mijtenval na winterbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door Bart de Coo » do 14 jan 2010, 19:04

Het staat er inderdaad, Willem:



Bijengezondheid

Errata en aanvulling syllabus


Er komen meldingen binnen over fouten in de syllabus of een aanvulling op de tekst.

(...)

Op pagina 73 staat bij het druppelen van oxaalzuur 3 ml per bezet straatje vermeld, dit moet 5 ml per bezet straatje zijn.


Tsjonge. Daar had wel wat meer ruchtbaarheid aan gegeven mogen worden. Ik heb net een paar weken geleden mijn bijen behandeld! Nou ja, 1 troost: ik heb de gewoonte om veel suikeroplossing weg te gooien totdat ik een liter overhou en daar doe ik dan het oxaalzuurpoeder bij. Dus dat deed ik onbewust al goed.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door Kroese » do 14 jan 2010, 21:40

janmol1h schreef:

Het is nog te koud om te behandelen. Ik wacht binnenkort een goed moment af. De volken moeten ook nog broedloos zijn...
We hebben nu ruim 3 weken koude gehad, dus is dit het moment dat het broed op z'n laagst kan zijn. Als het weer warmer wordt, gaan de bijen zeker weer broed aanzetten, maar ook dat duurt 9 dagen voor dat dit weer gesloten broed is.
Dus als je het nog niet gedaan hebt, doe het dan nu nog. (als het nodig is uiteraard)

Het is zeker niet te koud om te behandelen. tussen de 0-5 graden vind ik veel beter dan 8-10. De bijen zitten dan vaster in de tros, en reageren nauwelijks.
Alleen heb ik er dan graag grauw weer bij. Het zonlicht lokt onmiddellijk bijen naar buiten, die dan verkleumen.
In dat geval gewoon wachten tot het schemer gaat worden.
Uiteindelijk als je alles goed voorbereid hebt, ben je binnen een minuut klaar met een kast.

1. spuit of spuitfles van te voren vullen met 50 ml opgewarmde suiker/oxaal oplossing.
2. Deksel eraf, en niet op andere kasten leggen. ieder gerommel op kasten maakt de bijen actiever.
3. snel de dekplank eraf trekken, en gelijk de straten met bijen tellen.
4. B.v. 6 straten met bijen = 6 X 5=30 Ml op de bijen laten lopen/verdelen.
5. direct de dekplank en de deksel er weer op.

Nogmaals rommel niet aan de andere kasten.
Op deze manier verlies je nauwelijks bijen.

Hennie.....

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door zonregeditor » do 14 jan 2010, 22:45

Ik dacht er ongeveer hetzelfde over Hennie dus ik heb gisteren nog een paar volken behandeld ook geinspireerd door de woorden van de Duitse
collega welke in een ander topic o.a. door Bart genoemd werden..

http://people.zeelandnet.nl/epzoi/varro ... achten.pdf

" lieber bei -5 als 5 graden"
het was gister -5 en het beviel mij prima.. slechts bij 1 volk vlogen er een paar bijen omhoog, waarvan ik er nog wat kon redden , de andere volken zaten mooi vast op de raten (zonder te roken).
Volgens mij lees ik dat de oxaal oplossing niet te warm moet zijn.
Ik heb vooraf niet geteld hoeveel mijten per dag of week vielen, alleen zag ik dat er naar mijn smaak teveel mijten lagen.
Wat die 3 en 5 ml betreft vraag ik me vaak af : halen ze niet door de war dat er tussen twee ramen in 1 straatje is ( 5 ml ? ) maar 2 bezette raamkanten ( 2 * 3 ml = 6 ml?) of hoe interpreteer ik dat?
(Ik vindt dat nooit 100% helder bij de wur-pagina.)

groet peter

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door janmol1h » zo 17 jan 2010, 16:50

Dank voor de reacties. Voor wie de richtlijn niet kent even kopieren/plakken:
Uit WUR richtlijn: Het maken van de juiste oxaalzuuroplossing:
Bescherm ogen, neus, mond en kleding bij het maken van de verdunning
Voor de druppelmethode wordt een oxaalzuuroplossing in suikerwater gemaakt. Maak een 1:1 suikeroplossing door 1 kg kristalsuiker op te lossen in 1 liter water.Dit wordt samen méér dan één liter suiker oplossing.Los in één liter suikeroplossing 35 gram oxaalzuur dihydraat op.(...)Tijdens de behandeling mag de temperatuur niet
lager zijn dan 0°C. Bij voorkeur behandelen bij een temperatuur die niet lager ligt dan 5°C......
Druppel met een injectiespuit of doseerbeker 5 ml oplossing op elke met bijen bezette ruimte tussen twee raten. De druppelmethode kost
weinig tijd. Het moet wel zeer nauwkeurig gebeuren: als er te weinig wordt gebruikt werkt het niet goed en wanneer te veel wordt toegediend,kan er bijensterfte optreden.
Weet je, ik doe maar gewoon wat experts mij vertellen....

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door janmol1h » di 19 jan 2010, 20:54

Vandaag 3 graden,en geen wind. Dus: ik heb het gedaan, zoals boven omschreven. Steeds de 5 ml. spuitjes vooraf gevuld en toen pas de kast open. Kreeg al heimwee naar de zomer toen ik ze weer zag......[:)] De bijen bleven rustig zitten. Ik heb niet gecontroleerd of er broed was, dat ging me te ver.....
Daarna de schone lades (met vaseline) rondom eronder en over een paar dagen es kijken. Bij het meest besmette volk (9 mijten in 8 dagen) lagen er na 3 uur al 4 mijten ..... Ik ben benieuwd......

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door wilde » di 19 jan 2010, 23:25

In 2004 heb ik de resultaten van oxaalzuur druppelen bijgehouden van 2 volken. Er vielen toe vrij veel mijten. De mijtval duurde ongeveer 6 weken. Ik adviseer je om ook eens zoiets te doen, maar dan ook de gemiddelde dagtemperatuur erbij te vermelden. Het is de oorzaak van de golfbewegingen. In totaal vielen er ongeveer 1800 mijten per volk. In die tijd was dit de enige bestrijding die ik uitvoerde per jaar. Momenteel bestrijd ik ook in de zomer en zijn de aantallen mijten bij de winterbestrijding (ozaalzuurverdamping) 50 tot tot 450 stuks, gemiddeld ongeveer 250 totaal per volk.

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/o ... _dec04.pdf

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door Kroese » di 19 jan 2010, 23:29

janmol1h schreef:
lagen er na 3 uur al 4 mijten ..... Ik ben benieuwd......
Op de 2e dag vallen de meeste mijten.

Zelf vandaag ook een collega geholpen met druppelen. Het was grauw weer, er vlogen van de 8 kasten maar 2 bijen op.
Wat op viel is dat van de 4 spaarkasten de bijen stijf op elkaar zaten, en nauwelijks in beweging kwamen. De overige 4 X 6Ramer isolatie kastjes waren de bijen veel beweeglijker. Die hebben dan ook zeker wel broed zitten.
Hennie....

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door janmol1h » wo 20 jan 2010, 16:12

Ga mijn best doen, wordt vervolgd.......

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door Willem Dijkstra » wo 20 jan 2010, 17:38

janmol1h schreef:
Vandaag 3 graden,en geen wind. Dus: ik heb het gedaan, zoals boven omschreven.


Ook in de achterhoek alle bijen van de leden van de vereniging, die dat wilden, gisteren en vandaag behandeld.
Ik heb er een hoop van geleerd.
We gebruikten een Perizin spuitje.
Afbeelding
1 imker doet de dekplank los en telt de bezette straatjes
De ander past het aantal ml af (ook wij 5 ml per bezette straat)en dient de oxaalzuuroplossing toe.
Bij de meeste kasten,ook de hele volle, is de dekplank minder dan een minuut los.
Varroalades schoongemaakt en nu maar afwachten.
Van alle gecontroleerde volken (+/- 50) slechts 3 dood.
Dit waren volgens de betrokken imkers ook de twijfelgevallen.
De meeste andere kasten zaten goed vol.
Ook ons viel op dat de volken in kunststofkasten veel minder dicht op de tros zaten dan die in andere kasten.
Houten spaarkasten in een bijenstal hadden een lossere tros dan die in de open lucht staan.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: mijtenval na winterbehandeling

Bericht door LWPisa » zo 24 jan 2010, 13:59

Op 4 januari heb ik een oxaalzuurverdamping toegepast bij mijn Leidse stand, op precies dezelfde manier als vorig jaar.

Ik had verwacht dat er veel mijten zouden vallen omdat ik al 2 volken had zien "crashen" met veel bijen met misvormde vleugels en omdat de volken vrijelijk darrenbroed hebben aangezet in 2009. Maar de mijtenval was laag, bij de volken waar een lade in ligt was de telling:

1) 130 mijten (dit is voor mijn begrippen een groot volk op 2 BK)
2) 12 mijten (ex pleegvolk voor moerenteelt op 1BK1HK)
3) 55 mijten (bastaard met primorsky bloed op 1BK1HK)
4) 80 mijten (moer is een zus van nr 2, op 1BK)

Of het middel werkte niet door omstandigheden (vrieskou, aanwezigheid van broed) of er zitten gewoon weinig mijten in. We gaan het zien in de rest van het jaar.

Deels is het "jammer" dat ik weinig sterfte heb, nu moet ik weer extra kasten gaan maken/kopen. Maar ja we zijn er nog niet, de winter is nog niet voorbij maar wat ik heb gezien zag er goed uit.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten