Imidacloprid

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Imidacloprid

Bericht door joselito » do 14 jan 2016, 22:41

Koolzaadtelers in Nederland hebben meer last van aardvlooien door het verbod van neonicotinoïdenhoudende zaadcoatings. Dat constateert voorzitter Arie de Bruin van de oostelijk telerscoöperatie Colzaco.
De Bruin zegt dat in een aantal landen geen verboden zijn of ontheffingen zijn gegeven aan de koolzaadtelers. „Als je niet de zaadcoatings gebruikt moet je later meer insecticiden gebruiken. Als je de aardvlooien niet tijdig aanpakt vermeerderen ze sterk en brengen de teelt schade toe. Dan is het afgelopen met de teelt.”
Volgens De Bruin haalden de telers in Nederland dit seizoen een gemiddelde opbrengst. De Europese boerenkoepel Copa-Cogeca meldt deze week een krimp van de Europese koolzaadoogst van 11,2 procent ten opzichte van 2014. Oorzaken zijn volgens Copa-Cogeca ontbreken van de zaadcoating en lastiger weersomstandigheden dan vorig jaar.
Wie is er nu de winnaar? Met het helpen om de neonicotinoïden te verbieden zou het zomaar kunnen dat de imkers zich zelf in de voet geschoten hebben. :be7:

http://www.akkerwijzer.nl/nieuws/8297/t ... ardvlooien
http://www.boerenbusiness.nl/granenmark ... r-koolzaad

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imidacloprid

Bericht door Hans van der Post. » do 14 jan 2016, 23:50

Leuk Erick dat je al de art. op het verbod die het laatste halfjaar zijn verschenen opnoemt. Het helpt de honingbijen sterfte =verdwijning totaal niet. Een verbod op gebruik van Imidacloprid helpt NIET.
Wat "help" is dat de buitenwereld zich er tegenaan bemoeit ook de wetenschappers die graag onderzoekjes willen doen. Namen te vinden op http://www.bijenstichting.nl Deze "hulp" van de buienwacht werkt niet. Het gaat niet meer om de honingbij maar meer om de onderzoekjes die geld moeten generen voor de desbetreffende instituten.
Als er goed geïmkerd wordt - op de juiste tijd varroa bestrijding is er geen "sterfte" meer.
Dit laatste kun je alleen ervaren door zelf bijen te houden.
Al die wetenschappers baseren hun "kennis" hierover van horen vertellen en sommige "imkers" ook. :be2:

Even helder: bestrijdingsmiddelen tegen insecten waaronder de honingbij leggen het loodje als ze hier mee in aanraking komen.
Maar NIET op de wijze die "buitenwacht" ons doen wil geloven.
!Hans.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Imidacloprid

Bericht door Erick » do 14 jan 2016, 23:55

Jaap v.Popering schreef:
Erick schreef:
:doh: maar het tegenovergestelde is ook een mogelijkheid:
Het meer gebruiken zou wel eens een tekort in de voedselketen [geen bestuiving] en voedsel tekort voor de mensen kunnen veroorzaken. :think:
Heb jij wel eens spuitschade door het gebruik van deze middelen geconstateerd .???

:think: :think: Ik niet .

Jaap v P
:think: :naughty: ik bedoelde niet spuitschade aan gewassen, daar zijn die middelen wel zodanig voor uitgedokterd, maar aan andere levensvormen:
Erick schreef: ............. [geen bestuiving] ...........
de bewering van Einstein in gedachte houden
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Imidacloprid

Bericht door gijs.v » vr 15 jan 2016, 06:49

Wat de reden ook is, ik vind het goed dat iemand moeite doen om dit giffen sterk te beperken. Als ze de bijen willen gebruiken, is dat goed. De bijen worden er niet slechter van. Maar de redt van ons milieu wel. En dat er dan geen eten meer is geloof ik niet. Dat een bosje bloemen duurder wordt geloof ik wel, maar dan heb je wel een bosje waar je zonder bijwerkingen aan kan ruiken. Bosje moeder natuur is beter dan een bosje Bayer.


Verzonden met Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Imidacloprid

Bericht door bee-tree » vr 15 jan 2016, 08:53

Den Haag is toch niet achterlijk ; dus het Parlement ?
Volgens m'n moedertaalgenoot wel ? 'n Uitzondering ?
En draait alles om honney en lolley en monney; ook op ons forum ?
Zie ook m'n nieuwe 'limerick van de Groninger School', genaamd "Contradictio". Zjef :b10:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 jan 2016, 09:16

gijs.v schreef: Dat een bosje bloemen duurder wordt geloof ik wel, maar dan heb je wel een bosje waar je zonder bijwerkingen aan kan ruiken.
Het telen van snijbloemen zou men per direct moeten verbieden . deze worden vrijwel in het gif gedompeld , en bos met uitgebloeide bloemen zou men dan ook bij het chemisch afval moeten deponeren .

.Het gaat mij meer om onze landbouw gewassen .

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op vr 15 jan 2016, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Imidacloprid

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 jan 2016, 09:20

:think: :naughty: ik bedoelde niet spuitschade aan gewassen, daar zijn die middelen wel zodanig voor uitgedokterd, maar aan andere levensvormen:
Erick schreef: ............. [geen bestuiving] ...........
de bewering van Einstein in gedachte houden[/quote]

:think: :think: En dat bedoelde ik ook niet . Ik bedoel spuitschade aan de bijenvolken ??!!.... en heb je dat wel eens geconstateerd ??

Jaap v P

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Imidacloprid

Bericht door bee-tree » vr 15 jan 2016, 14:52

joselito schreef:Ik heb het gevoel dat de imkers gewoon gebruikt worden door sommige organisaties om hun slag thuis te halen.
En de imkers trappen er met hun grote voeten in

http://www.vilt.be/naar-hof-van-justiti ... -pesticide
Hallo Joselito, ik wil even amicaal reageren op enkele van jouw boude beweringen
en krachttermen die verstrooid
over dit topic staan.( al heb ik buiten interessantere dingen te doen)
Ik heb zo net gesproken met één van m'n Koolzaadboeren over de opbrengst in 2015.
Hij heeft óók zo'n 10 % minder en schrijft dat toe aan het te lange natte koude weer in
april en mei en juni. Wij imkers hebben dat ook ondervonden aan de honingopbrengst
zoals je dat kunt lezen in ons forum. De boer zit er niet mee. Hij is er aan gewend
dat door het weer de opbrengst fluctueert. Hij rekent met het courtage zoals
een aannemer dat óók doet. De bouwkosten mogen 5 à 10 % hoger uitvallen;
die moet de opdrachtgever betalen. Vallen ze lager uit, dan mag hij ze in z'n eigen
zak steken. Joselitó, de landbouwer met z'n ervaring is mijn beste LEEST en niet jij :)
Wat anders; Wat waren de imkers gestreeld dat er een "JAAR VAN DE BIJ" was, althans
in Nederland, waardoor het publiek de imker meer is gaan waarderen en dat er geld is uitgetrokken voor een bijenmakelaar, van wie de oplossing van méér problemen
dan alleen de Varroa verwacht wordt, de varroa,die door imkerbroeder Hans, als enige zondebok, door het leven moet gaan :P
Joselito, ben jij er nog niet aan gewend dat de huidige journalisten op de school voor journalistiek leren, hoe ze kunnen scoren, oftewel lezers oogsten ;
wat een koolzaadveld voor bijen is, is het lezerspubliek voor de journalistiek.
Het moet eigenlijk gaan over drinkwatergevaar voor de bevolking. De journalist
wil niet overkomen als onheilsprofeet voor de mensheid. Zjef :b10:
P.S.Lang leve de persvrijheid. :o

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Imidacloprid

Bericht door Hans van der Post. » vr 15 jan 2016, 15:19

B3 ik denk dat jij het nog niet door hebt - de bijensterfte de varroa is indirect de schuldige die verspreid in het bijenvolk de verschillende virussen.
En daar had veel eerder aandacht moet worden besteed. Natuurlijk zijn veel bestrijdingsmiddelen niet gezond. Die discussie hoort op bijenhouden niet thuis. Daar zijn andere fora voor v.b. www.bijenstichting.nl
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Imidacloprid

Bericht door joselito » vr 15 jan 2016, 16:47

bee-tree schreef:Hallo Joselito, ik wil even amicaal reageren op enkele van jouw boude beweringen en krachttermen die verstrooid
over dit topic staan.
Ik kan me geen krachttermen herinneren.
Vind je dat het de taak van de imkerbonden is om een strijd te voeren tegen bepaalde bestrijdingsmiddelen? Ik vind het al erg genoeg dat er zoveel geld verspild wordt aan onderzoek om dan nog maar eens uit te vinden dat neonicotinoïden niet alleen verantwoordelijk zijn voor de bijensterfte. :be7: En voor de rest komt er niets, nada. In Nederland is dat met Wageningen misschien anders alhoewel ook praktisch iedere imker daar illegaal bezig is. (omdat hij of zij geen andere keuze heeft)
Gelukkig wonen we dicht tegen Duitsland en is de Duitse taal niet zo moeilijk. Daardoor kunnen we profiteren van de methoden die daar ontwikkeld worden, en dat is bijen houden zonder verliezen en zonder gif in je kasten.
Want als we het van hier moesten hebben dan waren we nog niet thuis (en dan spreek ik over België)
Veel kostbare tijd is verloren gegaan in dewelke de imkers dachten dat als die sproeistoffen maar verboden werden, dan zouden ook de problemen met de bijen opgelost zijn. En helaas hebben de imkerbonden dat in de hand gewerkt en doen dat tot op de dag van vandaag. Tegelijkertijd stapelen de verliezen aan bijen zich nog altijd op.

B
Joselito, ben jij er nog niet aan gewend dat de huidige journalisten op de school voor journalistiek leren, hoe ze kunnen scoren, oftewel lezers oogsten ;
Excuseer me, maar dan spreek ik niet meer van persvrijheid, maar eerder van huilen met de wolven in het bos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten