Afzwavelen volkje

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:
Re: Afzwavelen volkje

Bericht door Dar-Bert » wo 24 jul 2013, 11:04

Zonder meteen te vervallen in een verontwaardigd "is afzwavelen echt nodig" heb ik nagedacht over een alternatief. Voorwaarde is dat je beschikt over meer dan één bijenvolk op je stand en een bevriende imker met een stand elders.

Je sluit je kast midden op de dag en verplaatst deze naar een stand elders. De vliegbijen verrijken dan je overige volk(en) met haalkracht zonder die lastige genetica mee te nemen. Drie weken later is je agressieve volk weer op vliegsterkte en haal je je volk midden op de dag weer terug. Nu heb je een verzwakt volk zonder vliegbijen, pleeg je regicide en verenig je je overblijfselen van het agressieve volk met een ander vriendelijk moergoed volk.

Oplossing?

Groet, Bert

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door Ewout » wo 24 jul 2013, 11:28

Mooie oplossing Bert, maar dan zou ik niet 3 weken wachten. Je kunt ook de kast aan de andere kant van je stand neerzetten en laten afvliegen op het volk naast de oude plek (iets opzij richting de lege plek om te helpen). Niet wachten tot het weer op sterkte is want het zijn de vliegbijen die vervelend zijn.

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door Dar-Bert » wo 24 jul 2013, 11:58

Ewout, jouw methode is nog weer een stuk simpeler, en voorkomt een boel werk. Een andere stand is inderdaad wellicht niet nodig. Als je je volk 's ochtends een paar meter verplaatst en het ontvangende volk een tikkeltje opschuift zou je wellicht dezelfde dag nog de koningin kunnen uitschakelen en gaan verenigen. Als het tegenzit moet je zo'n stap twee keer uithalen (dus een nieuwe generatie vliegbijen laten ontstaan) om het volk voldoende te verzwakken.

Lijkt me een leuk experiment, mits uitgevoerd met degelijke imkerkleding ;-)

gct122
Berichten:1
Lid geworden op:do 05 mei 2016, 11:23
Imker sinds:2015
Aantal volken:4
Bijenras(sen):carnica
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door gct122 » do 05 mei 2016, 11:32

kan je de honing nog recupereren als je een volk hebt afgezwaveld?

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door Astrid Schoots » do 05 mei 2016, 15:47

Hallo Hjongste,
wàt een afschuwelijke situatie, idd heel erg naar als je bijen zo overreageren en de hele buurt op tilt zit.
En wat Jaap zegt is me uit het hart gegrepen, en in alle reacties zit een stukje waarheid, maar Herman zit er nu mee.
De oplossing van Dar-Bert en Ewout is prachtig.
Ikzelf heb ooit in een vergelijkbare situatie het volk smorgens vroeg dicht gedaan, en op een verre stand midden in een afgelegen en afgesloten beschermd natuurgebied gebracht. Na een paar maanden was het een prima volk.
En sinds ik weer terug imker met bastaard, heb ik nergens meer last van ;-)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door semar » do 05 mei 2016, 18:22

gct122 schreef:kan je de honing nog recupereren als je een volk hebt afgezwaveld?
natuurlijk,
zo werd voeger altijd honing gewonen.
bijen afzwavelen en in de blokpers.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door semar » do 05 mei 2016, 18:31

hjongste schreef:
1) Hoeveel zwavellapjes moet ik verbranden voor een kast met dubbele broedkamer?
2) Hoe zorg ik dat de zwaveldamp de kast in gaat? Ik brand alles onder het bodemrooster maar moet ik nog iets afschermen tegen de wind?
3) Hoe weet ik of lang genoeg gezwavelt heb en of het volk dood is, zonder de kast open te maken? Is het een paar minuten of een paar uren?
4) Kan ik raten hergebruiken? Ik heb geen ziektes en zwavel af vanwege agressiviteit. Gaat die zwavellucht eruit?

Ik heb gelezen dat dode bijen die op het rooster vallen verdere verspreiding van het gifgas bemoeilijken. Is daar iets aan te doen?

Groeten

Herman
heb het indertijd als volgt gedaan.
ik heb 1 lapje gebruikt voor een dadant broedbak dus dat zal wel voldoende zijn.
kuil graven ca 20/30 cm diep, in zand is het makelijkst)
zwavellapje tussen een geslpeten stokje/takje in de zijwand drukken bijna onderaan (van de kuil) aansteken.
gesloten kast met bodem ventilatie op de kuil, kieren tussen bodem en kuil afdichten (vandaar dat het makelijker is in het zand).
de zuurstof raakt op de bijen stikken in minuten.
in tien mintuten over. het is wel een treurig werkje.
dode bijen op ruimen kuil dichtgooien.

de ramen laten luchten zijn gewoon bruikbaar

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door Jaap v.Popering » do 05 mei 2016, 19:46

Zou de Jongste nog iets aan die antwoorden hebben :think: Berichtdoor hjongste » 23 Jul 2013 17:10 .

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Afzwavelen volkje

Bericht door petro » ma 16 mei 2016, 14:29

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Petro


Jaap v.Popering schreef:Zou de Jongste nog iets aan die antwoorden hebben :think: Berichtdoor hjongste » 23 Jul 2013 17:10 .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten