Voeren we ze geen vergif???

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door m.kolsters. »

Zal best Hans, maar ik voer al jaren invertsuiker en heb ook nooit problemen gehad,
gemakzucht van een imker 1 kan en ze zijn in gewinterd.
Een keer met suiker koken mijn huis in de fik :oops: , dus nu voortaan kannen kopen.
Tinus Kolsters
vdiesveld

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door vdiesveld »

Wat mij weer verteld is, is dat je de suiker om het op te lossen nooit moet koken, zelfs niet verwarmen. Gewoon op kamertemperatuur oplossen. Minder kans op hoge HMF waardes in het voer.
Ik wil er niet de hele tijd over doorzeuren, iedereen moet zelf weten wat hij doet en hoe hij het doet. Uit ervaring zal iedereen zijn eigen beste manier ontwikkeld hebben. Maar ik ben toch wel benieuwd of iemand weet of er ooit onderzoek is verricht naar het verband tussen de manier van voeren en sterfte van volken? Weet iemand daar meer over? Misschien leuk om een keer een poll hier te maken. Hoe winter je je volken in en hoeveel volken ben je verloren?
Groet, Vincent
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door Nicolas Jacob »

Ik bevestig dit nooit koken om suiker op te lossen gewoon koud roeren.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door m.kolsters. »

Het aantal kasten 50- 75 dat ik bezit en het voer wat ik gebruikte in al de jaren maakt niets uit.
Ik heb suiker gekookt en aan de bijen gevoerd en geen sterfte, in witte en bruine suiker (maar het brand wel)en nu geef ik invert suiker.
Het enige verschil is het werk en de prijs.
Tinus Kolsters
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door jasper-k »

Waarom niet koken?
Het oplossen van kristalsuiker gaat vele malen sneller in warm water en zonder toevoeging van zuur ontstaat er bij mijn weten geen HMF.
Ik heb alles ingewinterd op gekookt suikerwater en heb 1 van de 12 volkjes verloren (volk was al slecht voor de winter).

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper
vdiesveld

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door vdiesveld »

Ja ok. Jij hebt uit ervaring geleerd dat gekookt suikerwater wel prima werkt, dus dan doe jij het op die manier. Niets mis mee. Het is wellicht ook maar een gerucht wat ik gehoord heb, maar in dit verhaal speelt er iets anders. Heeft invertsuiker invloed op de sterfte van bijen? Ik heb 1 volkje op suikerwater ingewinterd en dat heeft het overleefd. En ik heb acute sterfte bij invertsuiker met eigen ogen gezien. Jij 12 volkjes met suikerwater, waarvan er 1 (bij voorbaat al zwak) volkje het niet gehaald heeft. Da's al bijna een 100% score voor suikerwater. Interessant lijkt het me als meer imkers hier wat cijfers kunnen geven: wel of geen invertsuiker en hoeveel wintersterfte? Ze mogen me ook mailen. Het zou mij in ieder geval niet verbazen als er een significant verschil bestaat tussen suikerwater en invertsuiker. Misschien dat ik ook maar eens de leden van onze vereniging ga vragen.
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door Nicolas Jacob »

Ik gebruik op dit moment voor 12 van de 14 volken 50/50 invert en suikerwater.
de andere 2 zijn volledig op suikerwater. Die zijn op dit moment men grootste 2 volken. Ze hebben zeer goed overwinterd
ik doe dit nu al 3 jaar en heb nog nooit dode volken gehad.
J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door J.Evers »

jomme schreef:Alfa rietsuiker is toch niet hetzelfde als mais?
@ J. Evers: Volken dood door oxaalzuurbehandeling, wat liep er volgens jou mis? Koningin dood? Ik vermoed dat je concentratie ok was?
Ze waren niet dood DOOR de oxaalzuurbehandeling, ze waren al dood toen ik die ging uitvoeren, HET kenmerk van ernstige varroa besmetting is vroegtijdige sterfte.
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"
belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door belrgerbal »

ik snap niet waarom mensen die dure siroop kopen, zeker niet na alle problemen hiermee de afgelopen jaren. Kristalsuiker is goedkoper, werkt uitstekend en zoveel moeite is het niet. Het risico dat deze vervuild is nihil, want het is voor menselijke consumptie.
Gebruikersavatar
dree
Berichten: 119
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: zeevang
Contacteer:

Re: Voeren we ze geen vergif???

Bericht door dree »

In deze discussie kwam het gebruik van bio-rietsuiker aan de orde. Omdat rietsuiker niet aan te bevelen is als wintervoer ben ik op zoek gegaan naar bio bietsuiker/kristalsuiker. In Nederland is het bij mijn weten niet te krijgen, maar wel in Duitsland zoals bij dit bedrijf: www.westerhoff-imkereibetriebe.de. De suiker is van Südzucker. Als iemand een leverancier in Nederland weet mag het wat mij betreft op dit forum.

Groet,

Andreas
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten