Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Cees Molenaar
Berichten:19
Lid geworden op:vr 31 dec 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door Cees Molenaar » za 14 nov 2015, 17:26

Ik zoek Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door Kroese » za 14 nov 2015, 23:27

Ieder het zijne, maar ik zou nooit aan zulke risicovolle dingen gaan beginnen. :think:
Je moet heel goed weten waar je aan begint.

Ik heb mijn bijen besproeid met suikerwater 1:1 met 30 gram oxaal per liter.
Is redelijk makkelijk te maken zonder risico's

Ik pomp de plantensproeier op en stel af op een grove druppel (geen straal, ook geen fijne nevel)
Ik sproei 1 a 2 keer door de bezette straatjes heen, en ben dan weer klaar binnen 1 min. zit de kast weer dicht.

Bovendien ben ik van mening dat een suikerwater/oxaal oplossing een dagen langere nawerking heeft.
In ieder geval langer dat verdampen.
Bij dat werk moet je een goed gekeurd P2 masker gebruiken om te voorkomen dat je het inademt.
Dan kun je als je toch wilt verdampen, gebruik dan een accu verdamper. Daar hoef je niet bij te blijven staan.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door ErikS » zo 15 nov 2015, 10:09

Hallo Hennie, hoeveel vloeistof gebruik je dan per raam?
Je wijkt af van de "doctrine " van WUR. Ben benieuwd naar de achtergrond van jouw methode.
grtz Erik.

Cees Molenaar
Berichten:19
Lid geworden op:vr 31 dec 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door Cees Molenaar » zo 15 nov 2015, 11:54

Hennie bedankt voor je goede advies,ik vergeet de verdamper.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door Kroese » zo 15 nov 2015, 17:16

ErikS schreef:Hallo Hennie, hoeveel vloeistof gebruik je dan per raam?
Je wijkt af van de "doctrine " van WUR. Ben benieuwd naar de achtergrond van jouw methode.
grtz Erik.
Erik joh,
Als je de zoeksleutel gebruikt kun je de wereld aan artikelen vinden waar als over het oxaal druppelen is geschreven.
Ook zelfs nog een video hiervan door mij gemaakt.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/search. ... ubmit=Zoek

Die kun je bekijken zonder hiervoor rechten te betalen. :dance: :dance: :dance:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door joselito » zo 15 nov 2015, 19:22

Kroese schreef: Bovendien ben ik van mening dat een suikerwater/oxaal oplossing een dagen langere nawerking heeft.
In ieder geval langer dat verdampen.
Bij dat werk moet je een goed gekeurd P2 masker gebruiken om te voorkomen dat je het inademt.
Dan kun je als je toch wilt verdampen, gebruik dan een accu verdamper. Daar hoef je niet bij te blijven staan.

Ik ben ook eens dat je voorzichtig moet zijn en raad dan ook een accu verdamper aan. Maar verdampen is wel bijenvriendelijker dan druppelen.
En dat speelt voor mij ook een rol. Ik kan mezelf beschermen maar de bijen kunnen dat niet.
Hoe ik weet dat verdampen minder schadelijk is voor de bijen dan druppelen? Verdampen kun je meerdere malen doen in een kast zonder dat je enige schadelijke gevolgen ziet ( Ik zeg niet dat ze er niet zijn maar je ziet ze niet)
Als je daarentegen je kast twee maal een druppelbehandeling geeft is ze dood.
Wat de werking betreft is er weinig verschil, alleen werkt verdampen sneller. De volgende dag ligt het grootste aantal mijten al onder de bijen. Bij het druppelen start het langzamer en werkt het langer door.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door Kroese » zo 15 nov 2015, 22:15

joselito schreef: Als je daarentegen je kast twee maal een druppelbehandeling geeft is ze dood.
Sorry, maar waar heb je wijsheid vandaan?

Daar geloof ik helemaal niets van. Je moet natuurlijk het niet kort erna weer doen, maar 9 dagen zou ik wel aandurven, maar vind ik wel onnodig in dit tijdstip van het jaar.

Als je kijkt naar BeehiveClean, (ook oxaal als werkzaam bestand) dan wordt dit om de 9 dagen gedruppeld. midden in het seizoen zelfs.
Het zal misschien een wat lagere concentratie zijn.

Ik zelf heb in 2004 al een proef genomen met een 2e behandeling (toen 4 weken later) midden in de winter. Totaal geen uitval er van gehad.

Er wordt beweert oxaal maar 1 X per bijenleven toe te dienen.
Volgens mij is dit een aanname, en alle imkers kunnen elkaar net als papegaaien napraten.

Ikzelf heb dit najaar op een aantal heide volken al 2 maal een dosis van 30gram/liter suikerwater toegediend, met 4 weken er tussen.
de 1e direct bij het afnemen van de voerbakken 1 Okt en voor dat de dekplanken er op gingen, en de 2e behandeling begin Nov.
Ik heb er totaal geen schade van gezien, wel bij sommige volken bij beide keren aardig mijtenval.
Ik heb ze bij de 2e keer sproeien (begin Nov.) nog breed in de kast zitten. Dus ik ben hoopvol wat de bezetting betreft.

Ik heb nu in NOV. weinig bijen op de stoep voor de kasten liggen. En dat is in slechtere jaren wel eens anders geweest in die maand NOV.
Bij verdwijnziekte storten de volken in Nov. veelal in elkaar, en sommige kleine volken 1-2 maanden daarna alsnog.

Na 2e kerstdag ga ik alle volken weer behandelen, ook die heide volken.

mijn persoonlijke ervaring maar....... :think:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door joselito » ma 16 nov 2015, 00:13

Kroese schreef:Sorry, maar waar heb je wijsheid vandaan?
Omdat een van mijn vrienden dat gedaan heeft en al zijn volken verloor. Wat is de samenstelling van BeehiveClean? Weet je het?

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door Kroese » ma 16 nov 2015, 03:57

joselito schreef:
Kroese schreef:Sorry, maar waar heb je wijsheid vandaan?
Omdat een van mijn vrienden dat gedaan heeft en al zijn volken verloor. Wat is de samenstelling van BeehiveClean? Weet je het?
Dan heeft ie gegarandeerd iets anders grandioos fout gedaan.
Het is dus een uitlating gebaseerd op de ervaring van 1 persoon, je zou dan kunnen zeggen dat die van mij ook persoonlijk is.
Maar zoals ik al schreef heb ik die proef al vaker gedaan, en mijn ervaringen zijn positief.
We moeten allemaal oppassen met uitlatingen zonder verklaringen en wetenschappelijk onderzoek.
Ze worden snel als waarheid aangenomen.

Zo heb ik ook nog een opmerking over verdampen. De oxaal kristallen slaan na het verdampen overal neer.
Ook op het houtwerk + raampjes, en dat verdwijnt niet zo snel denk ik.
Wat denk je van contact met je huid. Zo kun je overal je bedenkingen bij hebben.

Goed voor de discussie... :think:

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Oxzaalzuurverdamper met een gasbrander

Bericht door ErikS » ma 16 nov 2015, 08:56

Kroese schreef:
ErikS schreef:Hallo Hennie, hoeveel vloeistof gebruik je dan per raam?
Je wijkt af van de "doctrine " van WUR. Ben benieuwd naar de achtergrond van jouw methode.
grtz Erik.
Erik joh,
Als je de zoeksleutel gebruikt kun je de wereld aan artikelen vinden waar als over het oxaal druppelen is geschreven.
Ook zelfs nog een video hiervan door mij gemaakt.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/search. ... ubmit=Zoek

Die kun je bekijken zonder hiervoor rechten te betalen. :dance: :dance: :dance:
Hennie joh,
Ik heb de video, en meerdere van je, herhaaldelijk gezien. Bij deze nog complimenten voor de no nonsence aanpak.
En dank je voor de tip maar ben bekend met zoekfuncties. ;-)
Reden voor mijn vraag is de afwijkende samenstelling van het middel dat je omschrijft. Normaliter is druppelen met een suikeroplossing en sproeien zonder suikeroplossing. Jij sproeit met een suikeroplossing met de sterkte van de druppelbehandeling.
Laatst gewijzigd door ErikS op ma 16 nov 2015, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten