Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jorris
Berichten:30
Lid geworden op:wo 24 aug 2011, 23:55
Contacteer:
Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door jorris » do 17 jan 2013, 06:38

Bart de Coo schreef:Het artikel dat je vertaald hebt, klinkt een stuk minder genuanceerd dan jouw staaltje 'exegese'.
Dag Bart,
Ik ben het met je eens dat de journalist een beetje is doorgeschoten. Ik zeg dat niet graag, want ik mag de gedegen, verdiepende artikelen van le monde zo graag!

Aan de andere kant moeten we er ook voor oppassen dat we de conclusies van het onderzoek bagatelliseren. Dit zou om twee redenen kunnen:

1) De ESFA maakt specifiek onderscheid tussen het soort gewas en de wijze van besmetting van de bij. Bij zoveel categorieën is het onderzoek heel degelijk, maar is het natuurlijk veel lastiger om tot een significant resultaat te komen. Het staat echter wel vast dat alle drie de stoffen an sich schadelijk zijn voor bijen, wat dat betreft lijkt het onderzoek me beslist en is de kop van Le Monde ook weer niet zó overtrokken. Er is echter onvoldoende bewijs om te kunnen stellen dat bijvoorbeel imidacloprid op zus-of-zo gewas op die-en-die manier schadelijk is. Maar daar staat tegenover dat dat nu wel erg aannemelijk is, zeker voor gewassen waar bijen op vliegen!

2) Ik vind het schandalig dat producten worden toegestaan waarvan we het gewoon niet weten! Wat mij betreft moeten de producten dan ook verboden worden tót uit nog meer en gedegen onderzoek blijkt dat ze níet schadelijk zijn. De bewijslast ligt voor mij bij de fytosanitaire industrie, of beter nog: bij de overheden. Het moet niet zo zijn dat we eerst moeten bewijzen dat een product schadelijk is, voordat we het verbieden. Het moet zo zijn dat van een product moet worden bewezen dat het onschadelijk is, dan pas kunnen we het toestaan. Denk aan Softenon-kindjes. Deze producten zijn nu 15 jaar op de markt, en sinds er signalen komen van schadelijkheid moet er koortsig en met schaarse middelen worden gewerkt om die schadelijkheid wetenschappelijk aan te tonen en de producten te verbieden. Na 15 jaar vindt de EU het welletjes en pompen ze er een lading belastinggeld in. Dat alles in plaats van dat Bayer het EFSA inhuurt om het onderzoek te doen voordat het product überhaupt op de markt komt...

Groet,
Jorris

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door semar » do 17 jan 2013, 10:40

jossmits schreef:Bart,
Voor mij hier in Frankrijk maakt dit allemaal niet zo veel uit. Dit spul is op zonnebloemen hier al vanaf 1999 niet toegestaan en inmiddels ook niet meer op mais en op koolzaad.
Over Zembla kan ik niet zo veel zeggen, ik heb het programma niet gezien. Wij ontvangen hier geen Nederlandse zenders (en als we af en toe nog eens in Nederland zijn, geloof ik dat we niet veel missen).

Jos

jos,

heb je zelf (of hebben de franse colega´s in de buurt) al verschil gemerkt sinds het invoeren van het verbod?

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door jossmits » do 17 jan 2013, 11:31

Dominique,

Ik denk dat je bij dit onderwerp heel erg moet oppassen om naar individuele resultaten te kijken. Je weet immers niet of bij jou in de buurt deze produkten zijn gebruikt. Bovendien heb je maar relatief weinig volken, waardoor ook toeval een grote rol kan spelen.
Mijn eigen resultaten zijn als volgt: Ik heb hier mijn eerste volken in 1997 neergezet. Tot 2001 had ik geen verliezen, maar in mijn buurt werden toen bijvoorbeeld geen zonnebloemen verbouwd. Van 2001 tot 2003 heb ik grote verliezen gehad, wat mogelijk verklaard zou kunnen worden door mais, dat hier toen wel veel verbouwd werd. Sedert 2003 zijn mijn verliezen heel laag, de laatste vijf jaar in het geheel geen verliezen meer.
Van landelijke cijfers weet ik verder niet veel. Ik heb wel begrepen dat sedert 2005 de verliezen een stuk minder geworden zijn, maar ik heb er nooit cijfers over gezien. Eigenlijk betwijfel ik dat ook een beetje. Voor 1995 was de jaarlijkse honingopbrengst in Frankrijk ca 32000 ton per jaar. Tussen 1995 en 2000 is dat teruggevallen naar ca 18000 ton per jaar. Ik heb begrepen dat het wel weer wat is toegenomen, maar nog steeds ver onder die oorspronkelijke 32000 ton is.
Ik heb mischien nog een indicatie dat er wat verbeterd is. Ik weet in een straal van ca 10 km rond mijn huis ruim 15 wilde volken te zitten (in schoorstenen, holle bomen, etc) die volken doen het prima, een sterfte van ik schat een procent of 5. Van die volken zijn er maar twee van voor 2004, de rest van daarna.
Maar of dit wat met pesticiden te maken heeft? Ze overleven ook de varroa zonder behandeling!!

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door semar » do 17 jan 2013, 11:48

Jos,

Ik ben me bewust van dat je voorzichtig moet zijn met intrepeteren van gegevens op zo´n kleine en prive schaal.
Ik sta in Amsterdam, dus ik weet niet in hoevere de producten hier worden gebruikt.
Ik vraag het op dit nivo omdat (eerlijk gezegt) ik geen vertrouwen heb in veel onderzoeks resultaten van diverse onderzoekscenra omdat verschillende centra geld ontvangen van de fabrikanten, en de overheid hier blijkbaar eerst naar economische gevolgen kijkt bij het nemen van besluiten.
Daar jij bv niets te winnen of verliezen hebt met je antwoordt en in frankrijk woont waar de producten enige tijd zijn verboden,
zou het mogelijk zijn dat jij in de praktijk verschil hebt gemerkt.

zuiver informatief dus.

bedankt voor je antwoord en imkersgroet

Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Jaap v.Popering » do 17 jan 2013, 14:43

Zie hier

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Met name vraag twee.

2. Vraag: De bijensterfte in Frankrijk is volgens berichten niet afgenomen nadat het gebruik van neonicotinoïden aan banden is gelegd en Frankrijk staat in het verleden verboden toepassingen opnieuw toe. Kan de staatssecretaris hierover opheldering geven?

Antwoord: De Franse autoriteiten berichten mij dat sinds 17 december 2008 inderdaad het middel Cruiser (werkzame stof thiamethoxam) weer is toegelaten in Frankrijk als zaadcoating voor mais, suikerbiet en erwt. Andere middelen op basis van dezelfde werkzame stof zijn toegelaten in groente- en fruitteelt. Middelen op basis van clothianidin zijn eveneens toegelaten in de fruitteelt. Middelen op basis van imidacloprid kennen toelatingen op een veelheid van gewassen in Frankrijk. De bijensterfte is in de jaren 2008 tot en met 2010 niet aantoonbaar gestegen (gemiddelde volkensterfte in FR voor 2008 is 29,3%; 2009 is 23,4% en in 2010 26,8%), laten de Franse autoriteiten mij weten.


Bij mij staan binnen het vliegbereik van mijn Bijen elk jaar zowel Mays als suikerbieten en heb de laatste tien jaar minder dan vijf procent uitval.

Jaap v P

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door jossmits » do 17 jan 2013, 15:41

Jaap,
De minister had beter moeten doorvragen bij de fransen. Inderdaad had Cruiser een toelating gekregen op mais en koolzaad. Maar die toelating werd telkens weer (vier jaar achter elkaar!) teniet gedaan door een uitspraak van de "Conseil d'etat" dat is zeg maar de Franse Raad van State, die deze toelating telkens onrechtmatig oordeelde.
Inmiddels is op 29 juni 2012 de toelating voor koolzaad door de minister geheel ingetrokken. Hierop heeft Syngenta, de fabrikant van Cruiser, beroep aangetekend bij dit zelfde conseil d'etat dat zij op 21 november 20912 heeft verloren. Verder heeft op 22 november de minister aangekondigd het resulaat af te wachten van de studie van EFSA (dat er dus nu is) en daarop een beslissing over de toelating van cruiser op mais te baseren. Ik neem aan dat gezien het resultaat van EFSA dat de toelating van Cruiser op mais ook definitief wordt ingetrokken.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Jaap v.Popering » do 17 jan 2013, 16:10

zie ondestaande ook wel leuk .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

En dan met name deze pasage.

en Van Heemert, beiden ook imker, zou veel
meer de varroamijt in combinatie met een aantal
virusziektes de belangrijkste factor zijn die tot
de massale bijensterfte leidt. Van Heemert
ziet daarvoor bewijs in het feit dat in Australië
bijvoorbeeld geen varroamijt aangetroffen
wordt, maar wel imidacloprid wordt gebruikt.
De bijensterfte zou daar op een normaal niveau
zitten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 jan 2013, 00:47

"Dode lente" voor de honingbij

Meer sterfte van bijenvolken door vooral varroa en virusziekten; niet door neonicotinen

Dr. Ir. Kees van Heemert Oud-rijksbijenteeltconsulent heeft ook een duidelijk verhaal gschreven op de site de groene rekenkamer
http://www.degroenerekenkamer.nl/bijensterfte waar hij de twee zienswijze helder uiteenzet.

http://www.greenkeeper.nl/upload/artike ... 2forum.pdf het artikel wat Jaap aanhaalde.
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 jan 2013, 01:09

rijksbijenteeltconsulent
Staat nog niet in Imkerpedia :D
JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Pesticiden: het risico voor bijen eindelijk erkend.

Bericht door Oude Essink » vr 18 jan 2013, 09:47

Op de oude Ambrosiushoeve! Helaas is dat instituut weg bezuinigd en zijn de faciliteiten naar wageningen overgegaan.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten