Amitraz

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: Amitraz

Bericht door m.kolsters. » ma 06 aug 2012, 10:24

Bart schreef Zie de brochure Effectieve bestijding van varroa, bladzijde 26 voor een waslijst aan argument tégen het gebruik van middelen zoals Amitraz:
Bart is het zo duidelijk dat niemand het nog wil gebruiken.

Jaap zet alles in het engels wat ik niet ken en velen imkers niet.

En Ewout Hoeveel imkers die een van de zuren toepassen zouden pagina 33 van de WUR brochure goed gelezen hebben.

Ook de 2/3 van de imkers weet van het bestaan forum niets of zijn geen lid, hoe willen ze dan dit lezen.
En hoeveel imkers zijn ouder dan 60 jaar en kunnen niet met dit alles uit de weg,en hoeveel imkers zijn er jonger dan 60 jaar
Ik denk dat boven de 60 het grootste aantal is, en de jongeren op het forum maar een paar % is

Ik gebruik het niet, maar begin steeds meer te twijfelen die het wel gebruiken hebben geen doden volken.
We moet er druk op zetten dat hier een onderzoek naar komt,waar de stoffen zich opslaan en hoeveel en hoe gevaarlijk voor de mensheid.
Ik wil mijn kleinkinderen nog lang honing laten eten (van mijn honing), maar ik denk dat de halve wereld al met AMITRAZ werkt.
Dus wordt er niet over gesproken en raken ze de baan niet kwijt, want als het zo goed is kan WUR ophouden te bestaan.
OF KOMT ER DAN WEER WAT ANDERS.
Tinus Kolsters

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door jossmits » ma 06 aug 2012, 11:17

Tinus,
Ik ben (ruim) boven de 60 en ik kan dit (denk ik) nog prima volgen.
Naar de rest (stoffen) in honing en was is ruim onderzoek gedaan (niet alleen van amitraz maar ook andere stoffen) en is ook over gepubliceerd (mischien niet in het Nederlands, maar in elk geval in Engels en Frans).
Ook de effectiviteit van de verschillende produkten is/wordt onderzocht. In Frankrijk rapporteert de FNOSAD, de franse bijengezondheidsorganisatie, daar ieder jaar over.
Let wel: in mijn reactie(s) hierboven verdedig ik niet Amitraz in het algemeen, maar het gebruik van Apivar, dat het produkt Amitraz bevat. Ik ben tegen het zelf prutsen met Amitraz.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor de "zuren". Als er een produkt op de markt zou komen op basis van "zuren" en toegelaten zou worden dat even eenvoudig gebruikt zou kunnen worden als Apivar, apistan, thymovar of apiguard dan zou ik dat zonder problemen gebruiken.

Jos

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door Nicolas Jacob » ma 06 aug 2012, 11:22

jossmits schreef:Als er een produkt op de markt zou komen op basis van "zuren" en toegelaten zou worden dat even eenvoudig gebruikt zou kunnen worden als Apivar, apistan, thymovar of apiguard dan zou ik dat zonder problemen gebruiken.

Beevital Hiveclean

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door semar » ma 06 aug 2012, 11:50

Ewout schreef: In de natuur komen ook veel kankerverwekkende stoffen voor (waaronder veel anti-oxidanten). ...

volgens mij bedoel je vrije radialen als kankerverwekkers, volgens mij zijn ontoxydanten juist kankerremmend.


Roep maar als ik het mis heb.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door semar » ma 06 aug 2012, 11:57

m.kolsters. schreef: Ook de 2/3 van de imkers weet van het bestaan forum niets of zijn geen lid, hoe willen ze dan dit lezen.
En hoeveel imkers zijn ouder dan 60 jaar en kunnen niet met dit alles uit de weg,en hoeveel imkers zijn er jonger dan 60 jaar
Ik denk dat boven de 60 het grootste aantal is, en de jongeren op het forum maar een paar % is.

dat zijn een hoop generalisaties en aannames in een zin.

ik ben lang niet zeker van die annames.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jannes

Re: Amitraz

Bericht door Jannes » ma 06 aug 2012, 12:57

Toen ik voor 6 jaar terug weer begon met imkeren (25jaar gestopt ivm werk en weet ik wat) heb ik 3 jaar alle 4 volken dood gehad. Mierezuur, Beevital en weet ik wat ik geprobeerd heb. Alles er over gelezen, veel navraag bij andere gebruikers etc. Bleef met enorme verliezen zitten. Inwinteren op 2 broedbakken vol bijen, in feb. nog een handje vol over. Die waren half maart ook dood.

Sinds 3 jaar geen bijzondere wintersterfte meer. 2 van de 13, in zesraams kastjes, maar meer omdat die half waren verhongerd in juli aug. 2011 dan door mijt-druk. Foutje van mij, ligt niet aan de bijen!
de rest van de volken (11 stuks) hadden het goed gedaan qua dracht en reserves voor die paar weken. Net toen er gezonde bijen nodig waren voor de winter-generatie.
Alle 11 kwamen er gezond en vitaal uit. Geen schimmel, geen dikke lagen dooie bijen zoals voorgaande jaren, niets. nagenoeg schone gaasbodems. Een plezier om mee te werken. De grote kasten zelfs met 2 broedkamers bijen.

De afgelopen jaren alleen in december bestreden. 2 soeplepels mijten per volk.

Gek, niemand gebruikt het.. (zeggen ze) :whistle:

Nu nog toegelaten worden...

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door Ewout » ma 06 aug 2012, 15:20

semar schreef:
Ewout schreef: In de natuur komen ook veel kankerverwekkende stoffen voor (waaronder veel anti-oxidanten). ...

volgens mij bedoel je vrije radialen als kankerverwekkers, volgens mij zijn ontoxydanten juist kankerremmend.


Roep maar als ik het mis heb.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Een oude wijsheid voor deze hele discussie: sola dosis facit venenum
Ook anti-oxidanten kunnen kankerverwekkend zijn, net als vrije radicalen. Zie onder andere dit artikel uit de volkskrant van een paar jaar terug.

Jannes, je suggereert tussen de regels dat er in Nederland net als jij een heleboel mensen zijn die middelen op basis van Amitraz gebruiken, maar ik vraag mij dat af. Het is jammer dat deze gegevens niet uit de uitwinteringsmonitor gehaald worden, aangezien het wel wordt gevraagd (het zou een beeld kunnen geven over de effectiviteit van de verschillende behandelingen). Volgens mij wordt er door de meeste mensen hele goede resultaten geboekt met de zuren. Nogmaals, ik ben zeker voorstander van een veilig, goedgekeurd product (vind zelf eigenlijk oxaalzuur druppelen of sproeien makkelijk/veilig genoeg), maar goedkeuring komt er alleen voor commerciële middelen. Voor de rest moeten we het hebben van de (vele) wetenschappelijke publicaties. Inderdaad, die krijg je (helaas) niet als bijsluiter bij je potje oxaal- of mierenzuur. Tenslotte, van niet behandelen tegen varroa wordt niemand (behalve de imker die dat besluit neemt) slechter. Het zou interessant zijn om te kijken of de niet behandelde volken een (lange termijn) bijdrage leveren aan de landelijke resistentie (lange termijn). Dat is volgens mij voor veel imkers wel een motief om niet of weinig te behandelen.

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door Schussboelie » ma 06 aug 2012, 16:24

Ewout schreef:Tenslotte, van niet behandelen tegen varroa wordt niemand (behalve de imker die dat besluit neemt) slechter. Het zou interessant zijn om te kijken of de niet behandelde volken een (lange termijn) bijdrage leveren aan de landelijke resistentie (lange termijn). Dat is volgens mij voor veel imkers wel een motief om niet of weinig te behandelen.
Helaas kan je dat alleen maar vaststellen in grote populaties.
Een enkele imker die dat doet zal altijd de dupe zijn en zal de resistentie helaas ook weinig vooruit brengen.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door p.zwartepoorte » ma 06 aug 2012, 16:49

Maar kan de mijt niet resistent worden tegen die zuren ? Bloedluis is wel wat anders maar die worden dat wel als je te veel het zelfde spul gebruikt
Gr. Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 aug 2012, 17:03

m.kolsters. schreef:
Jaap zet alles in het engels wat ik niet ken en velen imkers niet.

.
Tinus

De brochure is nu eenmaal in die taal , maar deze computer heeft een vertaalhulp. :D Overigens hoop ik niet dat iedereen met dit niet toegestane middel aan het werk gaat , omdat ik in de lente weer een behoorlijke prijs van mijn volken wil maken .
En ten tweede zou het dan zo maar mogelijk zijn dat de verdwijnziekte voor 90 % voorbij is voordat de wetenschappers er uit zijn of de oorzaak gezocht moet worden in ; Imidacloprid , of toch niet ????. :whistle:

Hier een vertaling .

Jaap v P

Giftig voor mijten, maar veilig voor uw bijenwas, koninginnen en respect voor uw korf producten.
Apivar ® laat de bijen, honing en was en alle andere korf-afgeleide producten onaangetast.
Studies hebben aangetoond dat onder normale omstandigheden en gebruiken Apivar ® is onschadelijk voor de bijen en voor alle producten die in de kast. Onderzoek gericht op residuen van de werkzame stof in honing op te sporen, hebben was, propolis en stuifmeel laten zien dat u deze producten oogsten onmiddellijk na het einde van de behandelingsperiode, geen wachttijd nodig zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten