Monsanto Buckfastbijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door FrancA » do 09 okt 2014, 10:49

hansjochem schreef:
hansjochem schreef:Franca, dat van die F2 agressie kan ik helaas uit de praktijk beamen. Ik denk dat zoals je terecht opmerkt, een rustige houding, en niet te veel verstoring, een rustiger bij oplevert.
Hansjochem, misschien is die toegenomen agressie en stekerigheid bij F2 evolutionair gezien een gezonde inhaalslag.
Want eigenlijk is het best vreemd en onnatuurlijk: bijen die niet of nauwelijks steken..
Zijn dat nog wel bijen?
De Apis mellifera familiaris - de lieve, aaibare honingknuffelhuisbij?

Steekgedrag is voor natuurlijke bijen een beschermings- en overlevingsmechanisme.
Als dat natuurlijke gedrag er (bijna) volledig uitgeteelt wordt, hebben die bijen in de vrije natuur geen schijn van kans om te overleven en zijn ze volledig afhankelijk van mensen.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Dylan Elen » do 09 okt 2014, 10:54

Freek schreef:Hansjochem,

Da's nou wat ik de hele tijd bedoel, de "inheemse bij" "is niet meer algemeen" en veranderd in "uitheemse bij met kleine genetische diversiteit" oftewel een exoot, en de bastaard is de inheemse bij geworden.

Freek
Dus als een vreemde soort algemeen voorkomt, dan is die per jouw definitie inheems? Daarenboven zou die vreemde soort ook nog eens de oorspronkelijke inheemse soort kunnen omtoveren tot exoot in zulke situatie? Man man, ben ik toch een gelukkig mens dat dergelijke definities niet gehanteerd worden door instanties die zich bezighouden met natuurbehoud en -bescherming.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door imker Marinus » do 09 okt 2014, 10:59

FrancA schreef: Als dat natuurlijke gedrag er (bijna) volledig uitgeteelt wordt, hebben die bijen in de vrije natuur geen schijn van kans om te overleven en zijn ze volledig afhankelijk van mensen.
Maar de bijen die wij zelf houden zijn toch ook afhankelijk van ons. Honingbijen in Nederland kun je beschouwen als vee of als huisdier. Verder zal dit gedrag heus niet verdwijnen, zeker niet zolang er mensen zijn die wat minder met de afkomst van bijen bezig zijn. Ook het gegeven dat in Nederland zowel carnica als buckfast gehouden wordt zou je gerust moeten stellen, kruising tussen die twee levert bijtjes op die nog wel weten waar de angel voor dient :be5: :lol: .

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

gedachten over monsanto bijen

Bericht door semar » do 09 okt 2014, 11:10

Ja, ik ga ervan uit dat Buckfastbijen inferieur zijn aan wilde bijen en daar een serieuze bedreiging voor vormen.
Dat is logisch en onvermijdelijk.
Het zijn een soort 'gedomesticeerde' huisdieren geworden.
Domesticatie is bij alle andere gedomesticeerde dieren ook altijd gepaard gegaan met een afname van kracht, minder zelfstandigheid en minder sterke, natuurlijke overlevingseigenschappen.


de noordwest europese bij is dus een product van honderden jaren voortteelen op zwermdrift, kleine volken,
aangepast aan de gebruikte techniek (korf imkereij)


Bij Buckfastbijenhouders vallen de verliezen minder op omdat ze natuurlijk steeds weer nieuwe F1-moeren inkopen.
Wat natuurlijk het kostenplaatje van het houden van Buckfastbijen ook weer een stuk minder aantrekkelijk maakt.


ken je alle buckfast imkers en hun methoden dan?? volgens mij gaan de verliezen min of meer gelijk op voor alle rassen.



Al met al vaak een hoop bewerkelijk en kostbaar gedoe, al valt dat de meeste Buckfastbijenhouders niet zo op omdat het hun hobby is.
Om een goed beeld te krijgen van de opbrengsten van Buckfastbijen zouden al die werkzaamheden en kosten natuurlijk in het totaalplaatje moeten worden meegenomen.


waar heb je het over de meeste imkers in nederland zijn hobyisten?
je bedoeld met extra werkzaamheden het moeren teelen? dat wordt weer gecomperseerd door de eigenschappen van de bf,
met minder werk een goed resultaat hebben.
(het hoofdstuk zwermverhinderen bv kun je vaak voor een groot deel uit je methode halen).

En ja, dan blijft er niet veel over van de geroemde meeropbrengst van Buckfastbijen ten opzichte van Bastaardbijen.
Dat is ook al geen nieuws, maar ook dat mag best nog een keer aangegeven worden.


meer opbrengt krijg je door je methode naar jou omstandigheden aan te passen,
door de keuze van kast, evt bijenras en bedrijfsmethode ervaring help daar ook nog eens bij. de rest is lariekoek.

Net als in het Mosantosysteem is een Buckfastbijenhouder vaak afhankelijk van een leverancier, de moerenteler.
Bij bastaardbijen is vermeerderen vaak een fluitje van een cent met een zeer laag kostenplaatje en geen afhankelijkheid van een moerenteler.


en een carnica of zwarte bij imker is dat niet??
je vergelijkt appels met peren. die vergelijking zou opgaan als er octrooi of monepoly zou zijn op de bijenmarkt.
iedere imker die voor een ras kies zit met het probleem dat een thuisparing niet valt te controleren.
tenzij je een geisoleerde bijenstand hebt.

Daarnaast hebben inheemse soorten bijenhouders steeds weer te maken met bijen die zich genetisch aan gewijzigde omstandigheden proberen aan te passen om vervolgens door kruisbevruchting door bijv. Buckfastdarren of darren van andere geteelde rassen steeds weer in hun ontwikkeling teruggeworpen te worden.
Evolutionair gezien een moeizame, schier doodlopende weg.


das waar, vooral gezien de imheemse bij niet meer voorkomt in nederland.
wat over is over hetgeheel genomen niet geneties stabiel.
ik heb de straatbij in mijn bijenloopbaan zien veranderen.
importen van rassen is al meer dan honderd jaar aan de gang.

Hommels, een bedreiging voor bijen?
Of is de hoofdoorzaak van veel dodelijke ziekten bij bijen de zwakke, kunstmatig geteelde bijenrassen?


nee op beide vragen, globalisatie is de onderliggende oorzaak

Wat ik begrepen heb, maar corrigeer mij als dat onjuist is, is dat een sterke toename van stekerigheid bij bijenvolken met name schijnt op te treden bij latere generaties (F2, F3, F4?) Buckfastbijenvolken zodat je daar de moer wel op tijd MOET vervangen door een nieuwe F1-moer als je die volken in een stedelijke omgeving houdt.

de toenemende stekerigheid kan erg mee of tegenvallen afhankelijk van wat je 'buuren' hebben.
toen ik hier begong was ik de enige in de omgeving en kon je langer zelf doortelen,
zonder het in kopen van een teeltmoer. nu is dat wel wenselijk vanaf de f-3/f-4
bepaalde genecombinaties schijnen stekerigheid te vergroten bv. bf moer met carnica dar,
terwijl de combinatie anderom wel goed werkt wat betreft defesief gedrag.(uit literaatuur)
een stekerig bf is niet meer of minder stekerig dan een stekerige straatbij,
je teelt niet na van een steekvolk
ik vind de stekerigheid niet zozeer een probleem alswel de onrustigheid en onvoorspelbaarheid
beperkende factoren bij de straatbij.


ik kan je betoog volgen maar je vergeet dat onze woonsituatie in nederlands natuurlijk niets met een natuurlijke leefomgeving te maken heeft.
bovendien een soort evolueert pas als er geisoleerde bevolkingen zijn, zo niet dan verandert er niets.
het teelen van een resistente bij in je achtertuin is een opiumdroom.
zelfs als je een uitstekend volk op dit punt hebt. moet je gaan telen/vermederen,
dat wil zeggen selecteren en fixeeren, eilandje ter voorkoming van het verdunnen van de gewenste genen.
:think:

creeer je dan niet zelf waar je zo'n afschuw van hebt
nl een kunstras???

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door petro » do 09 okt 2014, 11:37

Franka, Misschien is het leuker om aan te geven wat je van een ras leuk vindt zonder zo gigantisch op een ander ras af te geven!!!!!!!
Ik moet zeggen dat het een tijd geleden is dat ik iemand zo bezig heb gezien en meen eigenlijk dat niemand zo zou moeten
reageren,zoals jij nu doet.
Vertel hoe jij het doet en met welk ras en vertel hoe leuk je dat zelf vindt,zonder op iets of iemand af te geven!!
Monsanto vergelijken met een bijenras slaat helemaal nergens op!!!!!!!!!!!!!!!!!
Petro

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door ndj » do 09 okt 2014, 12:02

De teeltlijnen zijn ook vergeten mee te nemen.

Ik heb geen verstand van genetica. Bij een bij is het voor mij al zeer ingewikkeld. Ik denk dat de meesten er ook zo over denken.

Als ik naar mijn honden kijk, van het zelfde ras, zijn deze twee totaal het tegenovergestelde van elkaar. Ik kan me voorstellen, dat dit bij de bij ook zo kan uitpakken.
Kijk ik naar mijn bijen, dan zou dit de 7e generatie zijn van het schoorsteenvolk. Ik heb nog nooit zulke "aardige" bijen gehad. Ik heb het misschien getroffen met de darren, die vrolijk aan het ronddarren zijn geweest. Alles kan er in gefokt zijn.

Wie kan zeggen of de oorspronkelijke Europese bij zachtaardig, was of steekduivels? Ik was er in elk geval niet bij. Voor mij is het ook nog de vraag in hoeverre we over een gedomesticeerd dier spreken. In de middeleeuwen sprak men van een half wild dier. Eigenlijk vind ik dat wel een mooie omschrijving.
De imker moet zich aanpassen aan de aard van zijn stok en de behandeling erop aanpassen. Dit vergt inzicht en kennis. Stap je buiten de eigenschappen van het volk, dan kun je raar de spijker misslaan.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 09 okt 2014, 12:58

ndj schreef:De teeltlijnen zijn ook vergeten mee te nemen.

Ik heb geen verstand van genetica. Bij een bij is het voor mij al zeer ingewikkeld. Ik denk dat de meesten er ook zo over denken.

Als ik naar mijn honden kijk, van het zelfde ras, zijn deze twee totaal het tegenovergestelde van elkaar. Ik kan me voorstellen, dat dit bij de bij ook zo kan uitpakken.
Kijk ik naar mijn bijen, dan zou dit de 7e generatie zijn van het schoorsteenvolk. Ik heb nog nooit zulke "aardige" bijen gehad. Ik heb het misschien getroffen met de darren, die vrolijk aan het ronddarren zijn geweest. Alles kan er in gefokt zijn.

Wie kan zeggen of de oorspronkelijke Europese bij zachtaardig, was of steekduivels? Ik was er in elk geval niet bij. Voor mij is het ook nog de vraag in hoeverre we over een gedomesticeerd dier spreken. In de middeleeuwen sprak men van een half wild dier. Eigenlijk vind ik dat wel een mooie omschrijving.
De imker moet zich aanpassen aan de aard van zijn stok en de behandeling erop aanpassen. Dit vergt inzicht en kennis. Stap je buiten de eigenschappen van het volk, dan kun je raar de spijker misslaan.
Jouw moertjes zijn waarschijnlijk mijn Buckfast-darren tegen gekomen :) :be8:
Ze waren bij het overhangen al verbazingwekkend vriendelijk, terwijl ze als zwerm best stekerig waren. De campingeigenaar is door meerdere bijen gestoken toen ik de zwerm schepte.

Kan de moderator de titel van dit topic wijzigen? Ik denk niet dat het handig is goedbedoelende, natuurliefhebbende Buckfast-imkers te vergelijken met een bedrijf dat met alleen financieel gewin als doel de natuur en zelfs mensen de dood in jaagt...

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door FrancA » do 09 okt 2014, 13:23

De titel 'Monsanto Buckfastbijen' van deze topic is gemaakt door eindbeheerder Wim Joosten!
Zonder mijn toestemming onder mijn naam! en mijn account! door hem! uit mijn stukje gelicht en ingevoerd. Dat zou je als misbruik maken van functie en mogelijkheden kunnen zien.

''Monsanto Buckfastbijen' zou niet mijn gekozen titel zijn van deze topic, maar ik vind de titel nog steeds best aardig van toepassing op Buckfastbijen.
Waarom Wim Joosten dat er zo specifiek uitgelicht heeft?
Achteraf vind ik het best wel grappig en enig gevoel voor humor kun je Wim Joosten dan ook niet ontzeggen :D

Mijn eerste insteek was echter meer om aan te geven dat het telen van Buckfastbijen tot verarming leidt van genetische diversiteit bij deze teeltlijn en door de massale aanwezigheid van BF ook bij andere bijensoorten en teeltlijnen - en dat is gewoon een gegeven!

Als ik de ruimte had gekregen van Wim Joosten om het stukje zelf vorm te geven zou het een geheel andere titel hebben gekregen en de nadruk zou gelegen hebben op de methodiek van bijenhouden met betrekking tot Varroabestrijding. Dat is ook duidelijk te lezen in het eerste stukje.

In mijn beleving is de Buckfastbij een soort koebij die op de duur kan verworden tot de Apis mellifera familiaris - de lieve, aaibare honingknuffelhuisbij.

Zelf ben ik niet tegen Buckfastbijen.
Sterker nog, ik houd ze zelf als F1, F2, F3 volkjes en geen centje pijn tot nu toe!
Maar als ik de komende jaren de ruimte en interesse heb om verder bijen te houden, zal ik zeker op 'bastaardbijen' overschakelen.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door imker Marinus » do 09 okt 2014, 14:33

FrancA schreef: Mijn eerste insteek was echter meer om aan te geven dat het telen van Buckfastbijen tot verarming leidt van genetische diversiteit bij deze teeltlijn en door de massale aanwezigheid van BF ook bij andere bijensoorten en teeltlijnen - en dat is gewoon een gegeven!
Ik ben het er niet mee eens dat dat een gegeven is dat andere bijensoorten en teeltlijnen genetische diversiteit verliezen door de "massale aanwezigheid" van BF. Ik heb daarvoor de volgende redenen:

1. De buckfast darren verschillen genetisch van andere bijensoorten en teeltlijnen, ze zijn dus juist een bron van diversiteit.
2. Zo ingeteeld is buckfast niet. Buckfast is een product van vele ondersoorten, in buckfast is dus juist veel diversiteit.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door FrancA » do 09 okt 2014, 14:42

imker Marinus schreef:
FrancA schreef: Mijn eerste insteek was echter meer om aan te geven dat het telen van Buckfastbijen tot verarming leidt van genetische diversiteit bij deze teeltlijn en door de massale aanwezigheid van BF ook bij andere bijensoorten en teeltlijnen - en dat is gewoon een gegeven!
Ik ben het er niet mee eens dat dat een gegeven is dat andere bijensoorten en teeltlijnen genetische diversiteit verliezen door de "massale aanwezigheid" van BF. Ik heb daarvoor de volgende redenen:

1. De buckfast darren verschillen genetisch van andere bijensoorten en teeltlijnen, ze zijn dus juist een bron van diversiteit.
2. Zo ingeteeld is buckfast niet. Buckfast is een product van vele ondersoorten, in buckfast is dus juist veel diversiteit.
Marinus, je kunt het er mee eens zijn of niet, e.e.a. is via dit forum en op internet gewoon en gedetailleerd terug te vinden.
Die informatie is wel wat taai van stof en je moet je er wel even goed bij inlezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten