Ontsmetten kunstof kasten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door remolen » wo 20 aug 2014, 20:39

Wat is de beste manier om kunststofkasten te ontsmetten. zodat er zeker geen sporen in zitten van bijvoorbeeld evb avb ..

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door Jaap v.Popering » wo 20 aug 2014, 22:20

In een hete soda oplossing schoonmaken .

Jaap v P

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door remolen » wo 20 aug 2014, 22:35

van houten kasten begrijp ik dat je ze beter kan verbranden ?

http://edepot.wur.nl/49689

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door frank27 » do 21 aug 2014, 00:07

Remolen (?),
Zoals Jaap aangaf: met heet sodawater behandelen. Dat is echter een rotwerkje. Je brandt voortdurend je handen (zelfs met handschoenen aan) en door het oplossen van alle propolisresten heb je al na korte tijd een bruine soep waarin je staat te werken. Ik maak nu eerst mijn kasten zo schoon mogelijk voordat ik ze in hete soda onderdompel om eventuele ziektekiemen te neutraliseren. Ik hoef dan in de hete soda niet meer te schrobben.

Recentelijk heb ik wat anders geprobeerd. Ik heb een vuile 6-ramer (kunststof) in mijn wassmelter geplaatst en daarna het damptoestel aangezet. Lekker ontsmetten met 100 graden stoom, dacht ik. GEEN goed idee! Deze 6-ramer krijgt nooit meer zijn vorm terug en is rijp voor het grof vuil. Leermomentje. :(
Groet, Frank.

JohanMaas
Berichten:34
Lid geworden op:vr 12 sep 2014, 11:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):niks
Contacteer:

Re: Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door JohanMaas » vr 12 sep 2014, 11:58

Ik doe het met Halamid D

Halamid-d is een desinfectiemiddel dat zijn werkzaamheid ontleent aan gebonden chloor en zuurstof. Het is het bekendste desinfectiemiddel in de diersector, zoals de intensieve veehouderij, maar ook bij hobbydierhouders. Het product heeft een hoog gehalte aan stabiele werkzame stof en is veilig in het gebruik. Halamid-d gaat een chemische reactie, feitelijk een verbrandingsreactie, aan met micro-organismen. Resistentievorming is daardoor niet mogelijk.

Gaat zeer goed en te koop in iedere dierenwinkel.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door FrancA » vr 12 sep 2014, 13:09

JohanMaas schreef:Ik doe het met Halamid D

Halamid-d is een desinfectiemiddel dat zijn werkzaamheid ontleent aan gebonden chloor en zuurstof. Het is het bekendste desinfectiemiddel in de diersector, zoals de intensieve veehouderij, maar ook bij hobbydierhouders. Het product heeft een hoog gehalte aan stabiele werkzame stof en is veilig in het gebruik. Halamid-d gaat een chemische reactie, feitelijk een verbrandingsreactie, aan met micro-organismen. Resistentievorming is daardoor niet mogelijk.

Gaat zeer goed en te koop in iedere dierenwinkel.
3 RISICO'S (bij gebruik Halamid D)
Het geconcentreerde product is schadelijk bij aanraking met de huid en bij opname door de mond; het
poeder kan brandwonden veroorzaken indien het niet snel wordt weggewassen. Het geconcentreerde
product levert gevaar voor ernstig oogletsel en kan overgevoeligheid veroorzaken bij inademing of bij
contact met de huid.
* Het product vormt vergiftige gassen in contact met zuren.

Beschermende kleding dragen bij het gebruik ervan..

Mmm.., ik houd het op reinigen met gewone soda, beter voor mens en dier.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door remolen » vr 12 sep 2014, 16:20

Maar hoe lang moet je zon kast in de soda houden. En hoe heet moet het water zijn. Volgens mij heb ik niet zomaar een bak die groot genoeg is om daar kunststof kast delen in onder te dompelen...
FrancA schreef: 3 RISICO'S (bij gebruik Halamid D)
Het geconcentreerde product is schadelijk bij aanraking met de huid en bij opname door de mond; het
poeder kan brandwonden veroorzaken indien het niet snel wordt weggewassen. Het geconcentreerde
product levert gevaar voor ernstig oogletsel en kan overgevoeligheid veroorzaken bij inademing of bij
contact met de huid.
* Het product vormt vergiftige gassen in contact met zuren.

Beschermende kleding dragen bij het gebruik ervan..

Mmm.., ik houd het op reinigen met gewone soda, beter voor mens en dier.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door FrancA » vr 12 sep 2014, 17:03

remolen schreef:Maar hoe lang moet je zon kast in de soda houden. En hoe heet moet het water zijn. Volgens mij heb ik niet zomaar een bak die groot genoeg is om daar kunststof kast delen in onder te dompelen...
Ik doe het zelf boven een klein gootsteentje waar ik de kunststofbakken er steeds boven draai en dan met een sponsje van binnen afneem en daarna met schoon water afspoel.
Werkt heel goed.
Je hoeft ze niet volledig onder te dompelen.

JohanMaas
Berichten:34
Lid geworden op:vr 12 sep 2014, 11:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):niks
Contacteer:

Re: Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door JohanMaas » za 13 sep 2014, 09:19

remolen schreef:Maar hoe lang moet je zon kast in de soda houden. En hoe heet moet het water zijn. Volgens mij heb ik niet zomaar een bak die groot genoeg is om daar kunststof kast delen in onder te dompelen...
FrancA schreef: 3 RISICO'S (bij gebruik Halamid D)
Het geconcentreerde product is schadelijk bij aanraking met de huid en bij opname door de mond; het
poeder kan brandwonden veroorzaken indien het niet snel wordt weggewassen. Het geconcentreerde
product levert gevaar voor ernstig oogletsel en kan overgevoeligheid veroorzaken bij inademing of bij
contact met de huid.
* Het product vormt vergiftige gassen in contact met zuren.

Beschermende kleding dragen bij het gebruik ervan..

Mmm.., ik houd het op reinigen met gewone soda, beter voor mens en dier.
Je moet inderdaad wel voorzichtig aan doen, maar ik denk dat het de meest effectieve methode is.

frank27
Berichten:181
Lid geworden op:ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Eifelbijen.
Locatie:Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Ontsmetten kunstof kasten

Bericht door frank27 » zo 14 sep 2014, 20:51

remolen schreef:Maar hoe lang moet je zon kast in de soda houden. En hoe heet moet het water zijn. Volgens mij heb ik niet zomaar een bak die groot genoeg is om daar kunststof kast delen in onder te dompelen...

Remolen, ik heb hiervoor bij de Gamma een rechthoekige (zwarte) speciebak gekocht voor een paar euris. Daarin kan je 1 kant van een broedkamer of een honingkamer makkelijk in onderdompelen, ook met een beperkte hoeveelheid soda water. Na drie rotaties hebben alle 4 de kanten een heet sodabad gehad en is het kastdeel hygiënisch schoon. Gebruik zo heet mogelijk water voor het beste resultaat. Frank.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten