Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door nhl_bit »

jorris schreef:Dag nhl_bit,

Ik heb het niet over varroabestrijding in het algemeen, maar over alleen de winterbehandeling. De steekproef is inderdaad te klein om een significant verschil aan te geven, zoals je schrijft. Maar dit is juist wat mij opvalt! Want de steekproef is echt gigantisch, iets van 11.000 volken naar ik meen. Als zó'n steekproef nóg niet genoeg is voor een significant resultaat, mag je wel stellen dat de winterbehandeling nauwelijks invloed heeft op het al dan niet de winter door komen van de volken. Maar misschien weet je me te overtuigen?

Groet,
Jorris
Naar mijn mening maakt het niet zoveel uit of je een winterbehandeling doet of niet als je maar voldoende bestrijd. Maar wat is voldoende he? Voor de zekerheid kun je je denk ik het best houden aan het 3x behandelen van Bijen@WUR. Ik heb dit jaar echter bijvoorbeeld bij wijze van experiment voor drie tot zes volken alleen tijdens de top van de volksontwikkeling behandeld en ga nu in de winter nog eens behandelen. Voor aanmaak van de winterbijen, voor de lente groei, en tijdens de top van de volksontwikkeling zijn in ieder geval geschikte momenten om te bestrijden.
Laatst gewijzigd door nhl_bit op wo 19 dec 2012, 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Korte (niet complete reactie):

De 95% betrouwbaarheidsintervallen (met een klein overlap) zijn niet algemeen gebruik om mee te werken. De gemiddeldes die nu worden geshowd zullen significant van elkaar verschillen.
Echter gaat het om kleine verschillen, grofweg 5%. Op max. 15 volken (want bij die imkers is dit onderzocht) zou dit gaan om 0.75 volk. Ik wil dit niet bagetaliseren, maar qau wintersterfte is dit verschil niet zo groot mijn inziens.
Het effect wordt al groter (nu om ca. 1.5 volk) als in juli en in september wordt bestreden. ca. 10% verschil met de imkers die 'geen winterbehandeling deden'. Het is mij onduidelijk wanneer die imkers wel bestreden???? Dat staat er onduidelijk.
Opmerkelijk als je helemaal niks doet heb je maar een ca. 13% verhoogde sterfte met imkers die de laagste sterfte hebben en wel bestrijden.

Niettemin denk ik dat je verder moet kijken dan alleen de wintersterfte van 1 seizoen. Ad Staals heeft het hier al eens gezegd: indien je geen winterbehandeling doet dan kunnen volken in de vroege zomer in de problemen komen. En als er al een weliswaar klein effect van winterbehandeling is op de wintersterfte, dat zou het effect van geen winterbehandeling later in het seizoen wel eens behoorlijk kunnen zijn. Mijn inschatting is dat dit toch wel meetbaar zou moeten zijn. Er zijn in de dataset van het NCB vast (dezelfde) imkers die al enkele jaren meedoen en die wel een geen winterbehandeling toepassen,

gr
JP
nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door nhl_bit »

Ik ben het met JP eens dat in een multivariate model, waarin gecorrigeerd word voor meerdere factoren, het verschil ook in deze opzet wel significant kan zijn.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door Jaap v.Popering »

jorris schreef:Dag nhl_bit,
, mag je wel stellen dat de winterbehandeling nauwelijks invloed heeft op het al dan niet de winter door komen van de volken. Maar misschien weet je me te overtuigen?
De winterbehandeling heeft geen enkel effect meer op de sterfte voor deze winter , maar op de voorjaarsontwikkeling . De zomerbehandeling is cruciaal voor de dan aankomende winter .

Jaap v P
jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door jorris »

Ben blij met je reactie Jelte, want dat stapje redeneren had ik nog niet gezet. (Hoewel ik nog steeds twijfel aan de significantie, maar heb geen tijd om mijn statistiekboekjes er op na te slaan).
Mijn conclusie is: nu oxaal druppelen zal mijn bijen niet veel beter deze winter door helpen. Maar het zorgt er wel voor dat ze het seizoen beter beginnen en uiteindelijk helpt het misschien zelfs wel om de sterfte voor de volgende winter te verminderen. Het is wellicht zelfs aannemelijk dat je een stevig significant resultaat vindt als je een winterbehandeling nu met een wintersterfte volgend jaar vergelijkt.
jorris
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door jorris »

Ben blij met je reactie Jelte, want dat stapje redeneren had ik nog niet gezet. (Hoewel ik nog steeds twijfel aan de significantie, maar heb geen tijd om mijn statistiekboekjes er op na te slaan).
Mijn conclusie is: nu oxaal druppelen zal mijn bijen niet veel beter deze winter door helpen. Maar het zorgt er wel voor dat ze het seizoen beter beginnen en uiteindelijk helpt het misschien zelfs wel om de sterfte voor de volgende winter te verminderen. Het is wellicht zelfs aannemelijk dat je een stevig significant resultaat vindt als je een winterbehandeling nu met een wintersterfte volgend jaar vergelijkt.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door Jaap v.Popering »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Opmerkelijk als je helemaal niks doet heb je maar een ca. 13% verhoogde sterfte met imkers die de laagste sterfte hebben en wel bestrijden.
Dan zal de wintersterfte niet hoger kunnen zijn dan een procent of 15 . :think: De laatste tien jaar heb ik niet meer wintersterfte gehad dan enkele procenten :roll: :D

Jaap v P
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door alfa vulgaris »

Ik wil jullie niet narren ,want ik vind het prachtig wat jullie allemaal schrijven,
maar het is wel even zo dat het onderzoek in mijn beleving is gespitst op sterfte van winterbijen en niet op bijensterfte.
Dat zijn denk ik echt 2 verschillende dingen.

Ik heb de monitor nog nooit intens bestudeerd ,maar volgensmij zijn dus ook alleen die factoren meegenomen in het onderzoek.
nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door nhl_bit »

jorris schreef:Het is wellicht zelfs aannemelijk dat je een stevig significant resultaat vindt als je een winterbehandeling nu met een wintersterfte volgend jaar vergelijkt.
Dat zal toch gedaan zijn mag ik aannemen. Op het formulier kan je aangeven hoe je vanaf Nov/Dec 2009 behandeld hebt en dit wordt gekoppeld aan de wintersterfte van 2010/2011.
Laatst gewijzigd door nhl_bit op wo 19 dec 2012, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Monitor Uitwintering Bijenvolken 2011

Bericht door alfa vulgaris »

Wow.dit gaat hard.

mooi te laat....JP zeker dat die functie uit het forum is gehaald.
(ik reken sneller dan ik schrijf)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten