oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bouna » wo 25 jan 2012, 13:38

Bij het behandelen met oxaalzuur van je volken met broed, kan de effectiviteit kleiner zijn dan gewenst.
Tussen de 20 - 80% besmetting is er nauwelijks verschil in sterfte. Maar ze gaan allemaal kapot, dat staat vast want de besmetting is gewoonweg te groot.
Dus ook een besmetting van 20% is niet goed genoeg. Daarom streeft de WUR naar een bestrijding die meer naar de 5% gaat.
In december was in hun nieuwsbrief ook te lezen dat het te warm was voor de winterbehandeling;
http://enews.nieuwskiosk.nl/template/92 ... Q2mw==.htm

Bouna

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Albert Stoter » wo 25 jan 2012, 13:52

Bouna schreef:Wacht even, als er iets in de brochure staat wil nog niet zeggen dat het juist is geformuleerd.

Er staat inderdaad; "Mierenzuur is alleen effectief in volken met gesloten broed"
Volgens mij had daar moeten staan; "Alleen mierenzuur is effectief in volken met gesloten broed"
Ik ging er tot nog toe ook vanuit dat het in de brochure verkeerd was geformuleerd.

Maar toen ik het vandaag ook

op http://www.bijen.wur.nl/NL/varroa/bestr ... ierenzuur/ : "Mierenzuur is alleen effectief in volken met gesloten broed",

op http://www.bijen.wur.nl/NL/varroa/bestr ... werkwijze/ : "Open het volk en controleer of er broed aanwezig is",

en op http://www.bijen.wur.nl/NL/varroa/bestr ... ternatief/ : "Voor beide behandelingen geldt dat er broed aanwezig moet zijn"

zag staan, kwam ik er (terecht?) achter dat dat waarschijnlijk niet zo was.

Tussen de regels meen ik te "lezen" / "begrijpen" dat (voldoende) gesloten broed bijdraagt aan de juiste binnentemperatuur voor een mierenzuurbehandeling, en daarom voorwaardelijk is, maar het zou wel fijn zijn om dat eens ergens expliciet te lezen (dat heb ik zo snel ook nog niet gevonden).

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bouna » wo 25 jan 2012, 14:53

In alle 3 verhalen (die allemaal over mierenzuur gaan) gaat het om de aanwezigheid van broed.
Er staat niet specifiek open of gesloten broed. Ook niet over binnentemperatuur of luchtvochtigheid.
Ik kan ook een hoop verzinnen mbt hoe en wat, maar wat is de waarde van mijn speculaties? Helemaal niets.

Keep is simple, keep it smart.
Wel broed -> mierenzuur
Geen broed -> oxaalzuur

Moeilijker moeten we het niet maken.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Albert Stoter » wo 25 jan 2012, 17:00

Bouna schreef:Keep is simple, keep it smart.
Wel broed -> mierenzuur
Geen broed -> oxaalzuur
Volgens mij toch net iets te simpel (je let o.a. ook wel op de tijd van het jaar, want ondanks de aanwezigheid van (ook gesloten) broed ga je nu geen mierenzuurbehandeling doen).

Grofweg hanteer ik echter diezelfde leidraad als jij zodat de (al dan niet) voorwaardelijkheid van broed voor een mierenzuur behandeling verder geen rol speelt.

Toch wil ik dat soort dingen wel graag weten, en ik heb daarom een email met die vraag aan WUR gestuurd. Ik hoop dat ze reageren.

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bouna » wo 25 jan 2012, 22:30

Het gaat ook om de zomerbehandeling.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Albert Stoter » vr 27 jan 2012, 15:42

Albert Stoter schreef:Toch wil ik dat soort dingen wel graag weten, en ik heb daarom een email met die vraag aan WUR gestuurd.
Ik heb toen het het volgende emailtje gestuurd:

Het was mij al wel bekend dat oxaalzuur niet in gesloten broed doordringt en dat mierenzuur wel in gesloten broed doordringt. Het was mij echter nog niet bekend dat een volk voor een mierenzuurbehendeling broed moet hebben als voorwaarde.
Op uw http://www.bijen.wur.nl/NL/varroa/bestr ... ierenzuur/ heeft u staan dat mierenzuur alleen effectief is in volken met gesloten broed. Een volk zonder broed met mierenzuur behandelen is dan dus blijkbaar niet effectief.
Wilt u mij uitleggen waarom dat is?
Ik heb wel een vermoeden (gesloten broed zorgt ook voor een hogere temperatuur in de kast), maar ik vind het nergens uitgelegd.



Ik kreeg vandaag het volgende antwoord:

Je slaat de spijker op de kop!
Voor een goede verdamping van mierenzuur heb je een constante temperatuur van ongeveer 33 graden nodig.
Dit geldt vooral voor de verdampers. Voor de sponsdoekmethode geldt dit minder, omdat dit meer een schokbehandeling is. Weinig dosering, geen geleidelijke afgifte. Maar dan nog, lage temperatuur, slechte verdamping!



Weer wat geleerd.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 27 jan 2012, 22:23

Hoi collega's,

Na even weg te zijn geweest zie ik nu dat er veel gereageerd is op het gebruik van Apivar en het gebruik van mierenzuur/oxaalzuur. Nog een reactie van mijn kant:

Jos jij schrijft:
ik vind dat ook geen "niet toegelaten middelen" in de kast horen
Dat ben ik helemaal met je eens, tot het moment dat de Duitse onderzoeksinstituten adviseren om mierenzuur/oxaalzuur te gebruiken voor het bestrijden van de varroamijt. Het is zo dat Pia Aumeier zelfs beweert dat ook Thymovar en Apigard niet afdoende werken. Je zou eens een voordracht van haar moeten meemaken.
Verder schrijf je nog:
Verder heb ik hoge verwachtingen van een volk dat ik nieybehandeld heb tegen varroa.
Natuurlijk ben ik het helemaal met je eens. Zeker ook omdat ik zelf veel aan koninginnenteelt doe. Alleen één dingetje werkt ons een klein beetje tegen en dat zijn de resultaten die op dit terrein geboekt zijn in de bijna 30 jaar dat we varroa hebben

In jouw bijdrage van 23 januari 14:30 uur schrijf je:
Over residuen van amitraz in honing en was na gebruik van apivar kun je alles lezen in"acaricide residues in honey and wax after treatment of honey bee colonies with apivar and asuntol50" Dit onderzoek is verschenen in apidologie38 en kun je via http://www.apidologie.org downloaden.
Ik heb dit artikel gelezen en zoals je zelf al zegt is Amitraz een erg instabiele verbinding. Dan vind ik het dus erg jammer dat de schrijvers van dit artikel alleen naar de actieve stof Amitraz hebben gezocht in de was en de honing. Immers, als je weet dat deze verbinding zo instabiel is, dan weet je ook dat deze uiteen gaat vallen in andere verbindingen (afbraakproducten) die heel misschien nog wel giftiger kunnen zijn dan Amitraz. Dus dit artikel voegt eigenlijk niet zoveel toe.

@Jaap:

In jouw bijdrage van 23 januari reageer je een beetje emotioneel op mijn bewering dat we over die toelating en zo van mierenzuur/oxaalzuur al een keer gesproken hebben. Ik bedoelde met mijn reactie slechts dat we deze discussie al gevoerd hebben en er voor mij geen nieuwe inzichten bij zijn gekomen.

Verder schrijf je in dezelfde bijdrage:
Wel heb ik je er nog nooit over gehoord dat er honingmonsters gevonden worden waarin van de door jou genoemde middelen de smaakgrens overschreden wordt
Als je je aan de richtlijnen houdt die voor het gebruik van mierenzuur gelden, zul je hier geen last van hebben. Dit betekent geen honing oogsten na het gebruik van mierenzuur. De Duitse en Zwitserse onderzoeksinstituten hebben dit onderzocht en bewezen.

Verder nog steeds uit dezelfde bijdrage:
je hebt mij ook al eerder verteld dat jij tegen het gebruik van chemische middelen bent
Ja dat klopt. Ik heb het hier herhaald omdat:
1. Dit een heel belangrijk issue voor mij geworden is
2. Ik denk dat als wij als hobbyimkers met elkaar afspreken geen 'harde chemie' meer in onze kasten meer gebruiken, we dit heel goed zouden kunnen gebruiken als 'unique selling point' bij de verkoop van onze honing.

Ik heb nog een vraag voor jou. Kun jij mij uitleggen waarom je tegen het gebruik van mierenzuur en oxaalzuur bent bij de bestrijding van de varroamijt?

@Schepm, Albert en Bouna,

Bij het gebruik van mierenzuur is de concentratie van de mierenzuurdamp in de kast doorslaggevend of een effectieve bestrijding van de varroamijt wordt bereikt. Om deze concentratie mierenzuurdamp te bereiken dient de volgende hoeveelheid mierenzuur/dag/broedkamer te verdampen:
In augustus: tussen de 10 en 20 ml mierenzuur
In september: tussen de 6 en 10 ml mierenzuur.

Dit betekent dat als je een volk op twee broedkamers behandeld je in augustus tussen de 20 en 40 ml mierenzuur per dag moet verdampen. Mijn ervaring is dat je boven die 20 ml (minimaal 25 ml) moet zitten. In september is dat 12 tot 20 ml per dag. Het probleem is nu bij de Liebig dispenser dat de oppervlakte van het vliespapier dat zorgdraagt voor de verdamping van mierenzuur te klein is. Dit heeft tot gevolg dat er te weinig mierenzuur verdampt om een goede effectiviteit te garanderen. Lees deze link er maar even op na.
http://www.bienen-becker.de/21501.html

Als je de link gelezen heb, begrijp je dat het antwoord dat WUR aan Albert gegeven heeft niet klopt.

Groeten................

Gerard

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door jossmits » za 28 jan 2012, 11:42

Gerard,
Het onderzoek waarnaar ik verwees is uitgevoerd door de AFSSA, Agence Francaise de Securite des Aliments. In kort nederlands: de franse instantie die toeziet op de voedselveiligheid. Het lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat wanneer de afbraakprodukten van Amitraz giftige bestanddelen in honing zouden kunnen opleveren zij daarnaar in dat onderzoek niet gekeken zouden hebben.
Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Jaap v.Popering » za 28 jan 2012, 19:54

Gerard

Ik heb vandaag twee keer een pagina geschreven en weer weggeklikt ,en ik zal mij beperken tot enkele zinnen .

Ik heb niet emotioneel gereageerd maar wel gefrustreerd en wel over het feit dat er zoveel halve waarheden geschreven worden .

Met name over Amitraz ,dat er zo veel residuen in honing en was terecht komen , ( Wat niet waar blijkt te zijn ) Over Chemisch geproduceerd Oxaal en Mierenzuur , geen nadelige gevolgen , ( wat ook al niet waar blijkt te zijn denk aan smaakgrens )en wat zal er nog meer volgen ?.

Je moet je bij ALLE middelen die je gebruikt ten allen tijde aan de regeltjes houden om geen residuen of smaakgrenzen te overschrijden .

Je noemt Ik citeer ;2. Ik denk dat als wij als hobbyimkers met elkaar afspreken geen 'harde chemie enz
Bij mijn weten heb ik niets afgesproken , en hebben wij volgens mij enkel met de Nederlandse wetgeving te maken .

Ik citeer weer even ;'unique selling point
Lijkt mij het zelfde als jaren geleden ; Links gedraaide Honing , Imkers Honing , Koud geslagen Honing :roll: . Er zullen zeker veel gebruikers zijn die hier weer in zullen trappen .

Ten laatste
Bij mijn weten heb ik mij op dit forum nog nooit uitgelaten over het feit dat ik voor of tegen het gebruik van Oxaal , Mierenzuur of Amitraz zou zijn .Wel wil ik de ( naar mijn mening )misleidende voorlichting aan de kaak stellen
Verder kan ik je nog verklappen dat ik in ( ik dacht 2003 of 04 direct na het bekend worden van , dat de resistentie tegen Apistan een feit was ) bij een HB lid van een Bijenvereniging er op heb aangedrongen om met name Oxaalzuur gelegaliseerd te krijgen , mijn reden hiervoor was dat de Imkerij met lege handen stond , en nu van alles zou gaan proberen . Het antwoordt wat ik kreeg zal ik je onthouden .

Jaap v P

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Gerard Boswinkel » za 28 jan 2012, 22:59

Hoi Jos,

Jij schrijft:
Het lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat wanneer de afbraakprodukten van Amitraz giftige bestanddelen in honing zouden kunnen opleveren zij daarnaar in dat onderzoek niet gekeken zouden hebben.
Ik ben het hier niet met je eens. En weet je waarom niet? Anders zou je in figuur 1 van het artikel meer gaschromatogrammen afgebeeld zien. In figuur 1 zijn slechts de gaschromatogrammen van was waaraan resp. coumaphos of Amitraz is toegevoegdals standaarden te zien. Dus zullen ze in de gaschromatogrammen van de bijenwas uit de volken ook alleen deze twee stoffen kunnen aantonen. Verder wordt er ook duidelijk in het artikel gesproken over de residuen van Amitraz en coumaphos.

Groeten.................

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten