selectie op avirulente Varroa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: selectie op avirulente Varroa

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 01 aug 2007, 12:26

Hoi Bart, Maarten, Lennard en alle andere geintereseerden.

Een korte reactie.

IDD Bart intereseert mij deze discussie mateloos. Leuke opmerking, van een alfa raspositivist heb ik het idee. En eens wat meer theoretische discussie is ook wel fijn. Het is niet voor niets dat ik al zes jaar volkverliezen tolereer en ook hele wisselende honingopbrengst heb, omdat ik van bestrijding af wil en ook geloof in een 'levende' imkerij samen met de 'ziekte' varroa. Trouwens die honingopbrengst heeft meer te maken in de tijd die ik in het imkeren stop. Ik zou alleen iets meer moeten meten aan mijn volken en een wat structulere aanpak erop na moeten houden. Ik denk dat de bedrijfmethode Aalseteren uitermate geschikt is om bestrijdingsvrij te kunnen imkeren.

Varroa is niet gevoelig voor inteelt (broeder/zuster paring is normaal) en heeft een generatieduur van een dag of 10 in de zomer.


1. Ik gebruik het woord inteelt bij varroa's misschien verkeerd, alhoewel ik meende dat het inmiddels bekend is van varroa dat er sprake kan zijn van reductie in vruchtbaarheid (bij inteelt??). Of reductie in voortplantingssucces. Lennard haalt dat ook al aan. Het gevolg van inteelt? Het feit dat inteelt misschien inherent is aan broer-zus paringen, wil nog niet zeggen dat er van inteelt dan geen sprake mag of kan zijn.

2. Het gevolg van bestrijding, ook met name een verticale varroa transmissie, maar ook een het principe van zwermen (of afleggers) kan zorgen dat varroa's moeten intelen. Meer hetzelfde DNA zullen delen.

3. Idd zijn varroa's veel 'geschikter' om zich sneller aan te passen dan honingbijen doordat zij een kortere generatieduur hebben. In gevangenschap zou in theorie de bij tot drie of zelfs vier generaties per jaar moeten kunnen komen.

4. Ik 'geloof' in een poly-problemen benadering. Zo denk ik ook dat de virulentie van de mijt uitmaakt. Zie ik ook dat met rust (weinig ingrepen door de imker) gelaten volken het opvallend goed doen. Maar heb ik door de jaren heen toch verschillen gezien per bijenras in het ineenstorten van een volk door varroa.

5. Alhoelwel ik faliekant tegen bestrijding ben hoeft het niet zo te zijn dat we vast komen te zitten met bestrijding op den duur. Ik zou wel eens willen dat jullie op dit punt ingaan. Want hoe verklaar je het minder worden van het aantal varroa's in volken ten op zichte van de begin jaren tachtig?? Er is een duidelijke neergang in de besmettingsgraad van varroa's vergeleken met de beginperiode. Echter data over dit phenomeen zullen ontbreken. Wie heeft data over tellingen van een aantal bijenvolken gedurende 25 jaar???? Niemand dus.
Dit is ook in tegenstelling met het 'muizenvoorbeeld' van Maarten. Het kan zo zijn dat de generatieduur van varroa's niet groter wordt maar dat er gewoon minder varroa's worden geboren per varroa. Uiteindelijk is het aantal varroa's toch doorgevend in het ziekmaken van een volk, alhoewel de drempelwaardes per volk kunnen verschillen.

jp

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: selectie op avirulente Varroa

Bericht door Piet Jager » wo 01 aug 2007, 12:37

L.Pisa: "Diversiteit van je stand en natelen van het beste. Het kan geen kwaad om zowel buckfast als carnica van verschillende telers uit te proberen. Er zit wel degelijk verschil tussen de "rassen/stammen". Je kan dan selecteren op de bij die het beste bij je situatie past.
Vgl de Buca's

Bart de Coo schrijft: "- geen broed overhangen, niet laten afvliegen, niet verenigen - en niet chemisch bestrijden, hoogstens bestrijden met de darrenraatmethode en volken die aan besmetting ten onder gaan niet proberen te redden."
Eindelijk breekt de zon door! Vergeet daarbij ook niet de populatiedynamiek.

Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... iedynamiek

!Piet

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: selectie op avirulente Varroa

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 21 aug 2007, 23:39

Zaterdag moest ik bij mijn bijen (twee volken)in Fryslan langs. Zij genieten een eenzaam bestaan. Ik kan niet elke week langskomen omdat ik daar simpelweg niet elke week ben. Drie weken geleden elk volk drie kg losse suiker geven. Die waren dus helemaal op. Het ene volk was er al snel doorheen geraakt waarschijnlijk en de moer was grotendeels van de leg, terwijl het andere volk vol en en vol met broed zat en de moer nog aan de leg..... Dit was in het voorjaar trouwens ook een van mijn beste volken.

Ik verbaas me steeds weer hoe goed deze volken het doen....met zeer weinig ingrijpen, met maar twee volken op de stand en GEEN bestrdijding. Zo'n volk zou in theorie moeten omkomen van de varroa.

jp

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: selectie op avirulente Varroa

Bericht door Ria van den Berg » ma 26 nov 2007, 02:45

Het is een parasiet gastheer RELATIE en het is dus niet alleen de gastheer die de tolerantie van de parasiet bepaalt. Ik weet zeker dat bijen varroa aankunnen, maar niet allemaal en zeker niet als er voortdurend besmetting van buitenaf bijkomt. Jammer dat het zolang duurde voor er in Nederland belangstelling voor was, want wij voelden ons toen roependen (niet luid genoeg kennelijk) in de woestijn.
Toni Imdorf (?) vertelde van een vallei in Zwitserland (?) waar de imkers dachten tolerante bijen te hebben. Toen ze de koninginnen verkochten buiten de vallei, bleek dat niet waar. Indirect bewijs dat de mijten aan de bijen waren aangepast.
Geen echte alfa, maar een praktijkimker, die probeert dingen te begrijpen


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten