2015: weinig varroa!?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 21 nov 2015, 12:57

Over tolerantie gesproken, wat ik eigenlijk nooit gesnapt heb ('t-is maar een domme gedachte :neutral: ) is dat de bijen niet de varroa van hun zusters kunnen pakken. De mijten zijn niet dusdanig klein dat de bijen ze niet zouden kunnen pakken met hun kaken. Broedtrekken lijkt mij een veel hogere kost. Je schakelt dan wel reproductie (tijdelijk) van een mijt uit, maar het volwassen wijfje zal bij het broedtrekken ontsnappen en weer kunnen instappen en weer en weer...
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 21 nov 2015, 13:03

Nog 3 a 4 weken en ik ga een oxaalbestrijding toepassen. Dan ben ik heel benieuwd wat gaat er vallen!
Op 1 volk na, heb ik al mijn volken en dus so far, so good.
Bij een enkel volk (2 a 3), wat de zomer heeft doorgebroed, heb ik gisteren wel jonge bijen gezien met aangetaste vleugels. Die volken zitten nog vol bijen, maar het baart mij wel zorgen. Ze zullen het wel gaan halen, maar het gaat wel ten koste van de ontwikkeling in het voorjaar.
JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Dirk Blanken » ma 23 nov 2015, 23:13

We weten niet zo erg veel en als we het denken te weten dan blijkt het later toch anders te zijn.
Wel weet ik zeker dat als je de varroa onderschat en besluit om geen behandeling uit te voeren je van een koude kermis thuis komt.

Vorig jaar was er veel sterfte, Hans!

Ga niet enkel uit van de onderlegger die geeft vaak niet aan wat er aan de hand is en als hij dat aangeeft is het te laat en is het volk sterk aangetast.

Behandel gewoon en probeer ze zo varroa arm te houden het hele seizoen.

Dat kan heel goed met schudzwermen(oxaalzuur)en broedschuren maken en gelijktijdig veel laten bouwen.

Kleinere cellen eerst 5.1 en later 4.9mm wil ik ook gaan proberen, eerst bij één stand maar het schijnt dat de 4.9 en 5.1mm eigenlijk geleverd kunnen worden door het productie proces worden de raten uiteengetrokken en is de maat niet in alle richtingen 4.9 maar is één richting 5.2.
Je kan dit na meten door in alle richtingen 10 cellen te meten.

Dirk
dertiende

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door joselito » ma 23 nov 2015, 23:32

Dirk Blanken schreef:Kleinere cellen eerst 5.1 en later 4.9mm wil ik ook gaan proberen, eerst bij één stand
ik zou me eerst toch maar eens bevragen. ik heb dit jaar zo een raam gezien en de bijen hadden er een boeltje van gemaakt, er waren weinig perfecte cellen bij. De bijen hadden heel onregelmatig gebouwd.
Het onderstaande is interessant.

http://www.imkersbondsinaai.be/index.ph ... kelijkheid

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 nov 2015, 23:49

Kleinere cellen eerst 5.1 en later 4.9mm wil ik ook gaan proberen, eerst bij één stand maar het schijnt dat de 4.9 en 5.1mm eigenlijk geleverd kunnen worden door het productie proces worden de raten uiteengetrokken en is de maat niet in alle richtingen 4.9 maar is één richting 5.2.
Je kan dit na meten door in alle richtingen 10 cellen te meten.
Why, why?
JP

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Stephan » di 24 nov 2015, 19:06

joselito schreef:
Dirk Blanken schreef:Kleinere cellen eerst 5.1 en later 4.9mm wil ik ook gaan proberen, eerst bij één stand
ik zou me eerst toch maar eens bevragen. ik heb dit jaar zo een raam gezien en de bijen hadden er een boeltje van gemaakt, er waren weinig perfecte cellen bij. De bijen hadden heel onregelmatig gebouwd.
Het onderstaande is interessant.

http://www.imkersbondsinaai.be/index.ph ... kelijkheid
Als ik het stukje uit de link lees vallen me een paar dingen op. En zet ik er meteen vraagtekens bij.

Ik heb sommige kasten op celmaat 5,1.
En kan je vertellen dat (5,1mm) 900 cellen draagt ipv 850 wat in het stukje word geschreven.
Heb deze kunstraat vanuit duitsland bestelt en de hoeveelheid cellen staat daar vermeld op de verpakking.

Ook werd mij geleerd, dat je bijen die geboren zijn uit 5,4 mm cellen geen 4,9mm cellen kan laten bouwen.
Er moest gewerkt worden met stappen. eerst 5,1mm daarna kan je ze 4,9 voorzetten.
Het blijkt namelijk dat als je bijen afkomstig uit 5,4mm cellen...de 4,9mm kunstraat voorschotelt, deze grotere cellen zullen bouwen dan dat de kunstraat weergeeft. (onregelmatig cell groote)

De bijen afkomstig uit kleinere cellen zullen kleiner zijn.
Aan de Universiteit van Georgia werd het onderzoek nagedaan. Uit verschillende kasten werden jonge bijen afgeschud, goed gemengd en met een gelijk aantal bijen als kunstzwerm verdeeld in afleggerkasten. Ze kregen elk een zusterkoningin. De ene helft kregen waswafel van 5.4 mm en de ander helft kregen cellenmaat 4.9 mm.
Het stukje uit de link spreekt over een proef waar ze bijen pakken en deze gewoon op 4,9mm cellen zetten.........dit kan volgens mij niet juist zijn gegaan.
Wil deze proef correct zijn, dan hadden ze dit volk eerst op 5,1mm of een seizoen of 2 op 4,9mm moeten hebben staan.

Nu even back 2 topic >>> merk ik dat mijn bijen op 5,1 minder varroa hebben dan die op 5,4 ......NEE !!
Deze volken staan nu bijna 3 jaar op 5,1 ...misschien moet ik meer geduld hebben :lol:

Ga ik de stap maken naar 4,9 mm > NEE ...teveel werk om alles om te gooien. En mijn kunstraat pers is 5,1 mm cel ...dus deze maat gaat het worden.

Joselito...het raam dat jij gezien hebt is waarschijnlijk uit een kast die meteen op 4,9mm cel maat is gezet, zonder de tussenstap van 5,1mm.
Ik heb met 5,1 mm in iedergeval geen onregelmatige cellen.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Albert Stoter » wo 25 nov 2015, 14:54

In 2011 heb ik een raatje van de Aziatisch honingbij uit Bali meegenomen naar Nederland.

Die celletjes zijn veel kleiner dan van onze Westerse honingbij (zie de foto op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ana_javana).

We weten allemaal dat de varroamijt vanaf de Aziatische- op onze Westerse honingbij is overgestapt.

Ik heb daarom sterk de indruk dat de varroamijt goed met kleine cellen overweg kan.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Dirk Blanken » do 26 nov 2015, 20:16

Wat je ervaringen ook zijn!

Druppelen oxalzuur straks.

Dirk.
dertiende

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door roelof1945 » ma 07 dec 2015, 15:15

Vanmiddag inspectie varroalade ze blijven nog steeds vallen.
Door het zachte weer waren de bijen de bodem aan het schoon maken wel wat vroeg.
Ook zag ik waterhaalsters, dat zal waarschijnlijk voor het broed zijn.
Voorlopig nog niet oxaal druppelen.

Gr.Roel

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door bee-tree » ma 07 dec 2015, 19:43

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Over tolerantie gesproken, wat ik eigenlijk nooit gesnapt heb ('t-is maar een domme gedachte :neutral: ) is dat de bijen niet de varroa van hun zusters kunnen pakken. De mijten zijn niet dusdanig klein dat de bijen ze niet zouden kunnen pakken met hun kaken. Broedtrekken lijkt mij een veel hogere kost. Je schakelt dan wel reproductie (tijdelijk) van een mijt uit, maar het volwassen wijfje zal bij het broedtrekken ontsnappen en weer kunnen instappen en weer en weer...
Heb je al eens 'n foto gezien van
de 'zuignappen' van de 8 poten van de Varroa ? Ik wel ? Het zijn ten opzichte van
de rest van het lichaam enorme vervormbare lappen of schijven.
Imkerbroeder Staals heeft kortgeleden een duidelijke electronenmicroscopische (?)
of fasencontrastmicroscopische (?) foto geplaatst vanuit Philipsstad. Helaas weet ik
niet meer bij welk topic.
Ik zou wel eens willen weten met hoeveel dyn de varroa's die hechtschijven vast kunnen
zetten en of er een laagje water op die schijven zit.
En hoe werken de maxillen mee om zich vast te houden aan de haren van de bij ? Zj :b10:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 29 gasten