Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Beeatrix
Berichten:19
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:
Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Beeatrix » ma 23 jun 2014, 01:37

Imkerij Witharen schreef:Kijk anders de film Bienen haltung in der ratation eens, daar is een heel mooie weergave van een methode die er voor zorgt dat de mijtpopulatie steeds gecontroleerd teruggedrongen word.

https://www.youtube.com/watch?v=n1bQ67L5ePg

Komt beetje in de buurt van de jonge zwerm, maar met terug zetten van oude volken op het einde van het seizoen, zodat er heel grote volken de winter in gaan.

Jannes
Ik heb de film inmiddels gezien. Wat zal ik er eens van zeggen? :?

Nee, serieus, ik denk dat deze methode voor commerciële bijenhouders helemaal prima kan werken. Ik denk dat je in het najaar met die volken met een jonge koningin, de combi van nieuw volk en oud volk prima de winter door komt.

Interessant, hoe dat in zijn werk gaat.

Maar als ik ooit bijen ga houden, ga ik niet commercieel bijen houden, en als ik ooit kipjes wil gaan houden of een geit koop of voor de gein weer een paar konijntjes, ga ik daar op een heel andere manier mee om dan in de commerciële industrie.

Met alle respect voor die hard werkende mevrouw in die film, het is duidelijk haar werk, en niet haar hobby, en ze heeft er ook geen lol in. In een uur tijd glimlacht ze niet 1 keer. Sorry maar ik vind dat heel triest. Ik heb lol in mijn soms saaie administratieve baan en ik heb het naar mijn zin op mijn werk. En als het gaat om thuis en mijn dieren (nu nog alleen honden en katten maar wellicht dus straks ook bijen) dan klets ik daar tegen en ben ik blij. Deze mevrouw is niet blij, en die bijen ook niet. Al dat lopende-band-werk, poeh. Het zal wel centen opleveren, maar als ik zo mijn centen moest verdienen...

En muts die ik ben keek ik echt effe weg bij het knippen van de koningin. Ik vind dat zo dieronterend, zo gemakzuchtig en zo fout. Volgens mij is het in Nederland ook hartstikke verboden door de anti-coupeerwet. Ik ga toch eens kijken hoe dat precies zit, want als ik zo om me heen lees wordt er nog flink geknipt in Nederland.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door FrancA » ma 23 jun 2014, 10:49

Maar wellicht is ze gewoon 'konzentriert' en met grote aandacht met haar werk bezig?

Het knippen van een moer lijkt mij ook zeer onterend maar wel passend binnen het in onze cultuur algemeen geaceepteerde gevoelloze en mechanistische denken en handelen :|

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Bjorn » di 24 jun 2014, 20:49

Compleet off topic maar ik vind dit interessante filmpjes.
Wat me wel steeds opvalt is de lage bezetting van de bijenkasten.
Als je ziet hoe mooi het darrenraam is uitgebouwd met zo weinig bijen in de kast ... ?
Vooraleer mijn darrenramen zo uitgebouwd worden zijn de kasten al een heel stuk meer bevolkt.
Misschien nog mensen met dezelfde ervaring ?

MVG Bjorn

Beeatrix
Berichten:19
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Beeatrix » di 24 jun 2014, 23:29

FrancA schreef:Maar wellicht is ze gewoon 'konzentriert' en met grote aandacht met haar werk bezig?
Of misschien was ze doodsbenauwd voor die camera, kan ik me ook wel weer voorstellen met die mode van die tijd. :D
Het knippen van een moer lijkt mij ook zeer onterend maar wel passend binnen het in onze cultuur algemeen geaceepteerde gevoelloze en mechanistische denken en handelen :|
Misschien moeten we daar dan maar eens vanaf. Of willen we dat dit: http://www.youtube.com/watch?v=CGTNjPow3LM echt werkelijkheid wordt?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door A.A. Staals » wo 25 jun 2014, 06:44

Beeatrix schreef:
Of willen we dat dit: http://www.youtube.com/watch?v=CGTNjPow3LM echt werkelijkheid wordt?
Levert heel wat arbeidsplaatsen op lijkt mij. :be5:
ad staals

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door FrancA » wo 25 jun 2014, 09:30

A.A. Staals schreef:
Beeatrix schreef:
Of willen we dat dit: http://www.youtube.com/watch?v=CGTNjPow3LM echt werkelijkheid wordt?
Levert heel wat arbeidsplaatsen op lijkt mij. :be5:
ad staals
Houzo???
Wordt waarschijnlijk een volledig geautomatiseerd proces - komt dan geen mens meer aan te pas :|
Wellicht komt er wel een robobeekeeper voor deze robobees :lol:

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Dar-Bert » wo 25 jun 2014, 20:19

Beeatrix schreef:Met alle respect voor die hard werkende mevrouw in die film, het is duidelijk haar werk, en niet haar hobby, en ze heeft er ook geen lol in. In een uur tijd glimlacht ze niet 1 keer. Sorry maar ik vind dat heel triest.
Heheheh! Ze is inderdaad geen "smiling" Amerikaanse. Ze is Duits! Arbeidsvreugde is bij de Germanen een zeer subtiele en serieuze vorm van innerlijke verlichting :D :lol:

Beeatrix
Berichten:19
Lid geworden op:vr 20 jun 2014, 22:59
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door Beeatrix » wo 25 jun 2014, 22:57

Dar-Bert schreef:
Beeatrix schreef:Met alle respect voor die hard werkende mevrouw in die film, het is duidelijk haar werk, en niet haar hobby, en ze heeft er ook geen lol in. In een uur tijd glimlacht ze niet 1 keer. Sorry maar ik vind dat heel triest.
Heheheh! Ze is inderdaad geen "smiling" Amerikaanse. Ze is Duits! Arbeidsvreugde is bij de Germanen een zeer subtiele en serieuze vorm van innerlijke verlichting :D :lol:
Dan ligt het aan mij, ze is misschien wel van binnen blij en het is zo ingetogen en subtiel dat ik het niet zie . :roll: :mrgreen:

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door jjmvaningen » do 26 jun 2014, 19:53

Naar ik zie staan de (tussen) resultaten van Romée in ieder geval niet ter discussie. :D :D

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Eerste, voorlopige resultaten bijensterfte 2014.

Bericht door FrancA » za 28 jun 2014, 13:06

Met spanning kijk ik uit naar het overzicht van de internationale bijensterfte alsook naar het latere rapport met een uitgebreide analyse.

:mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 48 gasten