Geen varroa in volken. Kan dat?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:
Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door hubert » zo 25 jul 2010, 09:43

Anderhalve dag na het plaatsen van de varroalade wilde ik even een indruk opdoen hoe het ongeveer staat. Tot mij verbazing geen enkele varroamijt te vinden. Ook niet in de andere twee volken. Dit heb ik laten controleren door een tweede persoon met goede ogen: Geen varroa.
Dit jaar nog geen varroa bestrijding uitgevoerd. Er zitten geen mieren in de kasten. Wel tref ik een enkele oorworm aan.
Iemand een idee of ik mij nu gelukkig mag prijzen met afwezigheid van varroa of heeft iemand raad wat ik moet doen om beter inzicht te krijgen?

Groeten,

Hubert.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door Robbert » zo 25 jul 2010, 21:49

Als er in anderhalve dag geen varroa dood gaat of zich per ongeluk laat vallen dan heb je geen varroa......op de lade liggen. Dat wil nog steeds niks zeggen. Leg maar eens een plaatje thymovar op de ramen en ga dan na een dag eens kijken. Volgens mij zijn er geen volken in Nederland die varroa vrij zijn. We zouden met zijn alleen een 100% methode moeten toedienen gedurende een paar jaar en dan misschien, heel misschien kunnen we de varroa uitschakelen.

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door AndreasH » ma 26 jul 2010, 08:58

Robbert schreef:We zouden met zijn alleen een 100% methode moeten toedienen gedurende een paar jaar en dan misschien, heel misschien kunnen we de varroa uitschakelen.


Alle imkers in de wereld?? En de in het wild levende bijenvolken dan?? Lijkt me een onmogelijke taak om dit uit te voeren. Daarbij, ook al is de varroa voor de europese honingbij een groot probleem... Er is NIKS in de natuur wat geen reden heeft. Dus ook de varroa is ontstaan omdat er blijkbaar 'vraag naar was'.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door Robbert » ma 26 jul 2010, 17:37

Tja, dan zouden we de natuur eens zijn gang moeten laten gaan en stoppen met behandelen. De bijen zullen grotendeels uitsterven. Misschien blijven er sterke volken over die zomaar ineens resistent blijken te zijn wat met behandelen niet opvalt. Ik zeg maar wat hoor. Ik wil van die klote 1mm beestjes af.

Maar ik zei niet voor niks misschien, heel misschien.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door Albert Stoter » di 27 jul 2010, 11:33

AndreasH schreef:Er is NIKS in de natuur wat geen reden heeft. Dus ook de varroa is ontstaan omdat er blijkbaar 'vraag naar was'.

Maar dat de varroa ook op onze soort honingbij (Apis mellifera) terecht is gekomen heeft meer te maken met menselijk handelen dan met de natuur. Wij mensen hebben onze honingbij in het domein van de aziatische honingbij, waarmee de varroa in balans was, gebracht . Uitgebreidere info: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Varroa

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door AndreasH » di 27 jul 2010, 12:15

Albert,

Dat was bekend hoor :-) Het repareren van de introductie zou een gezamelijke inspanning moeten zijn, er zijn echter te veel verschillende manieren om de varroa vleugellam te maken en teveel imkers die zich ermee bezig houden om het fixen ook daadwerkelijk een succes te laten worden.
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door LWPisa » wo 28 jul 2010, 11:07

Checken op Varroa:

1) gesloten broed open peuteren (50 cellen tellen ofzo)
2) 300 ml bijen in een pot met zeepwater en over een zeef spoelen (tel ook even de bijen)
3) Suikerschudden, 300 ml bijen in een pot met poedersuiker en gaasdeksel goed schudden en suiker (met mijten) door de gaasdeksel uitkloppen op vel papier/water. Bijen blijven min of meer heel.
4) Aantal mijten op onderlegger tellen. Zorg dat er geen mieren/oorwormen bij kunnen.

In ecologische zin was er geen "vraag" naar Varroa maar "ruimte voor". De mijt kreeg de mogelijkheid om een nieuwe naieve gastheer te exploiteren en doet dat.

L

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door maartenkleijne » wo 28 jul 2010, 13:07

"Geen varroa in volken. Kan dat?" TUURLIJK WEL!
In mijn jeugd hoorde ik verhalen over de teloorgang van de honingbij door de trachee mijt.

Toen had iemand kunnen vragen: 'Geen trachee mijt in volken. Kan dat?' En het antwoord zou zijn geweest: 'nee, helaas niet'. Gelukkig hebben de bijen zich daar niets van aangetrokken. We hebben er zelfs de Buckfast bij aan over gehouden.
gr,
m

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door Kroese » wo 28 jul 2010, 15:42

maartenkleijne schreef: We hebben er zelfs de Buckfast bij aan over gehouden.

:D :D :D :dance: :dance: :dance: :dance:

hubert
Berichten:24
Lid geworden op:za 29 nov 2008, 20:23
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geen varroa in volken. Kan dat?

Bericht door hubert » wo 04 aug 2010, 21:45

Ondertussen heb ik het volgende gedaan:

- De stelling staat al een paar weken met de poten in slaolie. Er kunnen daardoor geen nieuwe mieren of oorwormen meer in de kasten komen. Ik tref ze ook niet meer aan.

- Varroabestrijding met Mierezuur toegepast

- Van één kast de varroalade voorzien van schildersplakband zodat eventuele varroa-eters niet meer weg kunnen.

- De bijen bestrooid met poedersuiker.

- Resultaat: niet meer dan 1 of twee varroa's op de lade.

Nu vraag ik mij overigens af of het mierezuur nog wel goed is. In feite ruik ik alleen maar azijn. Vorig jaar was die geur anders, maar ik weet hem niet (meer) te beschrijven. Heeft iemand ervaring met/kennis van de houdbaarheid van mierezuur en eventueel omzetting naar azijnzuur?

Groeten,

Hubert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten