Oxaalzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:
Oxaalzuur

Bericht door croy » do 24 mei 2012, 18:40

Hallo imkers,

Hoe vaak kan ik met Oxzaalzuur sproeien zonder dat de bijen schade oplopen???

Hoevaak kan ik Oxzaalzuur verdampen zonder dat de bijen hiervan schade oplopen????

Croy

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door jossmits » do 24 mei 2012, 19:28

Dat staat uitstekend beschreven in een brochure van WUR (blz 34) over varroabestrijding. Daar staat ook hoe je er mee om moet gaan om als imker zelf geen schade op te lopen.
Ik raad je aan om dit goed te lezen

Groeten
Jos

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door Arnold » do 24 mei 2012, 22:41

zal het morgen even voor je opzoeken in het cursusboek van bijengezondheid. daar staat precies omschreven wanneer en hoevaak dat te doen als ik me niet vergis,

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door Arnold » vr 25 mei 2012, 13:24

heb het even opgezocht. staat als een heel mooi tabelletje in het boek.
[td]Maand[/td][td]Normale behandeling[/td][td]Extra behandeling BRAANW[/td][td]Extrabehandeling BRLZWRM[/td][td]Voorjaar[/td][td]Wegvangen met darrenraat[/td][td]Mierenzuur of Thymofar[/td][td]Oxaalzuur of melkzuur[/td][td]Zomer[/td][td]Mierenzuur of Thymofar[/td][td]Mierenzuur of Thymofar[/td][td][/td][td]Winter[/td][td][/td][td][/td][td]Oxaalzuur of melkzuur[/td]
BRAANW = Broedaanwezig
BRLZWRM = Broedloos of zwerm

toelichting vanuit het boek :

Uit Cursusboek : cursus bijengezondheid dec 2009, blz 61 hoofdstuk 10, paragraaf 10.3

Let op: bij behandeling met ;

Mierenzuur tijdens of voor de dracht kunt u dat jaar geen honing slingeren.
alleen toepassen als de dagtemperatuur 15graden of hoger is.
Thymofar tijdens of voor de dracht kunt u dat jaar geen honing slingeren.
alleen toepassen als de dagtemperatuur 12graden of hoger is.
Oxaalzuur Alleen in een broedloos volk of een broedloze kunstzwerm.
Alleen toepassen als de dagtemperatuur 5graden of hoger is.

Wat betreft oxaalzuur is het aan teraden per behandeling de druppelbehandeling maar 1 keer te gebruiken.
De druppelbehandeling kan dus best meerdere keren per jaar gebruikt worden, maar niet in dezelfde periode.
De sproeimethode en de verdampingsmethode zijn eventueel meerdere keren achter elkaar toe te passen, maar als er geen broed in zit is dat echt niet nodig. De afwezigheid van broed is cruciaal.

Bij afleggers zonder broed of bij zwermen kunnen de raten ook besproeid worden door een oxaalzuuroplossing maar dan alleen oxaalzuur opgelost in water zonder suiker.
ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoord ;)

Gr
Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 29 mei 2012, 16:13

Even voor de zekerheid: moet je honing afnemen voordat je oxaalzuur sproeit, of maakt dat niet uit?

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door Arnold » di 29 mei 2012, 19:22

Santtu Pikkarainen schreef:Even voor de zekerheid: moet je honing afnemen voordat je oxaalzuur sproeit, of maakt dat niet uit?
wordt niet vermeldt. misschien dat iemand van het forum hier een antwoord op heeft zo nee, dan zal ik proberen achter het antwoord te komen door de boeken in te duiken.

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door Oude Essink » di 29 mei 2012, 19:37

Lijkt mij onnozel om eerst een zuur rond te sproeien en daarna de honing "met het zuur" te oogsten. of mis ik nu een schakel?

hennie oes

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 29 mei 2012, 21:51

Oude Essink schreef:Lijkt mij onnozel om eerst een zuur rond te sproeien en daarna de honing "met het zuur" te oogsten. of mis ik nu een schakel?

hennie oes
Mijn vraag kwam in me op omdat het niet expliciet vermeld stond. Ik dacht namelijk ook dat je de honing dan af moet nemen. Ik zou in ieder geval geen zuur in de honingkamer spuiten....
Afnemen dus!

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door Albert Stoter » wo 30 mei 2012, 10:43

Arnold schreef: Uit Cursusboek : cursus bijengezondheid dec 2009, blz 61 hoofdstuk 10, paragraaf 10.3
...
Oxaalzuur Alleen in een broedloos volk of een broedloze kunstzwerm.
Alleen toepassen als de dagtemperatuur 5graden of hoger is.

Wat betreft oxaalzuur is het aan teraden per behandeling de druppelbehandeling maar 1 keer te gebruiken.
Wat die temperatuur betreft: dat zal wellicht gelden voor de lente (evt. zomer) behandeling (en dan lijkt me die temperatuur nog aan de lage kant), maar voor de winterbehandeling met oxaal worden juist temperaturen tussen -5 en +5 aanbevolen omdat dan de wintertros goed dicht op elkaar zit hetgeen de verspreiding van het gedruppelde oxaal (opgelost in suikerwater) bevordert.

In de lente (of zomer) tussen de straatjes druppelen (van oxaal opgelost in water, dus inderdaad niet in suikerwater) lijkt me niet zo effectief omdat dan veel van het oxaal door het volk heenvalt en op de bodem terecht komt. Het raam voor raam besproeien/vernevelen zorgt dan veel beter dat de oxaaloplossing daadwerkelijk op de bijen terecht komt (natuurlijk wel goed opletten dat het niet op jezelf of anderen terecht komt).

Wat de frequentie betreft: oxaal gebruik je maar 1 x per generatie (maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook). Dus maar 1 x in de winter (vanwege de langlevende winterbijen), maar kan in de lente-zomer zo'n 1 x per 6 weken (maar is dus alleen effectief als het volk broedloos is, dus aan die mogelijke lente-zomer-frequentie heb je eigenlijk niet zoveel).

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Oxzaalzuur

Bericht door Arnold » do 31 mei 2012, 23:25

denk inderdaad dat de redactie van het cursus boek het zo bedoeld heeft. alles in de post hiervoor komt uit het cursus boek van bijengezondheid. daarbij komend doet elke imker het weer anders.
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten