Hive clean.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:
Re: Hive clean.

Bericht door Alex Mönch » ma 25 aug 2014, 20:01

De percentages van mierenzuur en oxaalzuur zijn dermate laag,dat overdoseren met gebruik van hiveclean niet kan.
Mierenzuur verdampen of oxaalzuur sproeien is een heel ander verhaal.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Hive clean.

Bericht door petro » di 26 aug 2014, 10:26

Er word aangegeven dat dat zonder problemen kan,zelf heb ik daar mijn vraagtekens bij.
Zelf behandel ik voor de dracht(3x om de negen dagen)dit herhaal ik tussen de drachten door,indien niet mogelijk alleen de broedkamers.Na de laatste dracht nogmaals en dan in de winter éénmalig.
Petro
beequeen schreef:Kun je hive clean gebruiken als de honingkamer er nog op staat?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hive clean.

Bericht door Hans van der Post. » di 26 aug 2014, 12:03

beequeen schreef:Kun je hive clean gebruiken als de honingkamer er nog op staat?
Ik heb ook sterk mijn bedenkingen.
Wil gewoon geen enkel varroa bestrijdingsmiddel gebruiken als er honingkamers op bijenvolken staan.
Ook al is het percentage van het gebruikte middel heel laag.
!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hive clean.

Bericht door marc » di 26 aug 2014, 12:24

Hans, je kan je honing toch verkopen als 'aangezuurde honing' :D

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Hive clean.

Bericht door Freek » di 26 aug 2014, 20:05

Uiteindelijk toch vandaag een bus hiveclean gekocht.
Was op weg om mierenzuur en wat nassenheider pro's te kopen omdat ik de thymovar niet helemaal vertrouw (er vallen bij enkele volken niet heel veel mijten terwijl ik wel denk dat er vrij veel in zitten).
Bij het honingmagazijn hebben ze 300 bijenvolken en gebruiken ze niet anders.
Het werd me aangeraden hiveclean te gebruiken omdat het al wat laat in het seizoen is, en het geen broed (=winterbijen!) beschadigd wat mierenzuur vaak wel doet.
Omdat men bij het honingmagazijn niet anders gebruikt en Alex het ook met tevredenheid gebruikt, toch dit middel maar gekocht, de thymovar verwijderd de ventilatie achter weer open gezet, en dit toegepast.
Ik heb een digitale huishoudweegschaal welke in grammen weegt, hierop weeg ik de fles terug zodat ik een idee heb hoeveel ml ik er op heb gespoten, bij zesramers doe ik niet meer dan 10 gram bij volken op 2 bakken 20 gram.
Ook de schudzwermen behalve die ene die ik twee weken terug gemaakt heb (was al besproeid met oxaal bij het maken dus die bespaar ik de opdonder van nogmaals oxaal van hiveclean liever)
Het is enorm makkelijk te doseren uit de fles komt een heel fijn straaltje waardoor je het mooi op de bijen kunt spuiten. Qua gebruiksgemak top. Nou maar afwachten heb alle bodemplanken schoongemaakt kijken wat er nog valt.

Freek

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Hive clean.

Bericht door Teake de Jong » di 26 aug 2014, 21:47

Ik ben op 23 augustus gestart met de eerste van de drie behandelingen met Hive-Clean, de afgelopen 3 dagen lagen er 40 mijten per dag op de plaat.
Is dit een normaal aantal, of heb ik een zware besmetting?
Heb ook een fles gekocht bij het Honingmagazijn, ze verkopen daar ook injectiespuiten, met een dun slangetje zuig je exact de juiste hoeveelheid uit de fles en je kunt er heel gericht mee druppelen.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Hive clean.

Bericht door Eddy Geurtsen » di 26 aug 2014, 22:01

Als je 40 mijten per dag op de plaat hebt liggen, valt er over de mate van besmetting nog weinig te zeggen:
- Er kan sprake zijn van een zware besmetting en een slechte werking van het middel.
- Er kan sprake zijn van een lichte besmetting en een goede werking van het middel.
- Er kunnen veel, of weinig, mijten in het gesloten broed zitten (ook afhankelijk van de hoeveelheid broed).
Maar iedere mijt die je nu wegvangt, is er één, en dat is belangrijk.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Hive clean.

Bericht door Freek » di 26 aug 2014, 22:11

Eddy,

Ik denk dat je daarmee een punt hebt, dat je nooit helemaal precies weet hoe de vork in de steel zit.
Pas 9 dagen na de behandeling, als de behandeling dus niet meer werkt, zegt de dagelijkse mijtval mogelijk iets over het aantal achtergebleven mijten.

Teake
Wel denk ik dat de behandeling nu werkt bij jou Teake, bij een mijtval van 40/dag geven de mijten de pijp aan maarten door het effect van de behandeling, ik zou me er niet ongerust over maken 40 mijten/dag is denk ik wel normaal. Hive Clean schijnt ook iets te zijn dat pas na een dag de mijten laat vallen.
Nu mooi door gaan met om de 6 dagen behandelen, tot het klaar is Teake, en dan na die 3 behandelingen een week wachten en dan eens kijken wat er dan nog dagelijks valt..., succes!

Hans,

Ik ben het volledig met je eens, ik behandel alleen buiten dracht, wanneer de honing reeds gewonnen is, en ook niet vlak voor de aanvang van een dracht. Zou dat wel moeten vanwege de besmettingsgraad, dan betreffend volk niet slingeren maar mogen ze de honing houden.

Freek

beequeen
Berichten:31
Lid geworden op:di 25 feb 2014, 11:38
Imker sinds:2014
Aantal volken:2
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Hive clean.

Bericht door beequeen » wo 27 aug 2014, 09:18

Hans van der Post. schreef:
beequeen schreef:Kun je hive clean gebruiken als de honingkamer er nog op staat?
Ik heb ook sterk mijn bedenkingen.
Wil gewoon geen enkel varroa bestrijdingsmiddel gebruiken als er honingkamers op bijenvolken staan.
Ook al is het percentage van het gebruikte middel heel laag.
Lijkt me juist, mijn honingkamer is nog niet helemaal uitgebouwd, ik wil de honing voor de bijen laten, kan ik die dan zomaar laten staan, of moet ik die onder de broedkamer zetten zoals ik hier ergens gelezen heb?

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Hive clean.

Bericht door Freek » wo 27 aug 2014, 10:09

Bequeen,

Kijk even naar het draadje in het beginnersforum, http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 38#p178738 daar heb ik uitgelegd wat je zou kunnen doen.
Ik zou in elk geval de hk leeg laten maken en afnemen alvorens met hiveclean te beginnen.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten