Beehive Vital Clean

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Beehive Vital Clean

Bericht door Tieme » wo 05 feb 2014, 17:14

Hallo,

Ik zou wel graag willen weten wat het voordeel is van Beehive Vital Clean. Heeft het überhaupt nut, en waarom hoor ik zo vaak verhalen van mensen die met dit goedje hun bijen het hele seizoen behandelen? Is dat nodig?

Ik doe maar één of twee behandelingen in het jaar. Ik probeer rond de kerst een oxaalzuur behandeling te doen, maar met het zachte weer heb ik het dit jaar uitgesteld tot 2 februari en vorig jaar tot half januari. Verder behandel ik als het nodig is in de zomer met mierenzuur. Stel dat je die behandeling standaard wel zou uitvoeren. Is het dan echt nodig om tussen december en juli nog met andere preparaten te werken?

Groeten,

Tieme

De moerasimker
Berichten:86
Lid geworden op:wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie:Weerribben
Contacteer:

Re: Beehive Vital Clean

Bericht door De moerasimker » wo 05 feb 2014, 20:23

tieme,

Bee hive clean is gewoon oxaalzuur met een paar toevoegingen,
zo moet je er dus ook mee omgaan ,
Wat ik doe 1x behandelen in december of januari en in mei juni de aflegger

Groet Gerard,

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Beehive Vital Clean

Bericht door FrancA » do 06 feb 2014, 09:13

Tieme schreef: Ik probeer rond de kerst een oxaalzuur behandeling te doen, maar met het zachte weer heb ik het dit jaar uitgesteld tot 2 februari en vorig jaar tot half januari. Verder behandel ik als het nodig is in de zomer met mierenzuur. Stel dat je die behandeling standaard wel zou uitvoeren. Is het dan echt nodig om tussen december en juli nog met andere preparaten te werken?
Volgens Bruno (Nassenheider) Becker is een behandeling met andere preparaten vrijwel niet nodig (wel afhankelijk van de mijtenval) in de periode november tot juli bij een 2- of 3-voudige mierenzuurbehandeling in de periode juli tot november (2 of 3 behandelingen is dan ook weer afhankelijk van de mijtenval).
Meneer Becker heeft daar jarenlang ervaring mee en ik heb vorige zomer/herfst deze 3-voudige mierenzuurbehandeling toegepast en niets anders.
De mijtenval is momenteel bij de verschillende volkjes 0 tot 1 a 2 mijten per week.

Tot nu toe lijkt de behandelingsmethode van Bruno Becker prima aan te slaan.
Ik houd het wel in de gaten en doe alleen als het nodig is (alweer afhankelijk van de mijtenval) in het voorjaar een extra behandeling met Hive Clean en daarnaast de darrenraatmethode.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten