Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door alfa vulgaris » do 27 okt 2011, 18:22

Het wil wel met zo'n onderwerp.

Wat ik het afgelopen tijd erg veel heb gezien dat alle mensen zo ver van de natuur staan.
Eigenlijk alleen imkers houden zich bezig met de bijen.
Iedereen in zijn eigen hokje.

Praktijkvoorbeeldje:

zomer 2011,
Een hectare witte klaver,openbaar groen,10-15 hommels per m2 misschien 1 of 2 honingbijen per m2,ik heb ze geteld,...reken dat eens uit !
een van de weinige redelijke drachtgebieden destijds in mijn omgeving.
Komt de gemeente an op de diepste stand met de maaibalk.

Later in het seizoen exact hetzelfde,maaien ze in een paar dagen hectares drachtgebied plat.
Ik wil niet zeggen dat ik erg blij ben als de bijen in de berms fourageren maar het is beter als een handjevol potplanten lijkt me.

Ik denk als we meer allemaal met de omgeving bezig zouden zijn,hokje links,hokje rechts,enz zouden er denk ik ook een stuk minder bijen verdwijnen.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Erik Konijn » do 27 okt 2011, 19:01

Wat als we allemaal aan familie een bijenboom schenken voor hun verjaardag, hoef je niet te zoeken naar cadeaus en zeer nuttig. Ook nuttige spreiding. Is maar een ideetje. :be3:

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door marc » do 27 okt 2011, 20:00

Jeroen, ik weet niet of jij daarom een 'dubbel agenda' hebt, daarvoor kennen we elkaar niet goed genoeg. Je kan even goed mij als een niet-milieubewust iemand beschouwen en dan zit je ook verkeerd. :)
Wat ik bedoel met infiltratie van milieu-activisten is dat er velen op de media- (en financiële) aandacht omtrent de honingbijensterfte zijn gesprongen om er hun karretje aan vast te hangen.
Vanuit de imkerwereld heeft er niemand wat op tegen gehad dat zij er ook de solitairen en de hommels aan koppelden. Imkers zijn milieubewust en de meeste solitaire blokken en bijenhotels vind je dan ook in imkertuinen. Maar als je sommige groene organisaties (die wij allemaal betalen) op hun hoorzittingen en in hun gekleurde folders enkel nog over de 'bij' hoort praten, waarbij veel foto's goed illustreren over welke bijen ze het hebben, de solitairen n.l., dan begint er bij mij een lichtje te branden. Enkel als er, ter overtuiging, wat meer gewicht in de schaal moet gegooid worden, halen ze er ook de honingbij bij om op het grote bestuivingsbelang te kunnen wijzen en de hoge sterftepercentages in de honingbijenwereld erbij te betrekken. Maar de honingbijen interesseert die mensen niet. Als je hun ideologieën volgt is de imker een veeteler waar het enkel om honingopbrengst gaat, is de honingbij een exoot, is de honingbij de reden waarom de soltairen bijen achteruit gaan, moeten imkers in en rond natuurgebieden geweerd worden, moeten goede honingbijendrachten zoals acacia en tamme kastanje verdwijnen in bos en natuur, houden ze nu hoorzittingen voor openbare besturen om vele goede honingbijendrachten ook in openbaar groen te weren wegens niet streekeigen genoeg, werken ze aan een gedragscode naar planten- en bomenkwekers toe om hen aan te sporen om bepaalde exoten uit hun verkoop te houden (ook naar particulieren toe) enz.
Er schuilt inderdaad in veel gevallen een dubbel agenda achter sommigen, die wij als onze collega's in de strijd zien.

Ook de anti-pesticiden beweging is op de bijensterfte gesprongen en ook daar vind je natuurlijk gehoor bij de imkers, want ook dat raakt hen.
Maar als je dan ziet dat het uiteindelijk de bedoeling is om alle aandacht naar hen toe te trekken en de pesticiden als doodsoorzaak nr. 1 voor de bijensterfte naar voor te schuiven, vrees ik dat ook hier een dubbel agenda achter zit. Iets waar ze zonder het bijensterfte verhaal nooit in zouden slagen.

Idem dito voor de tegenstanders van gsm stralingen. Ook zij proberen via de hype rond bijensterfte hun ideeën kracht bij zetten.
Waar stopt het, de imkerwereld en de bijensterfte lijkt wel een kapstok waar iedere milieubeweging nu zijn jas aan op hangt.

Ik hoop dat ik hiermee de betekenis van wat ik 'hun belangen' noem, wat verduidelijkt heb. En laat het duidelijk wezen dat die zelden ook goed zijn voor de honingbij.
Imkers zijn bv. zo snel tevreden als ze gezamenlijk met de groenen bij een bestuur hebben bekomen dat er bloemenmengsels worden ingezaaid voor de 'bijen'. Wat ze niet beseffen is dat dit vooral de solitairen ten goede komt omdat die kortlevend zijn en enkel op die korte ogenblikken bloemen nodig hebben en geen voorraad en geen sterk wintervolk dienen op te bouwen zoals de honigbijen. Honingbijen hebben baat bij heel andere dingen (10 kg stuifmeel in nazomer en herfst), maar daarvoor zijn o.a. veel late bloeiers (vaste planten, struiken, bomen, phaceliavelden enz...) nodig. Allemaal exoten in de ogen van de groenen en daarom voor hen niet bespreekbaar.

Imkers moeten al die invloeden van buitenaf leren onderscheiden en hun geringe belang voor de honingbij inschatten. Ze moeten zich concentreren op waar ze goed in zijn, in hun bijenvolken werken en ze goed observeren. Als ze bv. nu (bijna november) nog grote broedvlakken in hun volken zien die bijna overeen komen met een ganse winterpopulatie, dan moeten ze maar eens om zich heen kijken waar die van moeten leven. Even pesticiden, varroa, solitairen en andere dingen laten voor wat ze waard zijn en handelen (zorgen dat die winterbijen genoeg en kwaliteitvol stuifmeel hebben). Als we ons lot in de handen van de groenen of andere groepen blijven leggen zullen de honingbijen uiteindelijk aan het kortste eind trekken.
Laatst gewijzigd door marc op do 27 okt 2011, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door alfa vulgaris » do 27 okt 2011, 21:45

Erg goed gevonden van "gderoecknieuw "

Het lijkt wel een schietschijf,dit onderwerp.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Berend » do 27 okt 2011, 22:18

marc schreef:Als we ons lot in de handen van de groenen of andere groepen blijven leggen zullen de honingbijen uiteindelijk aan het kortste eind trekken.
'Ons' lot ligt in de handen van ego en geld.
Bij elk onderzoek naar welke invloed dan ook (bestrijdingsmiddelen, straling, groenbeheer, etc, etc) zijn er twee om meer partijen die touwtrekken onder invloed van ego en/of geld.
Succes! :be8:

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Jeroenvt » vr 28 okt 2011, 01:37

Marc, je gooit een hoop vooroordelen op een hoop en plakt daar het etiketje milieuactivisten en groenen op, erg vervelend en onterecht.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door marc » vr 28 okt 2011, 08:58

Het zijn geen vooroordelen, Jeroen en ik heb het niet over de milieubewuste en natuurminnende mensen, zoals veel imkers en andere mensen zijn, maar op de beweging erachter (erboven).
Overal zit een script achter. Moest de hype en de 'pot' rond honingbijensterfte niet zo groot zijn, de kapstok zou leeg blijven.

Af en toe mag je het op dit forum ook eens van op een afstand bekijken, want dikwijls gooit er iemand (bewust of niet) een stok in het kippen(-imker-)hok en gaan er velen meekakelen want, zoals ik al zei, zijn imkers niet ongevoelig voor de milieuproblematiek. Een dankbaar publiek voor die dingen want ze zitten ook al jaren met die vervelende bijensterfte en de grond van de zaak wordt weggewoven (te moeilijk te realiseren wegens botsing met andere iedeeën -al wat streekeigen is, is goed, de rest mag niet- of omdat het meer moeite kost om het te realiseren of financieel niet interessant is voor onderzoekers en er dan geen middeltjes tegen kunnen verkocht worden).
Ik kan niet anders dan aan elk bezoeker hier in de bijentuin die de vraag stelt 'hoe het zit met de ziekte onder de bijen ?' antwoorden dat die er hier niet is. In volle neonicotine- en ander sproeistoffengebied en met een varroadruk zonder behandelingen en met voldoende bijenvolken om er lessen uit te kunnen trekken. Wie die lessen dan niet trekt is blind of heeft andere belangen te dienen.

Dat er bv. voor het geval van de neonicotines en andere sproeistoffen een aantal honingbijen aan kunnen sterven, daar twijfel ik niet aan maar dat het een gezond volk onderuit haalt dat is een leugen, daarvoor is een gezond volk veel te productief en daardoor ook weerbaar en flexibel. Dat die stoffen een veel grotere schade en achteruitgang berokkenen aan kortlevende solitairen, daar ben ik wel van overtuigd en dat om die reden beperkingen of zelfs stopzetting van hun gebruik moeten worden overwogen ook. Maar gebruik daarvoor a.u.b. de honingbijensterfte niet omdat daar meer mogelijkheden liggen.

Laten we ons concentreren op wat belangrijk is voor onze honingbijen. Op dit tijdstip van het jaar, waar de bijen nog volop actief zijn, is dat een goed najaarsaanbod. Dat kan je nu nog alleen realiseren door een goede samenwerking met de landbouwers en en andere grondbezitters (gemeenten, verkavelingen, particulieren, industriegronden...). Op 50 m van de thuisstand bloeit nu phacelia op 6.5 Ha en op 200 m op 1.5 Ha (zie foto) en in de buurt bloeien 10-tallen Ha mosterd.

Afbeelding

Veel imkers kunnen dat ook in hun omgeving realiseren op landbouw en gemeentegronden maar het vraagt inderdaad moeite om zover te komen. En in sommige gemeenten bots je ook op zo'n milieuactivist die lid is van Natuurpunt of Bos & Groen (België) en het ongepast vindt dat een oorspronkelijk Californische plant wordt ingezaaid :roll: en de noodzaak er niet van in ziet (voor solitairen wellicht).
Een mooie filosofie hebben die groenen : pak tussen voorjaarsdracht en zomerdracht de honingbijen hun eten af (acacia, tamme kastanje...) en verbiedt al wat niet meer dan 600 jaar streekeigen is, en klaag dan dat de honingbij de solitairen gaat beconcurreren op hun waardplanten :pray:
Laatst gewijzigd door marc op vr 28 okt 2011, 09:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Jeroenvt » vr 28 okt 2011, 09:11

Marc, een beweging bestaat uit mensen. De groene beweging die jij wegzet als clubje met achterliggende agenda en belangen bestaat ook uit mensen waaronder imkers. Wellicht heb jij daar negatieve ervaringen mee of baseer je je op de media, ik kan daar andere berichten en ervaringen tegenover zetten en ben naast imker ook onderdeel van de beweging die jij hier beschrijft, als je het over hen hebt heb je het dus ook over mij. Daarom zei ik ook dat ik een geïnfiltreerde imker was met dubbele agenda.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

gderoecknieuw
Berichten:5
Lid geworden op:di 25 okt 2011, 09:11
Imker sinds:1972
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door gderoecknieuw » zo 30 okt 2011, 18:04

Vanwege blijkbaar een technisch probleem kan ik de laatste berichten niet meer lezen.
Maar dit wil ik jullie niet onthouden (komt uit een recente folder van Bayer):

"What is Premise 200SC plus Nature?
Low doses of imidacloprid such as the edge of the Treated Zone, disoriented the termites and caused them to cease their natural grooming behaviour. Grooming is important for termites to protect them against pathogenic soil fungi. When termites stop grooming, the naturally occurring fungi in the soil attack and kill the termites. Imidacloprid makes fungi 10,000 times more dangerous to termites. Nature assists imidacloprid in giving unsurpassed control. This control is called Premise 200SC plus Nature."

Hopelijk kunnen jullie dit wel lezen.
En, oh ja, elke gelijkenis met de toestand van onze bijen is louter toevallig.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door jossmits » di 01 nov 2011, 08:07

Het moet toch mogelijk zijn om dit verminderde poetsgedrag bij bijen te onderzoeken.
Een eerste idee: Je wintert 20 volken in, 10 daarvan met 'schoon' voer en 10 met voer met imidacloprid in een dosis zoals de bijen dat binnen zouden krijgen als zij op planten vliegen die met dat spul behandeld zijn. In het vroege voorjaar besmet je met opzet alle volken die de winter hebben overleefd met een ziekte waarvan bekend is dat goed poetsgedrag van belang is, bijvoorbeeld nosema of europees vuilbroed. Vervolgens kijken of in de verdere ontwikkeling van de volken er significante verschillen zijn tussen de volken met 'schoon' voer en met voer met dit spul.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten