tong verbrand

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:
Re: tong verbrand

Bericht door jossmits » di 24 apr 2012, 08:26

Alfa,
de chemische formule voor roest is Fe2O3, net als van ijzeroxide. Er zit echt geen ander element bij (zie jouw wikipedia).
Verder over de 'zuren' ter bestrijding van Varroa, waar dit onderwerp over gaat. Ik gebruik geen enkel zuur. Ik gebruik alleen in Frankrijk toegelaten middelen en daar horen de 'zuren' niet bij .
De FNOSAD, de franse bijen gezondheids organisatie, ontraadt de 'zuren' en geeft aan dat wanneer men het toch wil gebruiken men het beste, om de risico's voor de bijen te verkleinen, de verdampingsmethode kan gebruiken en maximaal 1 keer in de levenscyclus van de bij. Dwz in het zomerseizoen maximaal 1 keer per 8 weken en in de periode augustus-maart ook hoogstens 1 keer.

Jos

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: tong verbrand

Bericht door Noord » di 24 apr 2012, 21:23

Kijk hier kunnen we wat mee.
Matig of beter niet gebruiken dus.

met vriendelijke bijengroet noord,

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: tong verbrand

Bericht door jomme » di 24 apr 2012, 23:15

Jos, wat raden ze wel aan in Frankrijk?

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: tong verbrand

Bericht door alfa vulgaris » wo 25 apr 2012, 00:29

jossmits schreef:Alfa,
de chemische formule voor roest is Fe2O3, net als van ijzeroxide. Er zit echt geen ander element bij (zie jouw wikipedia).
Jos
Tja je mag me best iets over bijen vertellen maar als ik iets over materialenkennis of natuur- of scheikunde aan je verstand probeer te prutsen wat bij mij over het algemeen parate kennis is dan kun je er vrijwel van op aan dat het klopt.
Ik vind het niet erg dat je het naloopt want ik kan ook fouten maken. :oops:

Wikipedia zegt dit: "Roest is dus gehydrateerd ijzer(III)oxide"

geen normale Fe203 dus en dit zegt wikipedia over hamerslag:

"Hamerslag is:

de walshuid, een harde laag IJzer(II,III)oxide (Fe3O4) die ontstaat na het warm walsen van staal. Om de walshuid te verwijderen worden onderdelen vaak bewust vóór het conserveren aan de buitenlucht blootgesteld, zodat roestvorming ontstaat. Hierdoor laat de hamerslaglaag makkelijk los bij het zandstralen."


tja....

Overigens kan wikipedia er ook naast zitten maar in dit geval strookt het redelijk met de kennis die bij mij getoetst is volgens het Nederlandse staatsexamen.

Om even verwarring te voorkomen zegt mijn parate kennis dat Ijzer twee elektrovalenties heeft namelijk 2+ en 3+/Fe(II) en Fe(III)
Verder zegt mijn parate kennis dat er nog een ijzeroxide bestaat die magnetiet wordt genoemd...deze is cruciaal bij grootschalige electriciteitsproductie.

loop maar na....geloof me je kan vast nog wat van me leren ook als het internet plat ligt.

Gegroet
Alfa

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: tong verbrand

Bericht door Hans van der Post. » wo 25 apr 2012, 00:39

We hadden in deze topic toch over oxaalzuur? :be5:
Of zit ik op een verkeerd forum? :be3:

Kan ook wat over bijen vertellen ............ :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: tong verbrand

Bericht door alfa vulgaris » wo 25 apr 2012, 09:15

Hebben ze me weer mooi uit de tent gelokt hè Hans.

Om het wikipedia orakel nog maar eens te citeren:

"Magnetiet komt algemeen voor, voornamelijk in stollings- en metamorfe gesteenten. Ook kan magnetiet door biologische activiteit ontstaan."

Helaas heeft nog niemand geraeageerd op mijn vraag wie het heeft bevestigd dat bijen zich naast de zon ook op het aardmagnetisch veld oriënteren.Mochten ze dit doen dan moeten ze naar een aan zekereheid grenzende waarschijnlijkheid ook magnetiet in hun lijf hebben.

Verder lijkt het mij trouwens op de tong verbrandvraag er dus niemand antwoord heeft en iedereen dus geen idee heeft waar hij/zij mee bezig is.Behalve dan ...het werkt dus we doen het.Het lijkt erop dat niemand zijn tong er aan durft te verbranden.
Waarom staat het niet op imkerpedia eigenlijk? Hoe test je bijvoorbeeld dat je de goede oplossing hebt aangemaakt?

Op de lagere school zei men tegen me:" als ze zeggen spring in de sloot dan doe je dat toch ook niet?"

Ik moet toegeven.oxaalzuur is een vervelende,maar ik werk er voorlopig nog niet mee en ga de boel ff niet voor een ander uit zitten rekenen. Ik heb hier wel het boekje van de WUR "effectieve bestrijding van varroa" voor me.Daar staat dat je aan 150ml water 9 gram oxaalzuurkristallen moet toevoegen.Ik zou accuwater nemen Ph 5,5 of gedestileerd water Ph 7. Dat is schoon namelijk. Maareh dan kun je dat toch uitrekenen wat de Ph wordt? En hoe zuur is citroensap? daar verbrand je de bek toch ook niet aan?
Noord schreef:kan weinig onderzoek over dit onderwerp vinden.
Oxaalzuur is ff uit m'n blote hoofd een oertiterstof?
Dus wat noord beweert is klinklare ONZIN.

Heb ik Het voorwerk alweer gedaan.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: tong verbrand

Bericht door A.A. Staals » wo 25 apr 2012, 11:23

alfa vulgaris schreef: Helaas heeft nog niemand geraeageerd op mijn vraag wie het heeft bevestigd dat bijen zich naast de zon ook op het aardmagnetisch veld oriënteren.Mochten ze dit doen dan moeten ze naar een aan zekereheid grenzende waarschijnlijkheid ook magnetiet in hun lijf hebben.

alfa vulgaris

Zoek eens in de Schweizerische Bienenvater (ISBN 3-7941-1325-x). Op blz. 189 en 199 staat beschreven wat je zoekt. :)

ad staals

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: tong verbrand

Bericht door alfa vulgaris » wo 25 apr 2012, 11:48

Ad,

Thanks man! :D

Ik ben zéér benieuwd.

Wat ken ik soms een lekkere gifkikker wezen niet?
(geen vraag,meer een constatering :oops: )

Als ik ga hobbyën met oxaalzuuroplossing volgens WUR receptuur ga ik vast uitrekenen op wat voor Ph(zuurgraad) dat komt.
Het is dan een kleine moeite om de uitkomst evt. met berekening hier te plaatsen.
Het mooiste is misschien dat de Universiteit hier zelf op zou reageren.
:clap:

ALfa.

Noord
Berichten:65
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 11:25
Contacteer:

Re: tong verbrand

Bericht door Noord » wo 25 apr 2012, 15:56

Misschien is de term tong verbrand beetje verkeert gekozen.
Waar het mij omgaat is dat als je met oxaalzuur behandelt dit maar 1x per generatie mag toepassen een koningin slechts 2x dus ieder jaar koningin vervangen heb je dat opgelost,
een zuur is in mijn beleving een bijtende stof dus in dit geval oxaalzuur als ik dat zou drinken krijg ik blaren op de tong vandaar de term tong verbrand
als je oxaalzuur over de bijen sprenkelt in 3% oplossing wordt het opgenomen door de bijen de eerste bijen die dat doen sterven maar je houd er natuurlijk een heleboel bijen die er niet aan dood gaan maar het wel binnen krijgen die krijgen dan blaren op de tong en kunnen niet meer eten laat staan larven voeden.

Ben benieuwt.

Gr noord vanuit het koude noorden,

:be1:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: tong verbrand

Bericht door alfa vulgaris » wo 25 apr 2012, 17:36

Ik raad het iedereen ten strengste af,maar ik heb wel eens iemand zoutzuur zien drinken.
Leek niks aan de hand.
Als je hem hoorde praten had ie nog knap verstand ook.

Wat denk je hoe zuur cola of andere koolzuurhoudende drank is? Daar krijg je toch ook niet gelijk iets van?
Overigens raad ik het gebruik hiervan ook af.

Honing schijnt ook nogal zuur te zijn misschien iets voor het ___________ Bijkersgilde___________ om te reageren hierover :?:

Ik moet overigens eerlijk toegeven dat ik weinig kennis van de anatomie van de honingbij heb en niet weet wat oxaalzuurOPLOSSING :idea: doet met tong/maag/darm van de bij.

Geeft niks vind ik, want de WUR geeft in hun brochure ook eerlijk toe dat ze niet weten hoe oxaalzuurOPLOSSING de aanwezige varroamijten bij bijen dood. :!:

Het lijkt wel of ik hier het behandelen van een bijenvolk met oxaalzuurOPLOSSING aan het verdedigen ben...ik gebruik het (nog) niet.
Lekkere discussie dit :D

Veel plezier ermee
ALfa

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten