Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door Jaap v.Popering » wo 29 okt 2014, 22:06

Dienstag, 28. Oktober 2014
Zoologie
Bestimmte Viren könnten Bienen retten
Die sogenannte Faulbrut ist eine bakterielle Krankheit, die Bienenlarven befällt. Sie kann ganze Bienenstöcke vernichten. Antibiotika helfen nicht immer gegen die Krankheit. Forscher aus den USA haben nun eine mögliche Lösung gefunden: Phagen. Diese Viren befallen Bakterien und töten sie. In ihrer Studie haben die Forscher fünf verschiedene Phagen identifiziert, die für die Bekämpfung der Faulbrut infrage kommen. Die Kandidaten vermehren sich selbst und verschwinden, sobald ihr Wird – also das schädliche Bakterium – verschwunden ist. Wie die Forscher im Magazin "BMC Genomics" schreiben, konnten sie die Phagen vermehren, sodass sie über Zucker-Lösungen in Bienenstöcke gegeben werden können. [hell]

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door maartenkleijne » wo 29 okt 2014, 22:12

Phagen zijn ws wel duur in gebruik.
gr,
m

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door Erick » wo 29 okt 2014, 23:15

Jaap v.Popering schreef:Dienstag, 28. Oktober 2014
Zoologie
Bestimmte Viren könnten Bienen retten
Die sogenannte Faulbrut ist eine bakterielle Krankheit, die Bienenlarven befällt. Sie kann ganze Bienenstöcke vernichten. Antibiotika helfen nicht immer gegen die Krankheit. Forscher aus den USA haben nun eine mögliche Lösung gefunden: Phagen. Diese Viren befallen Bakterien und töten sie. In ihrer Studie haben die Forscher fünf verschiedene Phagen identifiziert, die für die Bekämpfung der Faulbrut infrage kommen. Die Kandidaten vermehren sich selbst und verschwinden, sobald ihr Wird – also das schädliche Bakterium – verschwunden ist. Wie die Forscher im Magazin "BMC Genomics" schreiben, konnten sie die Phagen vermehren, sodass sie über Zucker-Lösungen in Bienenstöcke gegeben werden können. [hell]
vertaling:
Dinsdag 28 oktober, 2014
zoölogie
Bepaalde virussen kunnen de bijen te redden De zogenaamde vuilbroed is een bacteriële ziekte die bijen larven beïnvloedt. Het kan hele bijenkorven vernietigen. Antibiotica zal niet altijd werken tegen de ziekte. Amerikaanse onderzoekers hebben een mogelijke oplossing gevonden: fagen. Deze virussen infecteren bacteriën en dood hen. In hun studie hebben de onderzoekers vijf verschillende fagen die in aanmerking komen voor de strijd tegen vuilbroed geïdentificeerd. De fagen vermeerderen zichzelf en verdwijnen zodra, dat wil zeggen, de schadelijke bacteriën - is verdwenen. De onderzoekers schrijven in het tijdschrift "BMC Genomics dat zij de fagen konden laten vermeerderen, zodat ze via een suiker oplossing in de in de bijenkast kunnen worden gegeven.

Een bacteriofaag of kortweg faag is een klein virus dat enkel bacteriën infecteert.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door bee-tree » di 25 nov 2014, 07:33

Jaap, blijf jij dit hoopvol onderzoek volgen e ons op de hoogte houden van de vorderingen ?
Misschien wil Erick uit Maria-Hoop met z'n prachtige omgeving in Midden-Limburg,net als ik
de (internet)bron weten waaruit jij geput hebt. Kun je ons er aan helpen ? B3

P.S. Het zinnetje "Phagen vermeerderen zich op eigen houtje "of zo-iets, moet eigenlijk luiden:
Phagen WORDEN vermenigvuldigd door het besturingsprogramma van de LEVENDE gastheercellen.
Virussen zoals de bacteriophagen kunnen niet van dode stoffen leven en zich niet zelfstandig
voortplanten. Gelukkig maar; anders
waren wij er niet en ook geen bijen. Dan hadden zij het aardrijk voor zich alleen om de aarde
op te eten. Momenteel kunnen alleen chemo-bacteriën van uitsluitend minerale voeding leven. Zij
gedragen zich 'netjes'(tot nu toe !).
Maarten zal het daar wel mee eens zijn.
Terecht meldt hij wel dat 't een dure bestrijdingswijze wordt.
Ik zal het knap wetenschapswerk vinden als de genoemde phagen onderscheid weten te maken
tussen de bacteriecellen en de cellen van de bijen. De Nobelprijs voor biologie waard !

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door Hans van der Post. » di 25 nov 2014, 09:34

Fhagen nooit van gehoord. B3 als je nu eens wat informatiefs hier over zou meedelen zou het leuk zijn. :be2:
Herhalen wat de ander opschrijft is nutteloos.
Gevonden! met mooie - uitleg - afbeeldingen er bij.
Ehe lees de hele tekst! waar je wel wat op moet kauwen. :think:
!Hans.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door bee-tree » di 25 nov 2014, 14:09

Hans van der Post. schreef:Fhagen nooit van gehoord. B3 als je nu eens wat informatiefs hier over zou meedelen zou het leuk zijn. :be2:
Herhalen wat de ander opschrijft is nutteloos.
Gevonden! met mooie - uitleg - afbeeldingen er bij.
Ehe lees de hele tekst! waar je wel wat op moet kauwen. :think:
Hans toch, had me eerder laten merken dat je van mij een college verwacht over Bacteriophagen.
Ik heb er mee gewerkt;ik heb hun aanwezigheid zichtbaar gemaakt op bacteriekweekschaaltjes.
Op het laagje aaneengegroeide crêmekleurige bacteriekolonies ontstonden na besmetting met
bacterie-etende virussen , bacteriophagen genaamd, glasheldere ronde plekjes als bewijs dat
phagen de bacteriën fagocyteerden, dus opaten. De voedingsbodem voor de bacteriën was bij deze
proef óók glashelder anders had je geen "gaten" zien vallen in de laag bacteriën. Beetje duidelijk ?
Of wil je dat ik een hele lange explicatie geef ? Ik heb jouw tip om de 'kauwtekst' te lezen even niet
opgevolgd want ik heb net de middaghap achter de kiezen, buiten schijnt de zon, ik wil m'n bijtjes
zien, liggend op m'n legermatje genietend van de bijen en een goede spijsvertering , zoals
veel imkers doen als ze 's avonds naar een lezing gaan en achteroverleunend een hap en een snap
opvangen van de onderlegde spreker, die ze vergeten zelfs een glaasje water aan te bieden terwijl
de toehoorders koffie en cake zitten te verstouwen.
Zo pas ik momenteel op om aan jouw wens te voldoen, Dominique, om mijn tijd te steken in Fhagen,
sorry Phagen, althans op dit moment. Ik heb overigens al iets extra"s gezegd. Bovendien mogen de
teksten op het forum niet te lang zijn. Je kunt het meeste wel via wikipedia en apipedia en andere media
vinden dank zij verwijzingen zoals die van jou. Tot vanavond als het echte (buiten)werk achter de rug is. B3

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door Erick » di 25 nov 2014, 15:11

bee-tree schreef:...... Misschien wil Erick uit Maria-Hoop met z'n prachtige omgeving in Midden-Limburg,net als ik
de (internet)bron weten waaruit jij geput hebt. Kun je ons er aan helpen ? B3 ......
Ik heb even Google.de geraadpleegd:
Het is een artikel van deutschlandfunk.de
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door bee-tree » wo 26 nov 2014, 00:08

Goede verwijzing Erick, Ik ben nog verder gaan googelen zoals Hans dat óók meestal doet.
om niet te hoeven...... "papegaaien".
Ik vond de volgende site : Characterisation of Paenibacillus larvae bacteriophages and their genomic
relationships to firmicute bacteriophages. Kortom : De relatie tussen de genetische informatie
van de Amerikaans Vuilbroed Bacterie en haar opruimers, de Bacteriophagen.

Je kunt er over corresponderen met onderzoekster Sandra Burnett via sandra.h.burnett@gmail.com
Ze werkt op het Microbiology and Moleculair Biology Department van de Brigham Young University
in Provo , UT, USA
Namen van de soorten Myovirussen die Amerikaans Vuilbroed Bacteriën kunnen vernietigen
zijn : Abouo, Davis, Emery, Jimmer 1, Jimmer 2

Je hebt heel wat uren nodig om het lange artikel te vertalen. Mischien kan de jonge generatie imkers
die goed in Engels thuis is en tevens beschikt over betere ogen, de oudere generatie wat werk
uit handen nemen. Die zijn al zo veel belast. Ik houd me momenteel meer in gedachten bezig
met SARCOPHAAG dan met bacteriophaag !!!!!!!!! :o ???? Zjef
P.S. Hans je mag van mij Fagen schrijven, maar ik vind het originele Phagen mooier.
Het Griekse werkwoord Phagein betekent: eten.

P.S. Sorry Dominique dat ik je naam gebruikt heb in plaats van Hans, in de bijdrage van vanmiddag.
Ik neem me voor, niet meer midden op de dag forumberichten te lezen en er op te reageren.
Het wordt dan haastwerk zoals vanmiddag toen ik drie fietsen met lekke band moest plakken.
De siësta is niet doorgegaan. Wel heb ik nog even kunnen genieten van 6 Hoornaars die ik elke
dag een lepel suiker voer in een leeg kastje. Samen met 4 bijen lopen ze vreedzaam te smikkelen.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door Erick » wo 26 nov 2014, 14:26

bee-tree schreef:...... Wel heb ik nog even kunnen genieten van 6 Hoornaars die ik elke
dag een lepel suiker voer in een leeg kastje. Samen met 4 bijen lopen ze vreedzaam te smikkelen.
Foto ?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Zou dit een doorbraak in de bijenwereld zijn .

Bericht door bee-tree » wo 26 nov 2014, 22:05

Nog even geduld, Erick. Ik zit te wachten op 'n fotograaf die ook nog de zonnewassmelter
moet fotograferen. Ik neem aan dat je óók het topic HOORNAARS leest. Daar wil ik de foto plaatsen.
:be8: :be8: :be8: :b10: :b10: :b10: :be8: :be8: :be8:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten