Pak de varroa-tsunami aan!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 okt 2014, 09:50

hansjochem schreef:Hans, als ik t geld had, zou ik t eraan besteden.
Ja ja als ik geld had was de varroa in bijenvolken al voltooid verleden tijd geweest. :be2:

Dankzij het grote verdwijnen=sterven van de bijenvolken is er wereldwijd veel aandacht voor de bijenteelt gekomen.
En dat is het positieve ervan.
!Hans.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door hansjochem » wo 22 okt 2014, 20:18

Hele mooie documentaire van down under The Killer Parasites Destroying Australia's Bees: http://youtu.be/Za_Bl9a3wek
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door bee-tree » do 23 okt 2014, 07:29

hansjochem schreef:Interessante ontwikkelingen ter bestrijding van de varroa
http://www.idw-online.de/-CUq6AA
Goede morgen samen. Hansjochem bedankt voor je speurwerk.
In de laatste alinea wordt gezegd dat één bestanddeel van de Pheromonencocktail in z'n eentje de geslachtsdrift
van de Varroamannetjes in de war kan sturen, zodat een hoog percentage van de Varroavrouwtjes niet bevrucht
wordt. Die stof wordt OLIEZUUR genoemd.
In mijn Kluwer's Chemisch Technisch Handboek staat de naam octadeceen-9-zuur-1 en ook heptadeceen-8-carbonzuur-1.
Zou in het artikel die stof bedoeld worden ? Ze lost niet op in water maar wel in aetherische olie.
Oliezuur wordt gemaakt door plantaardige olie te verzepen. De vetzuren die ontstaan worden gefractioneerd gedestilleerd.
Het oliezuur is één van de vetzuren die ontstaan bij verzepen van de vele soorten plantaardige oliën.
Naast oliezuur ontstaan stearinezuur en palmitinezuur, enz. Daarom moet een scheidingsproces ofwel destillatie plaatsvinden.
Tot zo ver Kluwer.
Weet iemand waar je OLIEZUUR kunt kopen ? Ik wil wel 'n proef doen, volgend jaar. Zjef

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door ndj » do 23 okt 2014, 07:40

Goede morge
Oliezuur kun je hier kopen:
http://www.labstuff.nl/contents/nl/sear ... layStyle=L

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door Dylan Elen » do 23 okt 2014, 11:11

Allemaal goed en wel, maar hoe wil je het toepassen? Voor zover ik weet komen mannelijke varroa's enkel voor in gesloten broed: een bevrucht vrouwelijk exemplaar kruipt in een cel die op sluiten staat en krijgt daar vervolgens wat nakomelingen waarvan de dochters door de zonen bevrucht worden. Als de cel terug open gaat komen er alleen bevruchte dochters uit, want de mannetjes sterven na de paring. Om maar te zeggen: hoe wil je voldoende hoge percentages oliezuur in gesloten broed krijgen? Feit is alvast dat het wel bindt met de bijenwas in de raten, dus daar kan ergens de oplossing liggen; al ben ik niet meteen voorstander om was te contamineren.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door hansjochem » do 23 okt 2014, 13:48

Dylan, in het bijbehorende patent staat dat je de stof op de raat kunt spuiten, ferromonen zijn in geringe hoeveelheden al werkbaar en zou in de open broedcellen kunnen komen en voldiende zijn, en inderdaad, het patent geeft aan het eea door de was te smelten. Het is wel biologisch afbreekbaar, dus blijft niet eeuwig in de was. Ik heb echter geen onderzoeken gevonden die de claim van de onderzoekers bevestigen. Dus wellicht werkt het op labschaal of in de theorie, maar niet in de praktijk.
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door bee-tree » za 25 okt 2014, 22:04

ndj schreef:Goede morge
Oliezuur kun je hier kopen:
http://www.labstuff.nl/contents/nl/sear ... layStyle=L
Hallo Nykle, ik heb jouw aanbevolen sites bekeken, maar kom er niet achter hoe je het moet bestellen.
Ik heb 'n drogist gebeld. Die had het niet in z'n assortiment.
Vandaag schoot me te binnen het via wikipedia eens te proberen, met 't zoekwoord oliezuur.
Ik heb momenteel geen tijd om achter info over puur oliezuur aan te gaan. Gelukkig ontdekte ik op sites van wikipedia
dat elke voedingswinkel verschillende oliezuurhoudende keukenoliën te koop heeft; de ene nog rijker aan
oliezuur dan de ander. Olijfolie bevat meer dan 50 % oliezuur, Zonnebloemolie wat minder. Enz.
Als oliezuur in zuivere vorm bedoeld wordt in het artikel, dan ga ik verder zoeken naar waar men 't kan kopen.
Momenteel pas ik al biologische zonnebloemolie toe met het ekokeurmerk in de bestrijding van Varroa.
Ik ga de oliebehandeling vaker door het jaar heen toepassen . Misschien heeft de olie nu al effect
gehad , dus seksuële voorkeur van de mannetjes voor Varroavrouwtjes die nog niet geslachtsrijp zijn,
waardoor er 60 % minder nakomelingen ontstaan (om het maar even kort door de bocht te formuleren). :o ? Zj.

P.S. Ik weet dat ik te optimistisch ben, maar je weet maar nooit. Toch ? P.S. Dat 'toch' is in het radioprogramma
"De Taalstaat" onder de loup genomen en als slecht taalgebruik bestempeld. Ik gebruikte het voorheen nooit. Nu wel. :shock: ?

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door ndj » zo 26 okt 2014, 01:33

Ik ben dom geboren en heb weinig bij bijen geleerd. Ik weet dus ook niet of alles werkt zoals de heren of dames het allemaal voorgeschoteld hebben.

het was slechts een hint.

Egbert
Berichten:140
Lid geworden op:do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds:2010
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rijssen
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door Egbert » zo 26 okt 2014, 09:24

bee-tree schreef:
ndj schreef:Goede morge
Oliezuur kun je hier kopen:
http://www.labstuff.nl/contents/nl/sear ... layStyle=L
Hallo Nykle, ik heb jouw aanbevolen sites bekeken, maar kom er niet achter hoe je het moet bestellen.
Daarvoor heeft de site een FAQ-sectie en daarin staat

"vraag: Ik kan niet bestellen via de website.
Antwoord: Op dat moment is de site gesloten ivm de drukte. Wij zijn genoodzaakt de site af en toe op slot te doen omdat er meer orders binnenkomen dan wij kunnen verwerken. Bestellen is tijdelijk niet mogelijk (ook niet per email, telefoon enz). Over enkele dagen kunt u weer bestellen. Om alle bestellingen binnen redelijke termijn bij de klant te kunnen blijven leveren moeten wij deze maatregel helaas af en toe nemen."

Als je het hier wilt bestellen, kan je het beste een tijdje wachten :wink:

Gebruikersavatar
Rob van Dipten
Berichten:75
Lid geworden op:ma 29 jul 2013, 21:26
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica-achtige natuurzwermen in TBH
Locatie:Thorn, Limburg
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door Rob van Dipten » vr 31 okt 2014, 18:27

Tja. http://edepot.wur.nl/257484

Maar dan geen zuren meer gebruiken lijkt me want dan leggen de goede beestjes ook het lootje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten