Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolken?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door FrancA » vr 11 apr 2014, 19:10

sailor1957 schreef: Weet jij nog een site waar je de juiste behandelingsmethode kan vinden?
Er zijn verschillende goede ervaringen met 3 x om de week (1 maal per week), 3 x om de negen dagen (1 x per 9 dagen), 3 x om de 10 dagen (1 x per 10 dagen) of zelfs gedurende het hele seizoen elke negen, tien of elf dagen.

Zie brochure producent:

http://www.bees-online.co.uk/downloads/ ... _CLEAN.pdf

De producent Hive Clean geeft hierin aan dat een overdosis niet mogelijk is, dat Hive Clean het hele jaar toegepast kan worden bij temperaturen tussen de -5 en de +25 graden C. De mijten gaan er volgens de producent niet direct dood aan maar vallen van de bijen af en worden dan door de bijen gebeten en/of vallen door de Varroabodem.

Verder geeft de producent aan dat je Hive Clean het beste toepast in de namiddag/avond als de meeste bijen weer in de kast zitten en dat je Hive Clean op lichaamstemperatuur moet brengen door het bijv. voorafgaande de behandeling op te warmen onder je kleding of in een van je jaszakken.

2 gebruiksfilmpjes met dank aan Alex Mönch elders dit forum: (http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... n&start=10)

http://www.youtube.com/watch?v=6s_hBdHHisI

http://www.youtube.com/watch?v=Kmsx8fSmV-k

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door sailor1957 » vr 11 apr 2014, 19:22

Franc,
Bedankt voor de informatie.
Toch heb ik wel wat bedenkingen bij de opmerking van de fabrikant dat het middel het gehele seizoen gebruikt kan worden.
Ook ik wil graag "schone" honing oogsten dus denk ik dat ik het ga gebruiken nadat ik de HK's er af heb gehaald.
Wat denk jij?

Groet,
Jos

PS.
Ik woon in Alkmaar en ze halen daar nu volop van de paardenbloem en nog wat laat bloeiende crocussen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door FrancA » vr 11 apr 2014, 19:44

Lijkt mij niet iets om je al te druk over te maken.

Luchtvervuiling, pesticiden en andere bijen- en milieubelastende door mensen geproduceerde stoffen zullen wellicht een grotere vervuiling van honing en een grotere negatieve impact op de menselijke gezondheid opleveren dan enkele sporen van het gebruik van Hive Clean die eventueel heel misschien mogelijkerwijs in honing terug te vinden zouden zijn.

Hive Clean bevat de werkzame stoffen in dusdanig lage concentraties dat verontreiniging van honing door gebruik ervan verwaarloosbaar zou zijn.

De opzet van Hive Clean is dan ook niet om dodelijk te zijn ten aanzien van mijten, maar om bijen te stimuleren tot poetsgedrag en mijten tot 'valgedrag' :D

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door sailor1957 » vr 11 apr 2014, 19:57

FrancA schreef:Lijkt mij niet iets om je al te druk over te maken.

Luchtvervuiling, pesticiden en andere bijen- en milieubelastende door mensen geproduceerde stoffen zullen wellicht een grotere vervuiling van honing en een grotere negatieve impact op de menselijke gezondheid opleveren dan enkele sporen van het gebruik van Hive Clean die eventueel heel misschien mogelijkerwijs in honing terug te vinden zouden zijn.

Hive Clean bevat de werkzame stoffen in dusdanig lage concentraties dat verontreiniging van honing door gebruik ervan verwaarloosbaar zou zijn.

De opzet van Hive Clean is dan ook niet om dodelijk te zijn ten aanzien van mijten, maar om bijen te stimuleren tot poetsgedrag en mijten tot 'valgedrag' :D
Hoi Franc,
Je hoort van mij wat de resultaten zijn (voor wat ze waard zijn , uiteraard)
Groet,
Jos

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door FrancA » vr 11 apr 2014, 20:05

Hoi Jos,
Ik ben benieuwd naar je resultaten met Hive Clean :)
Wat is op dit moment de mijtenval ongeveer per dag of week in je volk(en) en op hoeveel ramen zitten de bijen nu ongeveer?
Groet,
Franc

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door sailor1957 » vr 11 apr 2014, 21:45

FrancA schreef:Hoi Jos,
Ik ben benieuwd naar je resultaten met Hive Clean :)
Wat is op dit moment de mijtenval ongeveer per dag of week in je volk(en) en op hoeveel ramen zitten de bijen nu ongeveer?
Groet,
Franc
Hoi Franc,

Op beide vragen moet ik het antwoord schuldig blijven, alhoewel.... ik zie op dit moment nog weinig mijtenval maar dat zegt nog niets.
Ik ga vanaf as. zondag mijn schuiflade beter controleren en zal je vertellen hoeveel mijten er liggen.
Ik moet dan toch even kijken naar de dames want ik denk dat de eerste HK dan wel vol zal zijn (iets later dan bij jullie).
Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaring met de strips.
Hoeveel mijtenval heb jij op dit moment?

Groet,
Jos

PS.
Leuk om te kijken of er verschil is tussen onze volken en te bedenken waarom dit zo is.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door FrancA » za 12 apr 2014, 10:10

sailor1957 schreef:Hoeveel mijtenval heb jij op dit moment?

Groet,
Jos

PS.
Leuk om te kijken of er verschil is tussen onze volken en te bedenken waarom dit zo is.
Hoi Jos,
Bij mijn volken vielen maar weinig mijten dit jaar.
Bij dagelijkse controle - ze staan bij mij in de achtertuin - bij het kleinste volk hooguit 1 mijt per 2 weken en bij het grootste volk ongeveer 2 a 3 mijten per week.

Het schijnt dat de kritische behandelgrens in het voorjaar bij zo'n 3 tot 5 Varroamijtenval per dag ligt - afhankelijk van de grootte van het bijenvolk.
Daarnaast hebben Varroamijten een levensduur van ongeveer 90 dagen, waarna ze natuurlijk ook gewoon dood naar beneden vallen - ook zo ongeveer begin voorjaar dus.

Daarbij heb ik wel de afgelopen 6 weken bij de volken wildbouw - Segeberger spaarkasten die een vrij grote onderruimte hebben - weg moeten halen met werkster- en darrenbroed - waar dan natuurlijk ook weer de 1e generatie Varroamijten in zat. Bij controle van het uitgenomen broed een enkele mijt gezien bij de larven.

Sinds een week of 5 heb ik dan ook geen mijtenval meer kunnen vaststellen.
Die komen waarschijnlijk pas weer als er darren uit andere volken op bezoek komen.
Voor nu dus lijken de volken hier vrijwel mijtenvrij.

Ja leuk om ervaringen uit te wisselen.
Omdat Hive Clean niet belastend is zou ik er de komende weken eens wat van in de volken kunnen inspuiten.
Om eens te zien hoe mijtvrij de bijenvolken hier werkelijk zijn :)

Een medebijenhoudster die hier in de buurt op het platteland woont heeft het afgelopen jaar alle behandelingen toegepast - Hive Clean, MZ en OZ, maar nooit ook maar 1 Varroamijt zien vallen.
Haar bijenvolk woont wellicht wat te ver weg voor darren uit andere volken.. :D

Groet,
Franc

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door sailor1957 » wo 16 apr 2014, 18:24

Hoi Franc,
Tot nu toe nog geen enkele vallende mijt ontdekt op de schuiflade.
Zegt natuurlijk helemaal niets maar op één of andere manier stemt het mij toch tevreden.
Ik zie ook geen kruipers o.i.d. maar ga na het slingeren toch behandelen voor de zekerheid.
Ben benieuwd of ik dan een hele hoos krijg aan vallende mijten.
Nou wil het geval, dat ik ook zeer weinig darrenbroed heb en datgene wat ik heb is nu weggesneden.
Ik ben bovendien van plan om toch te gaan werken met Thymovar aangezien Bee Vital geen invloed heeft op het gesloten broed.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door Alex Mönch » wo 16 apr 2014, 19:10

Ik heb vorig seizoen tot en met de laatste voedering van suikerwater regelmatig Beevital Hive Clean gegeven aan mijn volken.
Tot op heden bij inspekties geen 1 Varoa op de bijen zien zitten en ook geen jonge bijen met divormed wing virus gezien(de misvormde vleugels)
Het lijkt erop dat er maar erg weinig Varoa in mijn volken zit,maar ik houdt het scherp in de gaten.
Bij het zien van tekenen van besmetting,start ik meteen weer met het geven van Beevital Hive Clean.
Echt een geweldig makkelijk middel en geen gedoe met verdampers met mierezuur na de zomerdracht.
Ook pas ik geen oxaal druppelen in de winter toe...dit is een onnodige verstoring als je tot en met de laatste voedering voor de winter het middel regelmatig gebruikt.
Wanneer je bv 8 ramen broed hebt in je volk,het middel alleen in de straatjes bij het broed geven...de straatjes aan de buitenkant van de buitenste ramen,wanneer er geen broed in zit kunnen worden overgeslagen.De meeste varoa zit op de bijen die in de straatjes naast het broed zijn.
De honing bakken boven het rooster niet behandelen!!!

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling op door Varroa verzwakte bijenvolke

Bericht door sailor1957 » wo 16 apr 2014, 19:21

Alex,
Kan je wat specifieker zijn als je zegt dat je de volken regelmatig hebt behandeld met Bee Vital.
Bedoel je een seizoen lang om de 6 a 7 dagen of als je alleen mijten ontdekte enz.
Ik ben daar erg benieuwd naar aangezien ik ook geen oxaalzuur wil gebruiken en dat geldt ook voor mierenzuur.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten