Wat als er geen bijen was meer is.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door m.kolsters. » za 07 jul 2012, 12:46

Bijen was.
Waarom is bijen was nu in een jaar eens zo duur, van 4 naar 8 euro.
Wat ik nu hoor is even schrikken, de bijen was zal snel de prijs van 25 euro gaan bereiken.
Waarom deze prijs, omdat er nergens nog schonen was is.
15 jaar terug kon je nog ruwe was (raat) inleveren maar nu verdwijnt het meeste in de kliek.
Of is het zo ver verontreinigd door de bestrijding en parafine en olie dat deze niet door de bij wordt aanvaard.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door Kroese » za 07 jul 2012, 12:52

Ik heb nog wel wat Kilo's schone blokken was liggen.
Een deel houd ik natuurlijk voor mijn eigen kunstraat productie.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door LWPisa » za 07 jul 2012, 18:31

Was was altijd te goedkoop denk ik. Schone, onbebroede was zonder rommel is een kostbaar goed. Er werd jarenlang veel troep ingeleverd en het apistan gebruik van 20 jaar kan je vaak nog in hergebruikte was terug vinden.

Lennard

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door Eddy Geurtsen » za 07 jul 2012, 19:18

Zorg voor je eigen wascircuit, je eigen kunstraatgietmal en je kunt de hele wereldwashandel uitlachen!

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door Fay » za 07 jul 2012, 22:16

En als je geen raatpers/wals/mal hebt kan je ook nog je eigen wasplaten maken door je was in te leveren en dan ook weer je eigen was terug te krijgen. Voor zover ik weet de enige die deze service biedt: Zoek maar even op forumgebruiker 'jurgenvisser'

Het kan toeval zijn maar onze koningin lijkt een voorkeur te hebben voor de eigen was. Met het inhangen van een leeg raam hadden wij de honingbarriere doorbroken (niet over nagedacht). De koningin is toen voor het eerst de HK in gegaan om eitjes te leggen. Ze heeft 2 ramen VOLLEDIG vol gelegd. Raam 3 en raam 8 (dus niet in het midden) aan twee kanten. Dit waren precies de twee ramen met natuurbouw die ik leeg had ingehangen om raathoning te winnen. Toeval? Biologische Afrikaanse was is blijkbaar te min voor de hoogheid :hand:


Een eigen was kringloop staat bij deze beginnende imker hoog op de planning. En anders op zijn minst meedraaien in een kringloop van een betrouwbare collega-imker.


(het fenomeen van de belegde HK natuurbouw doet mij weer afvragen... hebben de bijen de onverzegelde nectar die in deze ramen zat speciaal weggehaald om het raam te beleggen? Hoe wisten ze dat de koningin daar ging/wilde leggen? Kan het zijn dat ze begon met leggen in een lege cel waarna de werksters snel de andere cellen in het raam ook leeg hebben gemaakt? Merkwaardig)

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 08 jul 2012, 10:30

m.kolsters. schreef:Bijen was.
Waarom is bijen was nu in een jaar eens zo duur, van 4 naar 8 euro.
.
Tinus, inderdaad is de wereldhandelprijs afgelopen tijd verdubbeld :o
De reden!!??
China doet grote inkopen en dat doet de prijs exploderen.

Dus op termijn kunnen we hier alvast rekening mee houden.
Wees zuinig op je eigen was en ga met je vereniging in overleg om zelf wasplaten te maken.
Een leuke watergekoelde pers is er al voor ca € 350,==
Voor een vereniging gezamelijk dus wel te doen.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door A.A. Staals » zo 08 jul 2012, 10:38

De oplossing is toch simpel! Overstappen op top hive bar of terug naar korfteelt.Kan Tinus ook weer korven vlechten en verkopen. :lol:

ad staals

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door m.kolsters. » zo 08 jul 2012, 11:27

Wees zuinig op je was uit eigen kast, de was die je aankoopt is zo ver verontreinigd dat er problemen zijn met het persen er van.
Was uit zuid frankrijk en spanje is al niet meer aan te raden van wegen de besmeting.
De beste was komt uit zuid afrika, en is deze te gebruiken hier ( zal wel een hogere smelt temp. hebben) maar hoeveel was kan je daar halen.
Ik bewaar alle was uit mijn kasten en kook deze zelf en giet er ook wafels van, maar dan moet je wel lang sparen voor je 50 kasten kan bij houden.
Ook bewaar ik alle was van doppen darrenraat en van afschraapsel van kasten en kook het elke avond uit, en geef de darren aan de vogels.
Ik heb nu 600 kg op voorraad en kan mij best wel redden, maar ik ga deze was niet meer verkopen.
Wel kan je hier je ramen laten gieten op afspraak en als het zuiver is en als ik tijd over heb.
En als het niet anders kan ga ik korfvlechten en werken zoals vroeger, heb ik in de winter weer wat vertier.
Tinus Kolsters

Arnaud
Berichten:8
Lid geworden op:zo 05 aug 2012, 11:31
Contacteer:

Re: Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door Arnaud » za 18 aug 2012, 19:30

Beste was geinterresseerden,

waarmee wordt de was dan verontreinigd? Is dat met chemische varroa bestrijdingsmiddelen?
Verdwijnen die niet uit de was met het opschonen? (Door verdampen en verdunnen met vers geproduceerde was). Zou oxaalzuur of mierenzuur dan slechter zijn voor de kwaliteit van de was? Dat bijen vooral hun eigen was terug willen, lijkt me heel interressant. Is er onderzoek gedaan waardoor dat komt?
Ik ben heel benieuwd,

Arnaud

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wat als er geen bijen was meer is.

Bericht door Eddy Geurtsen » za 18 aug 2012, 19:54

Beste Arnaud, die was is verontreinigd met residuen van chemische bestrijdingsmiddelen waar we zelf ook mee gewerkt hebben (een aantal jaren geleden, denk aan Apistan, Apitol en Perizine). De aanwezigheid van die middelen is aangetoond in was. Ik heb me laten vertellen dat die residuen onder meer de oorzaak zijn van de resistentie die de Varroa heeft opgebouwd. Zolang de residuen nog in de was aanwezig zijn, krijgt de Varroa steeds weer een stimulans om de resistentie te onderhouden. Pas als er geen residu meer aanwezig is, zal de Varroa de resistentie tegen die chemische middelen kunnen verliezen.
De residuen verdwijnen niet door opschonen van de was, dus niet door verhitting of iets dergelijks. Het is moeilijk om kunstraat te kopen waarvan je zeker kunt zijn dat het "schoon" is, omdat je er nergens die garantie bij krijgt. Als je dus absoluut op zeker wilt spelen moet je net als Tinus je eigen wascircuit opzetten. Alle was bewaren en opsmelten (ik heb in het seizoen altijd de zonnewassmelter buiten staan). Als je dan ook nog zelf een gietmal hebt, dan is de cirkel rond....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten