Oxaalzuurpoeder verdampen & residu

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Oxaalzuurpoeder verdampen & residu

Bericht door Bart de Coo » zo 18 dec 2011, 16:18

Als je oxaalzuur verdampt, moet je dan een residu overhouden of verdwijnt alles?

Vandaag heb ik een aantal volken met oxaalzuur behandeld. Ik heb dat gedaan door oxaalzuurpoeder op een conservenblikje te leggen. Onder dat blikje liet ik een waxinelichtje branden. Dit is het tweede jaar dat ik dat doe. Vorig jaar bleef er bij het ene volk veel spierwit residu over, waardoor ik mij afvroeg of er wel voldoende poeder verdampt was. Bij een ander volk hield ik alleen wat zwart geblakerde rommel over.

Vorige week heeft een aantal imkers op onze stal oxaalzuur staan verdampen met een heel mooi apparaat. Het was een bak die omgekeerd op het geopende volk gezet werd. In de bak, van buiten naar binnen, liep een koperen buis met een zwanenhals. Ze stortten wat oxaalzuurpoeder met een trechter in de hals en sloten de hals af. Vervolgens zetten zij de gasbrander op de zwanenhals. Na een minuutje of zo, zag je de damp in het volk stromen. Je moet weten dat de bodem van de omgekeerde bak van plexiglas was gemaakt. Je kon dus zo naar de bijen kijken. Ik heb niet gevraagd of ze residu overhielden.

Toen ik dus vandaag met die conservenblikjes aan de gang was, zag ik wel een hele hoop damp uit de kast slaan. Het kwam overal vandaan, vanonder het deksel, uit de vliegopening en door de gaasbodem. Ik stond er de nodige meters vandaan. Bij mijn 'conservenblikjesmethode' zijn de 'symptomen' dus hetzelfde.

Ik weet dus niet of je met de iets 'gangbaarder' methoden, zoals de koperen pijp of de varoxverdamper, veel residu overhoudt of niet. Ik wil dat graag weten, om enigszins te kunnen bepalen of de conservenblikjesmethode werkt of niet.

Alvast vriendelijk bedankt voor een antwoord.

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurpoeder verdampen & residu

Bericht door Jaap v.Popering » zo 18 dec 2011, 20:36

Ik had liever dat de Imkers wat voorzichtiger met het gebruik van schadelijke stoffen waren . In het bijzonder van die zelfgemaakte apparaten zullen waarschijnlijk veel dampen met de wind meegevoerd worden , en zal de gebruikte hoeveelheid moeilijk te controleren zijn . Gebruik indien mogelijk een originele verdamper ,en sluit de kast goed af ,dat zal het veiligste manier zijn . Ook een masker is een must , en ga voor alle zekerheid een vijftal meters voor de wind staan zodat deze stof ook niet op je kleding komt .Het is mijns inziens veilig te gebruiken ,maar doe dat dan ook .

Bart ,

Er blijft wat residu in de verdamper achter , Gebruik niet meer dan 1 gram voor de kleine en 2 gram voor de grote volken.

Jaap v P

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oxaalzuurpoeder verdampen & residu

Bericht door Bart de Coo » zo 18 dec 2011, 20:43

Ik vrees dat je gelijk hebt. Een ander bezwaar tegen de conservenblikjesmethode is wellicht dat je de temperatuur niet zo in de hand hebt. Ik las ergens dat dat ook nog uitmaakt. Hoe heter hoe beter, is geloof ik het devies. Overigens denk ik wel dat ik veilig werk. Ik ken de gevaren, ik ben behoorlijk ingelezen en ik doe echt geen gekke dingen. Dank voor de goede zorgen in elk geval. Volgend jaar maar betere spullen regelen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
cwpaleber
Berichten:23
Lid geworden op:di 14 sep 2010, 20:23
Locatie:drenthe
Contacteer:

Re: Oxaalzuurpoeder verdampen & residu

Bericht door cwpaleber » za 31 dec 2011, 11:23

IK ben het helemaal met Jaap eens ik heb foto's gezien in een bijen blad waar men zo achter de kast met een brander staat.
Dan denk ik jongens dit kan toch niet waar zijn,zonder organische dampfilter met een p3 stoffilter en veiligheidsbril,dan vraag je om moeilijk heden.
Die dingen zijn gewoon te koop bij de WELKOOP of GAMMA.
En Bart ,zelf met een verdamper blijft er wat residu achter maar dat is zeer weinig,dat komt door dat het damp tegen de deksel aan slaat ,en die is koud.
Vorig jaar verdampte ik nog van onder en dan heb je daar geen zicht meer op,en dit jaar heb ik het van boven gedaan, bevalt mij zeer goed, duurt allen wat langer,om dat ik de boven bak mee moet hebben naar de volgende kast.
Bijlagen
verdamper.jpg
bijenverdamper.jpg
Groet Carlo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten