Een muis in mijn huis

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Een muis in mijn huis

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Er zat al weken een muis in mijn huis. Deze ging van etage naar etage :evil: ! en zat ook aan mijn ratenvoorraad hoog op zolder :evil: :evil: :evil: . De schade was nog niet enorm, maar hier en daar heeft ie toch lopen knagen. Ik had al een paar keer een valletje gezet,maar zonder resultaat. Enzo als u wel kunt raden, ik ben niet van het gif. Gisteravond twee nieuwe vallen gezet, maar nu met nieuw aas, stukjes Prince choco (met vanille) ipv kaas. Ik had gehoord dat chocalade veel beter werkt. En ja hoor vanmorgen zat ie ie erin. Nota bene in de val in de woonkamer.
Het kan zijn dat ik er nog een heb, dus ik zal vanavond weer de vallen zetten.
Ik moet ook nog 'muizensloten' plaatsen op de bijenkasten (en korven!). De korven die ik heb aangekocht hebben veel te grote vliegaten, waarin muizen in kunnen. Bij mijn eigen korf is het vlieggat maar ca. 6 mm.

gr.
JP
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door bee-tree »

Goede morgen JP, jij hebt weer de primeur. Heb je geen trapvalletje ? Er zijn ook grote trapvallen voor ratten.
Je hebt de kosten er snel uit als je prijs van rattengif vergelijkt met zo een trapval die 20 euro kost.
Een gevangen rat kun je de vrijheid geven op een parkeerplaats of picknickplek waar veel afval achtergelaten
wordt !
Ik heb als liefhebber van het oude ambacht ook een korf bevolkt. Het ielgat zit op ooghoogte.
Je kunt beter genieten van de nijvere bijtjes en je kunt de kleine maten stuifmeelklompjes nu beter zien dan
bij de lager staande kasten. Gister was een sombere dag, maar toch kwamen ze 's middags nog met stuifmeel
binnen.
Hoe voer jij zo'n korfvolk ? Ik heb een voerbakje (van ons Bijenhuis) binnen een honingkamerrand staan
met mijn"reddingsbootjes" (kurken drijvers met stabilisatoren) omdat er geen deksels op het bakje zitten.
Op de honingkamerrand ligt een tripexplaat met een rond gat dat iets kleiner is dan de binnendiameter van de korf.
Naast de korf heb ik een trapvalletje staan met papier er in en havermout en (pinda)kaas en een stuk appel voor vocht.
Ik laat het even hierbij want mijn maag knort.
P.S. Neem me niet kwalijk dat ik zijspoortjes heb bewandel of een scheve schaats heb gereden. Zj.
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Muizen vang je het allerbest met pindakaas, dat is echt onweerstaanbaar voor ze. Gewone kaas werkt inderdaad helemaal niet goed.
Ik vang zelf ook muizen in een kooitje waarin ze blijven leven nadat ik 1 keer een half dode muis tegen kwam in een klemvalletje. Die kraaloogjes keken ze zo verwijtend aan dat ik die val gelijk weggegooid heb... Let met muizen wel op dat je ze ver weg brengt, ze kunnen kilometers lopen terug naar hun oude woonplaats.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door m.kolsters. »

Beter poetsen en minder op het forum, geeft minder muizen.
Tinus Kolsters
Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door Erna »

Dan moeten er bij Tinus ook ooit veel muizen gezeten hebben , want daar staan ook veel berichten van op het forum, ha,ha :whistle:
Grapje
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tinus, je lijkt mijn moeder wel. Beantwoord jij je mail nou maar eens, want ik heb je weken terug al gebeld en ook een mail geschreven :D :be5: :be5: :be5:

gr.
JP
Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door RobertF »

Ik zou zeggen stel uw vragen over plaagdieren.
Ik zit al 24 jaar in de ongediertebestrijding.
Weren = tegenhouden, gaatje = gaas < 5 mm
Kop van een muis is het grootst, deze is 5mm

Klem zetten, doen wij al 24 jaar zonder pindakaas, zonder worst, zonder chocolade, zonder iets.
Pal van de (ouderwetse) klem goed afbramen, en klem op de juiste plaats zetten.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
kor
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 24 aug 2012, 16:40
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door kor »

Ik woon in Amsterdam en een bestrijder van de GG&GD die ooit langs kwam, vertelde dat de muizen resistent zijn tegen het gif, en dat ze met een boog om muizevallen heen lopen, wat je er ook oplegt. En inderdaad, waar ik de vallen ook plaats, wat ik er opleg, pindakaas, nootjes, iets anders, het maakt allemaal niet uit.

Ik ben uren bezig geweest met het dichtstoppen van gaten met 'stalen' sponsjes waar ze niet doorheen zouden kunnen knagen, en toch komen en verdwijnen ze achter de wasmachine, waar ik flink bezig ben geweest.

Ze lopen gewoon rustig langs je. Een keer liep er eentje doodgemoedereerd naar mijn rugzak die naast me stond, terwijl ik zat te computeren, omdat ie inmiddels wist dat er een zak noten in mijn tas zit (mijn eigen stomme schuld, regelmatig werd er een zak met nootjes opengebeten 's nachts, als ik weer vergat de rugzak dicht te ritsen).

Ik heb de overlast terug weten te dringen door zeer nauwkeurig elke broodkruimel op te ruimen en alles af te sluiten en achter gesloten deuren te zetten. Ik was alle sporen zoveel mogelijk weg (ik heb begrepen dat ze urinesporen aanleggen die heel lang in tact blijven en die ze als routes gebruiken).

Als iemand nog (legale...) tips weet, volgaarne, ik ben echt klaar met die beesten, of beter gezegd, ik ben er helemaal niet klaar mee.
Gebruikersavatar
RobertF
Berichten: 218
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door RobertF »

Ik woon in Amsterdam en een bestrijder van de GG&GD die ooit langs kwam, vertelde dat de muizen resistent zijn tegen het gif,
Dat is onjuist

en dat ze met een boog om muizevallen heen lopen,
Dat is onjuist, het tegendeel is waar

En inderdaad, waar ik de vallen ook plaats, wat ik er opleg, pindakaas, nootjes, iets anders, het maakt allemaal niet uit.
Het maakt wel degelijk iets uit

De grote grap is over welke muis hebben wij het?
huismuis?
bosmuis?
spitsmuis?

Als je geen kennis van je vijand hebt kun je de oorlog niet winnen.
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Een muis in mijn huis

Bericht door buzzer »

Maakt niks uit???
Is je achternaam MUIS, ben je gek op pindaKUIS........ dat rijmt en vangt goed...... :whistle: :whistle: :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten