Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Tieme » zo 28 aug 2022, 06:44

Hi Astrid,

Dat laten zitten van de honing heb ik wel eens vaker gehoord als onderdeel van het overleven van volken. Dat is interessant. Dat gaat waarschijnlijk toch vooral over de enorme storing die er van een oogst uitgaat. En wellicht levert het wegvallen van een jaar werk de bijen toch meer stress op dan we willen toegeven.

Gezien het kleine aantal volken dat je hebt en de hoeveelheid imkers in de buurt met allerhande interessante typen en rassen bijen verwacht ik niet dat de weerstand genetisch is. En dat verwacht ik eigenlijk ook niet bij de meeste andere mensen die gestopt zijn met behandelen. Dit zou betekenen dat er naast mogelijke genetische afweer, toch ook iets zit in de huisvesting / het beheer van de volken.

Genetisch is er natuurlijk ook een en ander mogelijk. Ik heb een aantal dochters van een volk dat twee volle productiejaren achter elkaar niet behandeld hoefde te worden, en die hoeven (zo het zich nu laat aanzien) ook niet behandeld te worden. Het mechanisme dat daar achter zit is niet erg duidelijk. Ze hebben niet persé hoog VSH en zitten niet op kleine cellen. Er zitten gewoon niet veel mijten in. Ik volg dat met grote interesse.

groeten, Tieme

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 28 aug 2022, 09:08

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het laten overwinteren op honing positief is voor het uitwinteren van je volken .
Het is volgens mij wel bekend dat bij een lange winter de bijen last hebben van de uitwerpselen in hun darm omdat zij het stuifmeel uit de honing niet kunnen verteren en de restanten van suiker minimaal zijn .
Zelf slinger ik mijn volken eind augustus / begin september nog een keer en ga deze na 10 september inwinteren .

Wel zal de dracht in je omgeving van belang kunnen zijn en dan vooral het stuifmeel wat zij in de late zomer/herfst nog verzamelen , dan zal ook het broednest langer doorgaan en je bijen jonger zijn bij het ingaan van de winter .

Mijn winterverliezen zijn minimaal ---maar ik behandel wel tegen de varroa .

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Tieme » ma 29 aug 2022, 07:54

Vorig jaar schreef Bernard Heuvel (een Duitse Buckfast imker) in het Deutsches Bienen Journal over experimenten met het door zo genoemde braak laten liggen van volken.
deze volken werden gedurende het jaar niet veel gestoord en de honing werd er ook niet afgenomen. Hij gaf aan dat deze volken beter zonder behandeling overleven dan een vergelijkbare groep die voor productie is gebruikt.

Ik heb natuurlijk geen data gezien, maar als we een beetje objectief kijken naar wat Astrid ook schrijft, lijkt het aannemelijk dat bij haar genetica geen grote rol speelt. Het is een groepje van 4 volken. Er zijn er in Olst veel meer en van allerhande pluimage.

Wat is het wel; de holle boomstam, het contact met de bodem, het ongestoorde leven? Het is interessant hier meer over te weten. Ook al ga ik het niet persé nadoen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » ma 29 aug 2022, 08:19

Tieme schreef:
ma 29 aug 2022, 07:54

Wat is het wel; de holle boomstam, het contact met de bodem, het ongestoorde leven? Het is interessant hier meer over te weten. Ook al ga ik het niet persé nadoen.
Volgens mij kan je ook de holle boomstam vergeten .
Op 24 jan 2012 heb ik een boomstam opgehaald omdat deze omgezaagd was en er bijen uit kwamen .
foto 1 hoe de boom er bijlag met de opening net boven de aarde .
2 het raatbestand welke ik er uitgehaald heb .
3 restant bijen met veel verkreukte vleugels .
1a.jpg
2a.jpg
3a.jpg

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door roelof1945 » ma 29 aug 2022, 20:24

Het was in juli 2020, ik heb toen 2 volkjes met jonge Ligustica koninginnen op kleine cellen gezet 4,9mm
Het kunstraat werd goed uitgebouwd wat ook nodig was om de winter voorraad op te slaan.
December 2020 bijna geen mijten dus niet behandelen, in 2021 groeiden de volken voorspoedig en de koninginnen hebben
niet gezwermd, ook nu weer weinig mijten, dus geen behandeling nodig.
In 2022 hebben ze ook geen behandeling nodig.
1Volk heb ik thuis in de tuin staan en kan deze iedere dag observeren wat mij opviel was dat de werkbijen soms met
bijenlarven en darrenlarven buiten de kast sleepten, voor mij een teken dat ik met deze koningin verder wil telen.
Ik vermoed dat kleinere cellen wel helpen bij het reduceren van de mijten maar dat het opsporen van besmette cellen
door de bijen zelf belangrijker is.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Astrid Schoots » wo 31 aug 2022, 19:41

@ Jaap:
wel een wat erg vlotte en boude conclusie na één doorgezaagde boom, dat 'de boomstam' afgestreept kan worden. Tom Seeley (the lives of bees enz) deed er wel iets meer onderzoek naar ;-). Deze boom lijkt me bovendien vermoedelijk in een schrale agrarische omgeving te staan, getuige de foto althans. Alleen goede behuizing doet geen wonderen; ruim in het stuifmeel en voer zitten is ook onmisbaar. (En: waar kwam de zwerm oorspronkelijk vandaan, wat bracht ze al voor ballast mee? enz).

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » wo 31 aug 2022, 20:58

Astrid ; ik heb wel meer bomen gezien waar bijenvolken in gehuisvest waren . Volgens mij is de omgeving zo schraal nog niet , maar half januari is er zo veel niet wat in bloei staat , Deze boom is volgens overlevering jaren behuisd geweest en is ook aan de kleur van de raat te zien . , maar voor het omzagen dacht men dat de bijen dood waren . Als een volk eenmaal ziek wordt leggen zij het loodje .

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » do 01 sep 2022, 07:32

Verder heb ik nog even gekeken bij wat ik bewaard heb en dat is dat de raat in de stam 1.45 m hoog was met een diameter van 35 cm . Aan de bovenzijde waren nog enkele kilo's honing aanwezig . Het is dus een groot volk geweest .

Tot slotte is dit enkel een waarneming en geen onderzoek .

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door Astrid Schoots » do 01 sep 2022, 13:54

Tot slotte is dit enkel een waarneming en geen onderzoek .
Prima Jaap, en het is zeker een waardevolle waarneming, een raat van 1.45 m en vooral dat er nog kilo's honing in bleken te zitten!
Ik haakte alleen aan de opmerking "Volgens mij kan je ook de holle boomstam vergeten"

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Niet behandelen tegen Varroa kan! Ervaring of interesse? Stuur een mailtje! 925 mei 2022)

Bericht door G,A3. » zo 11 sep 2022, 17:37

Volgens mij kunnen bijen gehouden worden zonder d e Varroa chemisch te behandelen ook in een boomstam, de voorwaarde is de aanwezigheid van grondroofmijten in de kast/boom. Roofmijten kunnen aangekocht worden en eenmaal in een volk kan je nieuwe volken er mee enten door het raatmul op de bodem ,waar ze o.a. in verblijven, in die andere kasten te strooien. De roofmijten komen misschien ook in de grond voor de bijenstal voor dus als de kast op de grond staat, desnoods op een tegel zoals bij mij, komen ze er ook in. G,A3.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten