Bijen verdwenen na behandeling ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Imkeren
Berichten:29
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie:Belgie
Contacteer:
Bijen verdwenen na behandeling ?

Bericht door Imkeren » za 27 dec 2014, 11:41

Ik heb gisteren de laatste maal behandeld tegen Varrao met Beehive Hiveclean. Ik stelde vast dat ik momenteel nog 3 kasten over houdt van de 7 kasten bij het ingaan van de winter. Bijen verdwenen en voldoende voedsel in de kasten. Van de 3 laatste kasten is er m.i. nog maar een volk levensvatbaar en bekwaam om de winter door te komen.
Ik schreef reeds voordien :
Zomerbehandeling in juni met mierenzuur > Matige mijtenval
Vanaf augustus om de 6 weken en 3 maal na mekaar Beehive behandeling en telkens opnieuw serieuze mijtenval. ( 200 a 300)
Het verontrust mij echt en begin stilaan Beehive als mogelijke oorzaak te verdenken. Gelijkaardige ervaringen ?

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen na behandeling ?

Bericht door johan » za 27 dec 2014, 12:57

beehiveclean zal niet de oorzaak zijn dat je volken dood zijn. daar is 1 grote oorzaak voor: de varroadruk. de winterbijen hebben immers een te laag vitellogeninegehalte en zijn verzwakt. daardoor hebben virussen en andere ziektes vrij spel en storten je volken in. je denkt het goed te doen, maar de afrekening komt op het einde van de winter.. als het een troost kan zijn: je bent heus niet de enige.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Bijen verdwenen na behandeling ?

Bericht door hansjochem » za 27 dec 2014, 16:29

Ik wordt bijna gekruisigd op dit forum als ik t noem, maar ik voer ze vanaf augustus Feedbee om t vitelloginegehalte omhoog te brengen en t helpt, hoewel varroabestrijding natuurlijk prio 1 is. Ook volgens de onafhankelijke literatuur helpt t. Wellicht een tip, kijk maar wat je ermee doet. Succes verder
Using Tapatalk

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen na behandeling ?

Bericht door petro » zo 28 dec 2014, 08:10

Spijkers,spijkers,spijkers.........!!!!! :lol:
Petro
hansjochem schreef:Ik wordt bijna gekruisigd op dit forum als ik t noem, maar ik voer ze vanaf augustus Feedbee om t vitelloginegehalte omhoog te brengen en t helpt, hoewel varroabestrijding natuurlijk prio 1 is. Ook volgens de onafhankelijke literatuur helpt t. Wellicht een tip, kijk maar wat je ermee doet. Succes verder

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen na behandeling ?

Bericht door petro » zo 28 dec 2014, 08:12

Hoi,
Laat die verdenking maar gauw vallen!
Ik behandel mijn bijen nu twee jaar met Hive clean en heb geen problemen.
Petro
Imkeren schreef:Ik heb gisteren de laatste maal behandeld tegen Varrao met Beehive Hiveclean. Ik stelde vast dat ik momenteel nog 3 kasten over houdt van de 7 kasten bij het ingaan van de winter. Bijen verdwenen en voldoende voedsel in de kasten. Van de 3 laatste kasten is er m.i. nog maar een volk levensvatbaar en bekwaam om de winter door te komen.
Ik schreef reeds voordien :
Zomerbehandeling in juni met mierenzuur > Matige mijtenval
Vanaf augustus om de 6 weken en 3 maal na mekaar Beehive behandeling en telkens opnieuw serieuze mijtenval. ( 200 a 300)
Het verontrust mij echt en begin stilaan Beehive als mogelijke oorzaak te verdenken. Gelijkaardige ervaringen ?

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Bijen verdwenen na behandeling ?

Bericht door nick » zo 28 dec 2014, 23:01

Ik heb ook behandel met bee hive .En goede resultaten mee gehad .Zo goed zelfs dat al mijn 8 volken nog leven en ik nu zelfs geen winterbehandeling doe. laat ze dicht nu . Maar de meeste druppelen dit . Ik niet .Ik zoek de koningin .En neem deze er even uit tijdens de behandeling . Ik werk raam per raam af met een met een raamknijper .En dan met een plantenspuitje van zweetse makelij . Deze nevelen zeer fijn en komen geen druppels uit .En zo vernevel ik elk raampje 1 maal van links naar rechts. Omdraaien en opnieuw .Werkt echt veel beter dan druppel methode tijdens de zomerbehandeling .En voor wie dan nog een stap verder wil gaan maakt hun volkeren broedloos . dan hoef je dit maar 1 keer te doen . en al je broed hang je in een ander kast . en daar pas je dan wel 3x om de week de behandeling toe .
mvg nicky

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 7 gasten