dode muis op vanglade

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
berna
Berichten:2
Lid geworden op:wo 13 jun 2012, 20:26
Contacteer:
dode muis op vanglade

Bericht door berna » wo 27 feb 2013, 12:55

Gisteren keutels van een muis op varroalade en hoopje bijenpootjes. Paniek natuurlijk want een muis kan veel schade aanrichten. Kast opengemaakt, bijen nog nooit zo wild gezien. Stroomden aan alle kanten over de randen. Tros volledig los gekomen. Kast snel weer dicht gedaan want ik wil wel graag blijven leven. Ik dacht ik maak de vanglade schoon en als er morgen nieuwe keutels liggen dan zit die muis er nog steeds en vraag ik een seniorimker om raad. Vanochtend gekeken, ligt er een dode spitsmuis op de vanglade van een andere kast. Hoe kan die spitsmuis, weliswaar heel klein, daar terecht komen. En hebben de bijen hem doodgestoken? Waarom deden de bijen in de andere kast dat niet. Ben wel blij dat de bijen het zelf hebben opgelost. Voelde me wel schuldig dat ik die kast heb opengemaakt. Klop op de kast had misschien ook wel geholpen?

Bok
Berichten:368
Lid geworden op:ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: dode muis op vanglade

Bericht door Bok » wo 27 feb 2013, 17:08

Muizenkeutels op de varroalade is geen slecht teken.

Kijk eens naar het formaat van de keutels en het formaat van het gaas boven de lade.
Indien de muis in de kast zit zul je geen keutels op de la vinden. Deze blijven boven op het gaas liggen.

Er zal een muis op je plank hebben gezeten en daar wat warmte/mul/ enz gezocht hebben. Ik heb dit ieder jaar bij al mijn kasten.
groet,

Peter

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: dode muis op vanglade

Bericht door jjmvaningen » vr 03 mei 2013, 20:08

Dag Berna,
en? hoe is het nu met je volken?
groet, jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten