Opnieuw kleine kastkever in Italië

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door FrancA » do 22 okt 2015, 08:34

De kleine kastkever vormt geen significante bedreiging voor de relatief agressieve bijenrassen in Zuid-Afrika die de kever vlot aan de deur zetten. In de Verenigde Staten echter waar bijen net zoals in Europa op zachtaardigheid werden geselecteerd, worden verschillende dode bijenkolonies gemeld.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_kastkever

Geen pleidooi voor de zachtaardige huis-tuin-en-keuken lieve, aaibare honingknuffelhuisbij.. ;)

Straks moeten bijen weer natuurlijk agressief worden en moeten de pakken weer aan, de kappen op en niet te vergeten de dikke warme handschoenen aan om KKK-schade te beperken :)

Bijentelers, begin maar vast op een fikse portie gezonde bijenagressie te selecteren en te telen!

Gewoon lekker laten mengen met inheemse bastaardbijensoorten is wellicht al voldoende?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door Tieme » do 22 okt 2015, 08:58

De bijenvolken in Afrika kunnen de kevers opsluiten in kooitjes van propolis. Wellicht dat ze ook goed het vlieggat bewaken.
Of een volk agressief moet zijn om de kevers te weren is niet zeker. De bijen moeten de kever wel als bedreiging zien en er iets aan doen.

Tot ze hier zijn zullen we niet weten hoe onze bijen er mee om gaan. Maar om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat agressieve bijen het beter doen dan zachtaardige. Hygiënische bijen zullen het misschien wel beter doen dan niet hygiënische.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door Astrid Schoots » do 22 okt 2015, 09:44

Ik sluit me aan bij Tieme, dat poetsdrift sterker zou kunnen werken tegen de bijenkastkever, dan de milde agressie van onze bastaardbij. Of je hebt echt de felle en bovenal gerichte agressie van de Afrikaanse bij nodig, die immers gewend is aan de bijenkastkever.

Al een tiental jaren geleden is uitgebreid onderzoek gedaan naar besmettingsrisico's door de bijenkastkever, waarbij de steeds terugkerende belangrijkste bevinding is, dat gezonde en sterke volken minder risico lopen.
De kever komt eerst in zwakke volken, op slecht bezette ramen, in volken die al uitgeput zijn door varroa of tracheemijt.
Ook gestresste volken (falende moeren, excessief zwermen, teveel honingbakken, teveel rommelen en uitmelken) zijn kwetsbaarder. Verder: hygiene helpt, want oude ramen, gistende honingresten enz zijn goede voedingsbodem voor keverlarven.
En selecteren op poetsdrift! Want de vaardigheid van de Afrikaanse bij, om bijv. kevereitjes in gesloten broed te herkennen en te verwijderen, is ook bij de Europese bij in kiemvorm aanwezig!

(gehele artikel is op basis van American Bee Journal en Schweizerische BienenZeitung,
zie: http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... 2000/11503 )

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door FrancA » do 22 okt 2015, 13:34

Ik hoop natuurlijk dat jullie gelijk hebben, dat een gezond en krachtig bijenvolk zich voldoende tegen de kleine kastkever kan weren.
Dat zou bijenhouders ook aansporen om nog meer te letten op werkwijzen die tot gezonde en sterke bijenvolken leiden.
De tijd zal het leren.

Gebruikersavatar
JudithD
Berichten:9
Lid geworden op:di 06 okt 2015, 08:39
Locatie:Twente
Contacteer:

Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door JudithD » do 22 okt 2015, 14:08

Wat ik niet begrijp - maar ik ben niet goed op de hoogte- is dat nog geen enkele natuurlijke vijand van deze kever is opgedoken. In de natuur is het toch meestal wel redelijk goed geregeld?
Is er ook geen bioloog/zoöloog die zich hiermee bezig houdt? Ik denk dan aan de USA, waar dat snertbeest in vier jaar tijd alle staten bevolkt heeft. Massaschade, economische verliezen. Daar moet toch iets aan te doen zijn? :think:

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door peter h » do 22 okt 2015, 14:23

Dit is het gevolg van iets bewust of onbewust invoeren.
Het gevaarlijkste wat je kan doen is 1 schakel uit een ketting halen.
Je kan niks met de schakel en niks meer met de ketting.
Neem heel de ketting mee of laat alles daar.
gr. Peter

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door FrancA » do 22 okt 2015, 14:29

JudithD schreef:Wat ik niet begrijp - maar ik ben niet goed op de hoogte- is dat nog geen enkele natuurlijke vijand van deze kever is opgedoken. In de natuur is het toch meestal wel redelijk goed geregeld?
Is er ook geen bioloog/zoöloog die zich hiermee bezig houdt? Ik denk dan aan de USA, waar dat snertbeest in vier jaar tijd alle staten bevolkt heeft. Massaschade, economische verliezen. Daar moet toch iets aan te doen zijn? :think:
Probleem met het introduceren van een natuurlijke vijand is dan natuurlijk weer dat daar het risico bestaat dat die natuurlijke vijand een gevarieerd menu heeft waardoor weer andere inheemse soorten het onderspit delven.
Gebed zonder einde.
Tis de natuur hè.., weinig aan te doen.
Aanpassen aan veranderende omstandigheden of het loodje leggen, zo gaat dat al sinds de 1e beestjes op deze aardkloot rondkrioelden.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door joselito » do 22 okt 2015, 22:47

JudithD schreef:Wat ik niet begrijp - maar ik ben niet goed op de hoogte- is dat nog geen enkele natuurlijke vijand van deze kever is opgedoken. In de natuur is het toch meestal wel redelijk goed geregeld?
Op lange termijn komt dat waarschijnlijk ook wel, maar als mensen dieren gaan verplaatsen naar continenten waar ze nooit bestaan hebben dan duurt dat een tijdje voordat de natuur daar een antwoord op heeft en soms komt het zelfs zover niet.
Kijk maar naar Australië. Katten zijn er verantwoordelijk voor het uitsterven van 27 zoogdiersoorten. Ze werden op het Australische continent geïntroduceerd door kolonisten tussen de 17de en de 19de eeuw. Ondertussen zijn er ongeveer 30 miljoen wilde katten in Australië.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door bee-tree » vr 23 okt 2015, 09:00

Wie de Kleine Kastkever Aethina tumida en z'n larven op 'n filmpje wil bekijken,
kan via Google met de trefwoorden "Amazing Bees" een Engelstalige site vinden,
waarin je bij het verhaal over de Kleine Kastkever verwezen wordt naar
you tube filmpjes. In een 3 raamskastje kun je de witte larven 'bewonderen'
en de snelle kevertjes zien rondlopen.
Er zijn al een tiental 'traps' oftewel vallen bedacht. Die worden vertoond en in het
Engels of Engels dialect uitgelegd.
Ik vond de site óók met de trefwoorden "slugs and snailes and beekeepers",
oftewel "naaktslakken en huisjesslakken en bijenhouders". Zjef :b10:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opnieuw kleine kastkever in Italië

Bericht door FrancA » vr 23 okt 2015, 12:42

joselito schreef:
JudithD schreef:Wat ik niet begrijp - maar ik ben niet goed op de hoogte- is dat nog geen enkele natuurlijke vijand van deze kever is opgedoken. In de natuur is het toch meestal wel redelijk goed geregeld?
Op lange termijn komt dat waarschijnlijk ook wel, maar als mensen dieren gaan verplaatsen naar continenten waar ze nooit bestaan hebben dan duurt dat een tijdje voordat de natuur daar een antwoord op heeft en soms komt het zelfs zover niet.
Kijk maar naar Australië. Katten zijn er verantwoordelijk voor het uitsterven van 27 zoogdiersoorten. Ze werden op het Australische continent geïntroduceerd door kolonisten tussen de 17de en de 19de eeuw. Ondertussen zijn er ongeveer 30 miljoen wilde katten in Australië.
Idd.

Australië kent nog meer uitheemse dierenplagen: konijn, hond (dingo's), rat, huismuis, eekhoorn, ect.
Reden genoeg om voorzichtig te zijn.

Australië kent daarnaast ook meer dan 1500 soorten inheemse bijensoorten (meest solitaire) waaronder enkele relatief primitieve honingbijsoorten die weinig honing produceren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten