Monsanto Buckfastbijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:
Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door ndj » do 09 okt 2014, 14:59

Als ik lees hoeveel soorten Apis br. Adam in de Buckfast heeft gestopt, geselecteerd op eigenschappen, dat wel, dan kan ik niet tot een andere conclusie komen, dat de Buckfast genetisch zeer gevarieerd is.

Ik kan er inkomen, als je zegt, dat door ki de genen niet erg vermeerderen. Maar dan is het nog nattevingerwerk. Welke dar met welke eigenschappen heb je te pakken.

Maarr dat zeg ik met mijn bijenboerenverstand.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door imker Marinus » do 09 okt 2014, 15:02

Kun je het me uitleggen? Ik ben bioloog, ik zou het moeten kunnen volgen. Ik heb hier op het forum niets kunnen vinden. Ik begrijp niet dat buckfast zorgt voor genetische verarming van bijvoorbeeld carnica of straatbijen. Het lijkt mij juist dat er vreemde genen binnenkomen. Ik kan me al helemaal niet voorstellen dat buckfast leidt tot genetische verarming bij carnica. Ook de mensen die met carnica's aan koninginnenteelt doen gebruiken eilanden als bevruchtingsstation, daar komen de bekende "schiermoeren" vandaan.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door ndj » do 09 okt 2014, 15:05

imker Marinus schreef:Kun je het me uitleggen? Ik ben bioloog, ik zou het moeten kunnen volgen. Ik heb hier op het forum niets kunnen vinden. Ik begrijp niet dat buckfast zorgt voor genetische verarming van bijvoorbeeld carnica of straatbijen. Het lijkt mij juist dat er vreemde genen binnenkomen. Ik kan me al helemaal niet voorstellen dat buckfast leidt tot genetische verarming bij carnica. Ook de mensen die met carnica's aan koninginnenteelt doen gebruiken eilanden als bevruchtingsstation, daar komen de bekende "schiermoeren" vandaan.
Ha, ha, net als mij een bijenboerenverstand?

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door hansjochem » do 09 okt 2014, 16:30

FrancA schreef: Maar als ik de komende jaren de ruimte en interesse heb om verder bijen te houden, zal ik zeker op 'bastaardbijen' overschakelen.
Als je dan toch wilt overstappen, waarom dan niet op AMM. ?Dan help je mee een apis soort te behouden en daarmee de genetische diversiteit.
Using Tapatalk

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door ndj » do 09 okt 2014, 18:23

hansjochem schreef:
FrancA schreef: Maar als ik de komende jaren de ruimte en interesse heb om verder bijen te houden, zal ik zeker op 'bastaardbijen' overschakelen.
Als je dan toch wilt overstappen, waarom dan niet op AMM. ?Dan help je mee een apis soort te behouden en daarmee de genetische diversiteit.
Ik vraag me af of dit wel zo is....De basis van de amm is denk ik erg smal geworden.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door rostohar » do 09 okt 2014, 23:09

De naam van dit topic slaat helemaal nergens op en is eigenlijk verwerpelijk. Ook als het een ander bijenras of -soort zou zijn. Het begon met een link over hommelpopulaties in Argentinië van Jaap en kijk eens waar het eindigt.
Toch heb ik me behoorlijk vermaakt over de zin en onzin die op dit topic werd uitgekraamd.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door hansjochem » do 09 okt 2014, 23:20

Ndj, zonder AMM wordt de basis nog smaller..
Using Tapatalk

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door ndj » do 09 okt 2014, 23:40

hansjochem schreef:Ndj, zonder AMM wordt de basis nog smaller..
Amm is toch de zwarte "inheemse bij" al bijna uitgestorven. Hoe kan die basis dan nog smaller worden zonder?
Leg eens uit?

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Freek » do 09 okt 2014, 23:55

Dylan schreef
Dus als een vreemde soort algemeen voorkomt, dan is die per jouw definitie inheems? Daarenboven zou die vreemde soort ook nog eens de oorspronkelijke inheemse soort kunnen omtoveren tot exoot in zulke situatie? Man man, ben ik toch een gelukkig mens dat dergelijke definities niet gehanteerd worden door instanties die zich bezighouden met natuurbehoud en -bescherming.

Wat er aan de hand is is dat de bastaard bij naar wat ik denk, voor het voortbestaan van de bij nu eigenlijk in zeker genetisch opzicht waardevoller is geworden dan de oorspronkelijke zwarte bij, dit omdat de genetische basis ervan veel breder is en de bastaard bij zich dus beter zou moeten kunnen aanpassen aan de omstandigheden en er dus ook eerder varianten die met de varroamijt afrekenen uit zouden kunnen komen denk ik eigenlijk een beetje...
Origineel blijft die zwarte bij historisch gezien de oorspronkelijke bij.

Freek

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door ndj » vr 10 okt 2014, 00:05

Freek schreef:Dylan schreef
Dus als een vreemde soort algemeen voorkomt, dan is die per jouw definitie inheems? Daarenboven zou die vreemde soort ook nog eens de oorspronkelijke inheemse soort kunnen omtoveren tot exoot in zulke situatie? Man man, ben ik toch een gelukkig mens dat dergelijke definities niet gehanteerd worden door instanties die zich bezighouden met natuurbehoud en -bescherming.

Wat er aan de hand is is dat de bastaard bij naar wat ik denk, voor het voortbestaan van de bij nu eigenlijk in zeker genetisch opzicht waardevoller is geworden dan de oorspronkelijke zwarte bij, dit omdat de genetische basis ervan veel breder is en de bastaard bij zich dus beter zou moeten kunnen aanpassen aan de omstandigheden en er dus ook eerder varianten die met de varroamijt afrekenen uit zouden kunnen komen denk ik eigenlijk een beetje...
Origineel blijft die zwarte bij historisch gezien de oorspronkelijke bij.

Freek
Ik denk dat de inheemse bij verdrongen is door exoten. Dus er is geen ruimte meer voor de inheemse bij. De genetische basis van de inheemse bij zal alleen maar smaller worden. Onze keuze. maar deze discussie duurt al heel lang.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten