Varoa besmetting

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Erna
Berichten:36
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:
Varoa besmetting

Bericht door Erna » za 09 mei 2015, 17:00

Beste imkers,,


Ik zit met een probleem, ik wil volgende week gaan slingeren omdat mijn kasten vol raken. Helaas zie ik verschillende kruipers op de grond voor mijn kasten, niettegenstaande ze in de winter met oxaalzuur zijn gedruppeld en sterk uit de winter kwamen ook nu zijn ze nog sterk.
Heeft iemand ervaring met zo'n situatie? Ik zou als ik de honingzolder eraf neem voor te slingeren de bijen willen behandelen met Beehive clean. Zou dit als ik de dag erna de bakken weer terug plaats nog gevolgen voor de volgende honingoogst kunnen hebben of heeft dat toch allemaal geen zin omdat er gesloten broed aanwezig is?

Wie kan mij raad geven, met dank

Erna

Egbert
Berichten:140
Lid geworden op:do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds:2010
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rijssen
Contacteer:

Re: Varoa besmetting

Bericht door Egbert » za 09 mei 2015, 17:38

Bij mij komende de volgende vragen ophoog:

Heb je veel dagelijkse mijtenval?
Is het mogelijk dat dit oude bijen zijn, die door het volk afgestoten zijn?

Verder zou ik eerst de honing eraf halen en dat gaat behandelen; dan besmet je de honing niet met het beehiveclean mengsel.

Erna
Berichten:36
Lid geworden op:vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: Varoa besmetting

Bericht door Erna » za 09 mei 2015, 18:43

Egbert schreef:Bij mij komende de volgende vragen ophoog:

Heb je veel dagelijkse mijtenval?
Is het mogelijk dat dit oude bijen zijn, die door het volk afgestoten zijn?

Beste Egbert
Verder zou ik eerst de honing eraf halen en dat gaat behandelen; dan besmet je de honing niet met het beehiveclean mengsel.
Natuurlijk haal ik er eerst de honingbakken af en dan behandelen. Mijn vraag is als ik de bakken dan 's anderdaags terugplaats kan het dan zijn dat er toch nog iets in de nieuw te halen honing terechtkomt?

MVG Erna

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Varoa besmetting

Bericht door insektenjack » za 09 mei 2015, 19:12

Ik denk het is belangrijk op welke basis beehive clean is en warvoor je de honing wil gebruiken.
Bij mierenzuur zou en een privé gebruik van de honing is het wat minder problematiek omdat zelf als er resten na een week zijn deze blijkbaar niet gravaarlijk zijn voor de mens. Echter kunnen sommige mensen de zuur wel smaken als die in de honing zit.

http://www.wageningenur.nl/nl/Expertise ... enzuur.htm

Bij een andere basis kan ik helaas niet helpen.

MAAR, ben je zeker dat het varoa zijn die de gedraag veroorzaken?

Wijziging: Je verliest bij mierenzuur dus effectief minimaal twee weken ivm een week behandeling, een week pauze.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten