BIJENSTERFTE

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: BIJENSTERFTE

Bericht door joselito » ma 01 feb 2016, 14:42

Laat je door de bijen onderwijzen. Zij overleven al duizenden jaren door te zwermen en met niets te beginnen. Dat is de beste manier om te ontsmetten.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door Bart de Coo » ma 01 feb 2016, 14:44

Ik denk dat dat precies Liebigs punt is. De bijenwetenschappers hebben denk ik vaak de neiging om simpele, eenduidige adviezen te geven, met het oog op de beginners en de imkers die weinig lezen en die anderszins het buskruit niet hebben uitgevonden. Zie ook het 'driegangenmenu' van bijen@wur. Volgens mij ook een paardenmiddel, maar wel simpel, eenduidig, uitvoerbaar, goed te onthouden.

Bart

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door ErikS » ma 01 feb 2016, 16:59

helder, maar wat is dan voor een niet beginnende imkers die wel veel leest en die enigszins niet op het achterhoofd is gevallen een goede strategie? ;-) (strategieën ?) uitgaand van vaststellen van de werkelijke situatie in het volk en zo min mogelijk chemicaliën?

ben het eens dat vaak simplistische oplossingen worden gepropageerd die ook kwaad kunnen doen.

grtz,

erik.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door szx2js » ma 01 feb 2016, 17:53

Mijn voorstel was: geen voer uit dode of verdwenen volken hergebruiken. Laten we dit eens eenduidig uitdragen aan alle lezers.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 feb 2016, 18:02

szx2js schreef:
Daarom vind ik het onverstandig beginnende imkers te adviseren om voerresten uit een blijkbaar ziek en verdwenen volk te hergebruiken. Hoeveel geld sparen we hiermee uit? Misschien 1 a 2 euro per vol raam voer? Voor die besparing risico's introduceren?
Je zou ook even in het verleden kunnen zoeken .http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 92#p112788


Ik heb in 2008 een emmer of vier met uigeslingerd wintervoer opgehaald en aan mijn bijen zonder problemen teruggevoerd .

De oorzaken van de verdwijnziekte zijn al vele jaren bekend en ....niet besmettelijk , en geen enkel risico .

Jaap v P

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door peter h » ma 01 feb 2016, 18:14

De stuifmeel planten wordt volgens mij onderschat.
Ruime diverse rijken stuifmeel planten zijn de bouw stenen.
Honing kan je vervangen door voerdeeg stuifmeel is niet te vervangen.

Als er ook nog de volken die eigenlijk niet levens vatbaar zijn of de gezondheid niet 100% is met allerlei middelen in stand gehouden worden is het vragen om moeilijkheden.
De wind hoeft maar verkeerd te staan en ze vallen als rotte appels op de grond.
gr. Peter

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door ErikS » ma 01 feb 2016, 18:34

szx2js schreef:Mijn voorstel was: geen voer uit dode of verdwenen volken hergebruiken. Laten we dit eens eenduidig uitdragen aan alle lezers.
Bedoelde eigenlijk net het tegendeel ;-). Als een volk dood is en de normale besmettelijke redenen kunnen worden uitgesloten zie ik geen probleem om het voer te "hergebruiken". Ook praktisch, ik heb 2 volken die aan de lichte kant zijn en een volk waarvan de koningin dood op de varroaschuif ligt. Ik ga toch de lichte volken helpen met door bijen verzameld voedsel, merendeel is honing.

Zou eerder op dit thema het volgende willen uitdragen.
- Zorg voor voldoende honing voor de bijen, altijd de ijzeren voorraad respecteren bij het slingeren, 8 kg honing laten (=3 weken voer).
- Ruime wintervoorraad aanhouden en met zekerheid vaststellen. Voor een onderbak is nodig 14 kg voer = 7 ramen (simplex) = A. Ramen voer tellen in het volk = B. Indien geen 7 ramen voer bijvoeren! Hoeveel A-B = C = aantal ramen voer te kort. x2 = kg bij te voeren. Voorbeeld. In de onderbak tref je 4,5 raam voer aan. 7-4,5 = 2,5 en dat betekend nog tenminste 2,5*2 = 5 kg bijvoeren. In de praktijk, pas een halve emmer voer af en zet die achter de kast. Voeren tot de emmer leeg is ;-). Volgens mijn gewaardeerde collega imker is voor een volk op 2 bakken de streefwaarde 20 kg.
- Controleren van de bodemschuif (indien aanwezig) op positie volk en wat het gewicht is door optillen voor en achter gedurende de winter. Te licht of volk zit achteraan: is de eerste actie op een acceptabele dag ramen voer (liefst met stuifmeel) van een volk dat ruim zit of klein uitvalt (maar wel gezond is!) overhangen tegen het broednest / tros.

Grtz,

Erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 feb 2016, 18:41

ErikS schreef:
szx2js schreef:voor een volk op 2 bakken is de streefwaarde 20 kg.
s.
Wanneer ik dat doe verzuipen zij het broed in de herfst wat ik per se niet wil hebben . Ik respecteer al mijn broed in de herfst om zo veel mogelijk winterbijen te hebben . ...Na het inwinteren kan ik pas achteraf bepalen hoe veel voedsel zij nog hebben kunnen verzamelen . Ik voer zo veel dat zij voldoende ruimte voor een broednest hebben en vervolgens zie ik dat wel in de winterperiode .

Jaap v P

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door ErikS » ma 01 feb 2016, 18:49

@jaap, grappig hoe je reageert en ik ben het met je eens. Maar mijn genoemde collega (die veeeeeel meer ervaring heeft als ik en ook opleiding...) heeft een andere mening. Had hem al op deze discussie gewezen.
Heb jij een streefgewicht of aantal ramen die je aanhoudt per volk?

Ook voor de volledigheid, ik voer zelf mijn volken relatief laat op en probeer de krimp van het broednest te volgen met voeren, dus liever 5x 1.5 liter over 3 weken dan 1x de grote plons. Hier zijn de meningen ook over verdeeld?

grtz,

Erik.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: BIJENSTERFTE

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 feb 2016, 19:08

ErikS schreef: Heb jij een streefgewicht of aantal ramen die je aanhoudt per volk?

.
Nee dat heb ik niet . Rond 10 September maak ik een schatting en voer dan tot zij in totaal een kilo of 12 voer hebben , grote volken wat meer kleintjes wat minder . Het merendeel van de volken halen dan nog zo veel dat het voldoende is . Zo niet voer ik in de winter wat apifonda bij .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten