Stoppen met bestrijding?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Primus » vr 18 nov 2016, 18:14

victort schreef:Wat een leuk en interessant onderwerp. Ik bestrijd ook helemaal niets. Mijn oom die al 20 jaar imkert heeft dat al 20 jaar zo gedaan. Geen mierenzuur, oxaalzuur, overwinteren op eigen honing, nooit suikerwater geven. Hij laat de volken ook zwermen als 'varroabestrijding'. Nu heeft hij de afgelopen 20 jaar geimkert in de Belgische Ardennen, waar weinig monocultuur is, veel biodiversiteit, weinig bestrijdingsmiddelen. Al zijn volken waren en zijn volkomen varroavrij. Ook nu hij sinds vorig jaar aan de rand van Brussel woont, hebben we nog geen mijt kunnen ontdekken. Een maand geleden heb ik zelf de volken in Brussel gezien en inderdaad varroavrij.
Ik zelf volg deze methode nu ook met mijn eigen volk en tot nu toe geen mijten. Ik weet dat er veel kritiek op kan zijn, maar wil hier, door de ervaring die ikzelf op ga doen, graag van over ideeën wisselen.

Beste Victor,


Sinterklaas is pas op 6 december hoor!!!

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door victort » vr 18 nov 2016, 18:26

Primus schreef:Sinterklaas is pas op 6 december hoor!!!
Ja leuk....discussie over 5 of 6 december :-)..met of zonder zwarte piet :-)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 nov 2016, 19:59

Beste Bart,


Laat dat experimenteren maar over aan de wetenschappers (die krijgen daar genoeg subsidies voor), bij mijn weten is er nog altijd niets dat de varaomijten weerstaat. Het is niet omdat een volk het één jaar overleefd dat dat zo blijft. En ik hoop dat imkers in mijn omgeving allemaal blijven bestrijden, indien niet dan zijn alle imkers daar slachtoffer van. Volgens mij zouden we verder staan als iedereen zolang er geen afdoend middel of selectie is om de varao populatie te onderdrukken verplicht moeten zijn om te bestrijden, het zou al een stuk schelen. Ik geef een voorbeeld: 10 imkers in een dorp doen goed aan bestrijden en twee imkers denken dat het niet nodig is! Je zal er maar in de buurt imkeren.

MVG CP
Ik ben het hier mee eens. Toch een paar opmerkingen.
Ik heb zelf enige jaren geëxperimenteerd met niet te bestrijden en concludeer dat de komende jaren weinig te verwachten is van varroaresistentie of tolerantie. Bovendien het wetenschappelijk bewijs is vlinderdun! Er zijn hier en daar een paar lichtpuntjes. Dat er verschillende manieren zijn om tot varroaresistentie te komen (door bepaalde onderzoekers beweerd) in bijen trek ik in twijfel.

Biologisch gezien blijft het een groot vraagteken waarom een zo grote parasiet op zo'n kleine gastheer zo'n impact heeft. Morfologisch zouden bijen ze prima af kunnen bijten, maar het gebeurt niet.

In principe zijn er tegenwoordig genoeg oplossingen voor dit bijenprobleem. Gewoon al het broed wegnemen en de imker heeft geen problemen meer. De imker mag best eens wat subsidies hiervoor krijgen voor al dit vak- en handwerk! Het komt in de buurt van het korfimkeren (maar wij durven broed niet te doden).

Dat de besmetting zoveel groter is (lees fataal) als de buurman niet bestrijd, betwijfel ik. Wel van belang is dat je elk jaar een goede winterbehandeling doet. De buurman heeft dan geen impact op uw bijen :be3: .
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op vr 18 nov 2016, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door ErikS » vr 18 nov 2016, 21:38

JP,

als bij de buurman volken gaan bezwijken aan de varroa krijg je langdurig vervliegen van bijen met varroa mijten. Dan heb je er very veel last van.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 18 nov 2016, 21:47

Dat wordt altijd gezegd....er werd ook steeds gezegd dat Clinton president zou worden.... :D :lol:
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door joselito » vr 18 nov 2016, 23:16

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wel van belang is dat je elk jaar een goede winterbehandeling doet. De buurman heeft dan geen impact op uw bijen
ik zou eerder zeggen een goede zomerbehandeling zoals de broedafname. (wat je vermeldt)
Als de winterbijen gezond zijn kan weinig hen nog schaden.
De winterbehandeling dient om te voorkomen dan dat het in het volgende jaar te snel gaat escaleren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 19 nov 2016, 09:26

Jos, ik heb dat hierboven ook gezegd. Ik bedoel hierbij ook te zeggen, mocht je nog herbesmetting oplopen, dan is de wintermaand ideaal om dit te corrigeren.

vr. gr.

ps er is een bekend Duits artikel over herbesmetting. Ben even de naam kwijt. Het fenomeen treedt zeker op, maar door een winterbehandeling toe te passen kun je herbesmetting dus teniet te doen. Wel biologisch he! Probleem in de toekomst kan wel klimaatverandering zijn mbt de winterbehandeling. Als we steeds warmere winters krijgen, dan bestrijden met mierenzuur ipv oxaalzuur of mss juist sterk broedende volken (zoals buckfast) in de ban doen, etc.
JP

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door ErikS » za 19 nov 2016, 12:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat wordt altijd gezegd....er werd ook steeds gezegd dat Clinton president zou worden.... :D :lol:
Grappig, maar is uit eigen ervaring. is iets anders als polls.
Bij herbesmetting kun je beter meteen behandelen, waarom zou je een percentage verzwakte winterbijen accepteren als het niet hoeft.
Gtrz Erik.

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door victort » za 19 nov 2016, 14:03

ErikS schreef:Slim spelen, kunnen jullie heel rijk worden! ;-)

welk merk bijen heb je? of eigen broedsel?

grtz
erik.
Eigen buckfast broedsel uit de Ardennen

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Stoppen met bestrijding?

Bericht door jossmits » zo 20 nov 2016, 10:50

Niet bestrijden wordt al veel gedaan. In het wild namelijk. In het dorp waar ik woon, heb ik in totaal 15 "wilde" volken gevonden, in schoorstenen, holle bomen, etc. Die volken overleven perfect zonder behandeling. Zij hebben dus blijkbaar een zekere resistentie tegen varroa ontwikkeld. Ook in Nederland komen resistente "wilde" volken voor. In Zeddam zat tot een paar jaar geleden een wild volk in een holle Robinia. Dit volk verdween pas toen een paar jaar geleden deze boom gekapt werd. Op dit forum wordt wel vaker melding gemaakt van een volk in een muur of holle boom etc.
Met de wilde volken hier heb ik wat geëxperimenteerd. Ik heb zwermen van deze volken in een kast gedaan. Wat mij opviel was in de eerste plaats dat deze zwermen niet meer varroa bevatten dan de zwermen uit mijn eigen, wel behandelde, volken. Bovendien een zeer lage besmetting. Vervolgens heb ik deze zwermen niet behandeld tegen varroa. deze niet behandelde volken ontwikkelden zich prima en overleefden prima de winter. Ook de honingopbrengst in het daarop volgende seizoen was prima. Aan het eind van dat seizoen zaten deze volken echter wel vol varroa. Zodanig dat ik aan het eind van dat seizoen deze volken gewoon behandeld heb. De mijtenval bedroeg minstens 2000 stuks. Het leek mij weinig zin te hebben om met een dergelijke belasting de winter in te gaan. Toch moet je aannemen dat in het wild ze met een dergelijke belasting de winter ingaan en, zoals ik geconstateerd heb, de winter overleven.
Ik had mijn experimenten kunnen voortzetten, maar ik ben maar een klein amateurtje en het lijkt me meer iets voor onderzoekers of grotere imkers om hiermee aan de gang te gaan.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten