uiteraard een dubbele agenda want zogenaamde belangen enzo.

Anyweg, de discussie komt geen steek verder zo. De één legt de schuld alleen bij gif, de ander alleen bij stuifmeel, en meerdere alleen bij varroa. Ik blijf er denk ik maar bij dat alleen een geïntegreerde aanpak van adequate varroa-bestrijding, drachtverbetering (eigenlijk herstel van de biodiversiteit) en vermindering van het gebruik van bestrijdingsmiddelen voor alle nu achteruitgaande insecten (ook die helemaal geen last van varroa hebben) een oplossing kan bieden. Daar profiteert de honingbij ook van. Italië bewees al dat het werkt. Welke stappen moeten we zetten om verder te komen dan alleen naar elkaar wijzen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

gderoecknieuw
Berichten:5
Lid geworden op:di 25 okt 2011, 09:11
Imker sinds:1972
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door gderoecknieuw » do 27 okt 2011, 15:23

Ik zei niet dat neonicotinoïden dé oorzaak zijn van de bijensterfte, maar, door hun aangetoonde giftigheid voor bijen in labo's, mogelijk een van de co-factoren.
Zie ondermeer hier: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 2123.x/pdf.
Andere dodelijke duo's zouden zijn: onvoldoende degelijk stuifmeel en virussen, onvoldoende degelijk stuifmeel en nosema ceranae, varroa en virussen, slechte imkerpraktijken en virussen, ...
Het is dus geen kwestie van sterfte in jaar X en neonicotinoïden pas Y jaar later.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten