Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:
Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door jossmits » vr 10 jul 2015, 15:40

Ik heb vorige week de resultaten gekregen van de jaarlijkse effectiviteitstest van in Frankrijk toegelaten middelen. In toyaal hebben in 2014 ongeveer 300 volken verspreid over heel frankrijk aan deze test meegedaan.
Als effectief wordt beoordeeld wanneer na behandeling minder dan 50 varroa (residuel) in het volk achterblijven.
Apivar 64 % van de volken minder dan 50 varroa residuel, apistan 60%, apilife var 12%, Maqs 55%.
Effectief kan ook worden gezien percentage gedode varroa van totaal varroa, doel meer dan 95% van de varroa doden: Bij apivar was bij 82% van de volken 95% of meer gehaald, bij apistan 77%, bij apilife var 21% en bij Maqs 59%.
Ook is gekeken naar de snelheid waarmee de varroabelasting onder de 1000 (per volk kwam) Bij apivar was dat 29 dgn, apistan 14 dgn, pilife var 23 dgn en maqs 2 dgn.
Bij het gebruik van maqs werd bijna 105 vervanging van de koningin geconstateerd.
Ik heb zelf met enkele volken aan deze test meegedaan (maqs). Ik had geen koningin of broedverlies. De volken zijn in 2015 goed de winter uitgekomen. Bij mij varieerde de effectiviteit tussen 90 en 97 %. twee van de drfie volken hadden een restbelasting van minder dan 50. ! volk van meer dan 50, dat was wel het volk met de hoogste effectiviteit (97%) en ook de hoogste besmetting.
Dat er relatief veel volken zijn met een restbelasting van meer dan 50 kom m.i. dat sommige volken een voor mij onbegrijpelijk hoge besmetting hebben, meer dan 10.000 !!!. Het kan m.i. niet anders zijn dan dat die volken in het voorgaande jaar niet of niet effectief zijn behandeld. De gemiddelde besmetting was overigens 2330. Ik zat op ongeveer de helft.

Jos

MH1995
Berichten:83
Lid geworden op:do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds:2015
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Zwarte bij
Locatie:Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door MH1995 » ma 02 nov 2015, 19:35

Hoi Jos,

Je verteld dat er 300 volken hebben meegedaan aan de test met verschillende middelen tegen varroa, waaronder: MAQS, apistan, apivar en apilife var.
Later vertel je dat er met MAQS 105 volken zijn waar de koningin werd vervangen of in vervanging was. hoeveel volken werden met MAQS behandeld? Want 105 van de 300 is al veel, maar er werden meerdere behandelingen toegepast bij 300 volken. Zou je dat beter willen toelichten?
En is er al meer bekend over MAQS? De effectiviteit, werking en wanneer het meer zal worden toegelaten in Europa?

Groetjes Mathijs.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door jossmits » di 03 nov 2015, 08:20

Ik kan op dit moment niet op alle vragen antwoord geven, ik ben in hey buitenland (voor mij is nederland buitenland).
Waar het beschikbaar is kun je hier zien: http://nodglobal.com/global-product-status/#eu
Hte lijkt me dat die 105 niet kan, ik heb mogelijk een tikfout gemaakt. Het aantal volken in de test dat met MAQS is behandeld is zeker minder dan 105. 105 volken waarbij de koningin is vervangen is dus onmogelijk.
De werking is verder als mierenzuur. MAQS is mierenzuur in een speciale verpalkking.

Jos

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door Bart de Coo » di 03 nov 2015, 08:36

Jos,

Even over die onverklaarbare herbesmetting. Een paar jaar geleden zat ik op de Apisticus Tage in Münster te luisteren naar een spreker die het over dit soort dingen had. Het nauwkeurige onderwerp van de lezing ben ik vergeten. De onderzoekers hadden schone volken die plotseling opnieuw besmet bleken te zijn. Ze gingen op zoek naar een verklaring. De mijten bleken afkomstig te zijn van een volk dat anderhalve kilometer verderop stond.

Ik meen mij ter herinneren dat de onderzoeker beweerde dat niet alleen darren van het ene naar het andere volk vliegen, maar dat ook werksters daartoe in staat zijn. Dan hebben we het dus over veel meer dan het 'vervliegen' van bijen tussen twee naast elkaar geplaatste kasten.

Moraal van het verhaal, die onbegrijpelijke herbesmetting hoeft niet veroorzaakt te zijn door een fout van jou. Die herbesmetting is volkomen in overeenstemming met wat ik in Duitsland te horen kreeg. Ik zat ook even met mijn oren te klapperen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door Tieme » di 03 nov 2015, 09:26

Hi Bart,

even een aanvulling. Om dit te laten gebeuren moet het volk op afstand aan het instorten zijn. Er komt dan roverij en daardoor wordt mijten de mogelijkheid geboden massaal over te stappen op bijen uit een gezond volk (de rover). Daarnaast kan het voorkomen dat radeloze bijen uit een instortend volk zich inbedelen bij anderen (met de varroa op hun rug). Dit valt niet echt onder vervliegen.

Dit is wel de reden dat als je niet allemaal bestrijdt, diegenen die dat niet doen dus per ongeluk de volken van anderen besmetten op het moment dat volken instorten.

Groeten,
Tieme

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door jossmits » di 03 nov 2015, 15:26

Bart,
ik ben niet verrast ddor de herbesmetting, maar door de hoogte van de besmetting. Als je in augustus een besmetting hebt van meer dan 10.000 dan moet de besmetting eind april al meer dan 150 zijn geweest. Dat lijkt mij erg veel en kan volgens mij niet zonder dat de behandeling in het najaar/ winter ervoor niet of niet voldoende effectief is geweest.
ik heb zelf bij behandeling in augustus nooit meer dan ca 3000 varroa geteld (ik behandel tot nu toe maar 1 keer per jaar, meestal in de loop van augustus).

Jos

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door Tieme » di 03 nov 2015, 15:40

Dat klopt. Een volk stort in als er veel mijten zijn.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door joselito » di 03 nov 2015, 15:56

jossmits schreef: Als je in augustus een besmetting hebt van meer dan 10.000 dan moet de besmetting eind april al meer dan 150 zijn geweest.
Is het niet zo dat ze verdubbelen per maand, dus met een paar honderd mijten eind april kom je in augustus nooit aan 10 000

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door buzzer » di 03 nov 2015, 17:28

400 in april, 800 in mei, 1600 in juni, 3200 in juli, 6400 in augustus en dus 12800 in september Joselito........ dan tussendoor nog een paar tweelingen dus die 10.000 heb je zo.... :be9:
Alle begin is (bij) zonder honing.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Resultaten effectiviteitstest varroabestrijdingsmiddelen Frankrijk

Bericht door joselito » di 03 nov 2015, 18:33

http://scientificbeekeeping.com/scibeei ... mer-06.png

Dat vind ik toch wel beangstigend, het gebruik van Mite-Away Quick Strips zorgde ervoor dat het gras voor de kasten bruin werd enkel door de zure dampen die uit het vlieggat kwamen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten