Nosema ceranae

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Nosema ceranae

Bericht door joselito » wo 04 nov 2015, 09:54

szx2js schreef:Kunnen ook amoebencysten zijn, bij mij lagen er ook enige honderden bijen verlamd voor de kast. Na een microscopisch onderzoek naar de inhoud van de midden/endeldarm vond ik duizenden amoebencysten.
Amoebeziekte dacht ik, is meer iets van na de winter en verdwijnt in de zomer doordat dat de bijen niet lang genoeg leven om cysten te vormen
Een amoebe-infectie zal op zichzelf zelden de dood van een bijenvolk tot gevolg hebben, maar wel een verzwakking teweeg brengen. Deze verzwakking kan versterkt worden door secundaire infecties, veroorzaakt door bacteriën of virussen. Een combinatie van een amoebe-infectie en een nosema besmetting, meestal aan het eind van de winterzit of vroeg in het voorjaar, leidt vaak tot een snelle verzwakking en de dood van het volk. Amoebecysten worden alleen aangetroffen vanaf het eind van de winter tot ongeveer mei.
http://www.bijenhouders.nl/files/Bijeng ... n-henk.doc

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door joselito » wo 04 nov 2015, 19:12

Tieme schreef:Oud voer kan ook nog HMF in zitten. Er kunnen ook nog legio bacteriën in leven.
HMF lijkt me weinig waarschijnlijk omdat het voedsel dat ze hadden voor het grootste deel honing was die ze zelf verzameld hebben.
Bacteriën komen bij mijn weten enkel als broedziekten voor onder de vorm van Amerikaans- en Europees vuilbroed.
Dus blijft er over de virussen

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 nov 2015, 19:30

joselito schreef:
ik bedoel hier een kast waar de voorgaande winter de bijen verdwenen zijn en waar zonder dat je er iets aan doet een nieuwe zwerm op komt.
Ik verlies ook wel eens een volk aan de verdwijnziekte , en het resterende voer plaats ik zonder problemen gelijk op andere volken welke het voedsel gretig opnemen .

Een keer heb ik uitgeslingerd wintervoer ( van verdwenen volken ) elders in het land opgehaald en aan mijn kunstzwermen zonder nadelige gevolgen opgevoerd .

Jaap v P

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door joselito » wo 04 nov 2015, 19:55

Een aantal jaren terug had ik een aantal kasten die verdwenen waren. Dus besloot ik om het voedsel te slingeren en dan de ramen te smelten
Later op het seizoen maakte ik een aantal broedafleggers. Toen de jonge koninginnen begonnen te leggen behandelde ik ze met oxaalzuur en verwisselde de meeste ramen met wasraat en gaf ze het voedsel dat ik eerder geslingerd had uit de gestorven kasten.
Het waren zesramers en geen enkele overleefde de winter. De meeste waren al verdwenen in september.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 nov 2015, 20:40

Wanneer je volken verdwenen zijn is dat niet van het teruggevoerd wintervoer , maar gewoon de zo genaamde verdwijn ziekte en blijkt je behandeling tegen de varroa onvoldoende geweest .

Misschien interessant om wat oude informatie hierover te lezen .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 39#p112788

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door szx2js » do 05 nov 2015, 09:45

Het geeft toch te denken, dat er imkers zijn die voervoorraden uit verdwenen of dode volken slingeren om die vervolgens opnieuw op te voeren aan net opgezette nieuwe volken. Is de geringe geldbesparing zo belangrijk dat men het risico op herbesmetting bewust op de koop toeneemt?

Sporen van allerlei ziekten kunnen vele jaren aanwezig blijven.....
Die volken kunnen wel ten onder gegaan zijn aan een overmatige mijtbesmetting, maar de eigenlijke doodsoorzaak van de bijen is meestal een secundaire virusinfectie. Mijten en virussen gaan hand in hand.

Overigens heb ik altijd geleerd dat oude honing (> 2 jaar) wel degelijk een voor de bijen te hoog HMF-gehalte bevat.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door johan » do 05 nov 2015, 11:47

Prof. de Graaf van de UGent vertelde begin dit jaar tijdens een symposium dat het onderzocht is of verzegeld voer geven van gestorven volken een nadelig effect heeft met betrekking op ziekte-overdracht.
Volgens Prof. de Graaf is dit risico te verwaarlozen. zeker wanneer het volk dreigt te verhongeren is de keuze snel gemaakt.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door szx2js » do 05 nov 2015, 12:05

Is het oude voer ook onderzocht op HMF-gehalte? Iedere imker heeft toch Apifonda tot zijn beschikking of bewaren we allemaal oude voerramen uit verdwenen of dood gegane volken?
Bij mij gaan de ramen zo de vuilcontainer in, indien ik een dood of verdwenen volk heb. Waarom zou je risico's nemen? De enige reden, die ik kan bedenken is het besparen van een paar euro's voor suiker of apifonda.

Is er een publicatie van het onderzoek van de prof? Ik ben geïnteresseerd naar zijn onderzoek.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door joselito » do 05 nov 2015, 18:34

Jaap v.Popering schreef:, maar gewoon de zo genaamde verdwijn ziekte
Sorry maar de verdwijnziekte is geen ziekte. Iets moet ervoor verantwoordelijk zijn dat de bijen verdwijnen. Zijn het virussen of is het iets anders?
In Spanje beweert men dat het nosema is. Dat leek me ook logisch omdat de sporen van nosema ook in het voedsel kunnen overleven en het mijn eerder beschreven bevindingen steunt. Maar zoals eerder beschreven vind ik geen sporen in de gestorven kast. Dus in dit geval is het geen nosema.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nosema ceranae

Bericht door Jaap v.Popering » do 05 nov 2015, 19:36

szx2js schreef:Het geeft toch te denken, dat er imkers zijn die voervoorraden uit verdwenen of dode volken slingeren om die vervolgens opnieuw op te voeren aan net opgezette nieuwe volken. Is de geringe geldbesparing zo belangrijk dat men het risico op herbesmetting bewust op de koop toeneemt?
.
Dat is geen geldbesparing maar weten waaraan de volken zijn doodgegaan .


En verder ...In mijn bijenvolken zijn waarschijnlijk de volgende ( ziektes ) te constateren .

A.V.B sporen : Waarschijnlijk .
E.V.B.sporen : Waarschijnlijk .
Virussen : Zeker
Kalkbroed : Zeker .
Nozema sporen : Zeker .
Varroamijten : Zeker .


Ik neem dus niets op de koop toe ,,,,maar alles is in de bijenvolken te vinden ,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten