Stoppen met bestrijding?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door ErikS » zo 13 nov 2016, 15:21

Hallo Tobias,

er zijn imkers met volken waarbij weinig bestreden is. je zult ze op verschillende fora tegenkomen.
Mijn ervaring is heel simpel, als je niet bestrijdt ben je einde van het jaar een volk waarschijnlijk kwijt.

Je kunt wel door goed te monitoren (poedersuikerproef en de schuif), door jonge volken op te zetten en door broedafname veel bereiken zonder chemicaliën. Daar moet je zelf een weg in zoeken/vinden.

Het verhaal dat bijen zich aanpassen is helaas onzin. Het proces wat bedoeld wordt zou meerdere generaties kosten bijen kosten. De varroa is zodanig aggresief en heeft een generatie wisseling van 6 weken tegen een jaar voor de bij dat een natuurlijke survival of the fittest niet plaatsvind.

mvg'

erik

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Tieme » ma 14 nov 2016, 13:32

Hi,

Wel vaker hoor ik van dappere imkers die helemaal stoppen met bestrijden. Ze geven aan dat ze in het begin veel van hun volken verloren maar dat zich dat later stabiliseerde. Ik weet niet wat ik daar van moet denken. Ik wou er dit jaar mee beginnen, maar de hoeveelheden mijten in mijn volken na anderhalf jaar niet bestrijden was gewoon te hoog.

Sinds twee jaar wordt er in Europa door een aantal imkers (waaronder Paul Jungels in Luxemburg) selectie gedaan op Varroa Sensitieve Hygiëne. Zelf werk ik daar ook aan mee. We maken volken waarvan de koningin is geïnsemineerd met 1 dar en voegen varroa aan de volkjes toe. Daarna tellen we in het broed de verhouding tussen de mijten die zich voortplanten en de mijten die zich niet voortplanten. We zien grote verschillen tussen de volkjes.

Een deel van de volkjes heeft enkele weken na het toevoegen van de mijten alle mijten weer verwijderd. Dit zijn volkjes die zonder behandeling de winter kunnen overleven. Vorig jaar heb ik dat gezien en dit jaar hoop ik dat weer te zien. De kunst is natuurlijk om normaal bevruchte volken te hebben die deze eigenschap hebben. Dan zou het klaar moeten zijn met het behandelen.

Dus, sluit je aan bij Arista Bee Research en begin aan je eigen resistente lijn. Meer mensen zouden dat moeten doen.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Bart de Coo » ma 14 nov 2016, 15:48

Tieme,

Dit is toch gewoon de natuurlijke selectie een handje helpen? Als je zelf selecteert of de natuur botweg haar gang laat gaan door telkens de zwakke volken ten onder te laten gaan en daar dus niet van na te telen, dan doe je hetzelfde. Dan help je de natuurlijke selectie ook een handje, maar het gaat alleen wat minder snel.

Ik bedoel maar te zeggen dat de niet-bestrijders en de Arista-mensen in beginsel hetzelfde doen. De Arista-mensen zijn hoogstens iets ongeduldiger.

Ik constateer verder dat er een tegenstrijdigheid zit in je bijdrage. Er zijn dus volken, begrijp is, die veel mijten in no-time opruimen. In dat geval maakt het dus weinig uit hoeveel mijten zich in dat volk bevonden: ze worden toch wel opgeruimd. De vraag is dus niet of er veel mijten in een volk zitten; de vraag is of de bijen tegen die mijten opgewassen zijn - tenzij veel mijten betekent dat ze niet geruimd worden, maar dat weet je op het moment dat je veel mijten constateert niet zeker.

Nee, volgens mij is selecteren een prima aanpak, zolang je er maar het geduld voor hebt en bereid bent verliezen te incasseren.

Ik bestrijd bijvoorbeeld vrij summier. In de zomer als ik tijd en zin heb en als het uitkomt, en in de winter consequent, altijd en alle volken. Dit jaar winterde ik verschillende kleine volkjes uit, die zich slecht ontwikkelden. Varroa? Geen idee. Ik neem het in elk geval voor lief.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Tieme » ma 14 nov 2016, 16:24

Hi Bart,

Het was inderdaad niet helemaal duidelijk. Wat extra informatie helpt: Ik heb een groep volken die beoordeeld worden voor beebreed. Dit jaar heb ik een nieuwe lijn bijen getest. Deze zijn nog niet zo goed met de mijten. Vandaar dat er teveel mijten in zitten om het bestrijden helemaal achterwege te laten. De laatste keer was december 2014 en nu dus weer in Juli.

Voor de resistentie heb ik ander materiaal. Deze kunnen wel zonder behandeling de winter door komen. Ze ruimen de mijten gewoon op. Maar dit zijn moeren die met 1 dar zijn geïnsemineerd. Ze kunnen dus darrenbroedig de winter uit komen. Ik hoop dat ik hiermee volgend jaar volledig geïnsemineerde volken kan maken.

Natuurlijk is selectie de natuur een handje helpen. Maar het gebeurt wel iets meer gecontroleerd dan bij een "Bond" test (live and let die). Ik hoop op die manier niet het risico te lopen in een keer alles kwijt te raken. En dat kan je wel gebeuren als je stopt met behandelen zonder dat je volken hebben aangetoond er klaar voor te zijn. Maar je kunt ook de gok wagen. Als je geluk hebt zit er enige resistentie in je volken en oberleven ze verschillende jaren. Je moet dan wel anderhalf jaar niet behandelen. Want als je elk jaar iets doet is dat bij veel volken al wel voldoende. Ik behandel bijvoorbeeld om het jaar.

groeten,
Tieme

tobiasmulder
Berichten:9
Lid geworden op:zo 09 okt 2016, 20:45
Imker sinds:2016
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Stoppen met bestrijding?

Bericht door tobiasmulder » vr 18 nov 2016, 10:16

Hi Tieme,

Arista Bee Research is zeker een mooi initiatief.
Als ik het goed begrijp gaat het om Buckfast en Carnica via kunstmatige inseminatie.
Hoe is het mogelijk om mee te doen en wat houd dat precies in?
Betekend dat 1 van de koninginnen invoeren in je volk en rapporteren hoe dit gaat?

Zelf zat ik te denken aan het volgende:
per volk een veger maken in een 6 ramer en deze vervolgens de winter doorhelpen.
Het jaar er op kijken wie het heeft overleeft en dan eventueel samenvoegen.
Zelf heb ik 4 volken dus dan lijkt met dat wel te doen.

Ik kwam nog de volgende link tegen:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... .12448/pdf

The Darwin cure for apiculture? Natural selection and managed honey bee health.
Een recent artikel van onder andere Tjeerd Blacquière van de WUR.

Abstract
Recent major losses of managed honey bee, Apis mellifera, colonies at a global scale have resulted in a multitude of research efforts to identify the underlying mechanisms. Numerous factors acting singly and/or in combination have been identified, ranging from pathogens, over nutrition to pesticides. However, the role of apiculture in limiting natural selection has largely been ignored. This is unfortunate, because honey bees are more exposed to environmental stressors compared to other livestock and management can severely compromise bee health. Here, we briefly review apicultural factors that influence bee health and focus on those most likely interfering with natural selection, which offers a broad range of evolutionary applications for field practice. Despite intense breeding over centuries, natural selection appears to be much more relevant for the health of managed A. mellifera colonies than previously thought. We conclude that sustainable solutions for the apicultural sector can only be achieved by taking advantage of natural selection and not by attempting to limit it.

Eigenlijk moeten we met z’n allen even een paar jaar niet bestrijden Afbeelding

Vriendelijke groet,
Tobias


Sent from my iPhone using Tapatalk

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Primus » vr 18 nov 2016, 10:28

tobiasmulder schreef:Hi Tieme,

Eigenlijk moeten we met z’n allen even een paar jaar niet bestrijden Afbeelding

Vriendelijke groet,
Tobias


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beste Tobiasmulder
Dan is alles opgelost en zijn alle bijen dood !!!!!

MVG CP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Bart de Coo » vr 18 nov 2016, 10:47

Dat lijkt me sterk, Primus. Natuurlijk zullen veel volken dat overleven.

Ik zou een tussenweg willen bepleiten voor 'The Darwin cure for apiculture' en het 'driegangenmenu' waarmee je volgens mij niet eeuwig aan de gang kunt blijven.

Bestrijd heel spaarzaam. Beperk het bijvoorbeeld tot de winterbestrijding. Volken die klein uitwinteren of die anderszins matig presteren, geef je desondanks nog een kans: vaak herstellen ze zich en wellicht hebben die bijen 'geleerd' hoe ze met pathogenen moeten omgaan.

Het Arista-verhaal kan hieraan een mooie bijdrage leveren, omdat het 'the Darwin cure' een handje helpt.

Komt tijd, komt raad. Misschien wordt het dan in de niet eens zo verre toekomst mogelijk om helemaal van bestrijden af te zien. De geluiden uit Wageningen en die van Arista klinken mij in elk geval als muziek in de oren.

Groet,

Bart

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Primus » vr 18 nov 2016, 11:52

Bart de Coo schreef:Dat lijkt me sterk, Primus. Natuurlijk zullen veel volken dat overleven.

Ik zou een tussenweg willen bepleiten voor 'The Darwin cure for apiculture' en het 'driegangenmenu' waarmee je volgens mij niet eeuwig aan de gang kunt blijven.

Bestrijd heel spaarzaam. Beperk het bijvoorbeeld tot de winterbestrijding. Volken die klein uitwinteren of die anderszins matig presteren, geef je desondanks nog een kans: vaak herstellen ze zich en wellicht hebben die bijen 'geleerd' hoe ze met pathogenen moeten omgaan.

Het Arista-verhaal kan hieraan een mooie bijdrage leveren, omdat het 'the Darwin cure' een handje helpt.

Komt tijd, komt raad. Misschien wordt het dan in de niet eens zo verre toekomst mogelijk om helemaal van bestrijden af te zien. De geluiden uit Wageningen en die van Arista klinken mij in elk geval als muziek in de oren.

Groet,

Bart

Beste Bart,


Laat dat experimenteren maar over aan de wetenschappers (die krijgen daar genoeg subsidies voor), bij mijn weten is er nog altijd niets dat de varaomijten weerstaat. Het is niet omdat een volk het één jaar overleefd dat dat zo blijft. En ik hoop dat imkers in mijn omgeving allemaal blijven bestrijden, indien niet dan zijn alle imkers daar slachtoffer van. Volgens mij zouden we verder staan als iedereen zolang er geen afdoend middel of selectie is om de varao populatie te onderdrukken verplicht moeten zijn om te bestrijden, het zou al een stuk schelen. Ik geef een voorbeeld: 10 imkers in een dorp doen goed aan bestrijden en twee imkers denken dat het niet nodig is! Je zal er maar in de buurt imkeren.

MVG CP

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door victort » vr 18 nov 2016, 16:59

Wat een leuk en interessant onderwerp. Ik bestrijd ook helemaal niets. Mijn oom die al 20 jaar imkert heeft dat al 20 jaar zo gedaan. Geen mierenzuur, oxaalzuur, overwinteren op eigen honing, nooit suikerwater geven. Hij laat de volken ook zwermen als 'varroabestrijding'. Nu heeft hij de afgelopen 20 jaar geimkert in de Belgische Ardennen, waar weinig monocultuur is, veel biodiversiteit, weinig bestrijdingsmiddelen. Al zijn volken waren en zijn volkomen varroavrij. Ook nu hij sinds vorig jaar aan de rand van Brussel woont, hebben we nog geen mijt kunnen ontdekken. Een maand geleden heb ik zelf de volken in Brussel gezien en inderdaad varroavrij.
Ik zelf volg deze methode nu ook met mijn eigen volk en tot nu toe geen mijten. Ik weet dat er veel kritiek op kan zijn, maar wil hier, door de ervaring die ikzelf op ga doen, graag van over ideeën wisselen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door ErikS » vr 18 nov 2016, 17:29

Slim spelen, kunnen jullie heel rijk worden! ;-)

welk merk bijen heb je? of eigen broedsel?

grtz
erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten