bestrijding met mierenzuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » za 09 aug 2003, 00:47

Romee, een paar duizend Nederlanders gebruiken mierezuur OP DIT MOMENT en volgens PPO bijen doen ze hier meer dan goed aan.
Als jij vindt dat dit onverantwoordt is, dan heb jij daar je redenen hier wel voor (zoals bovenbeschreven)

Welterusten ...


Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door wilde » za 09 aug 2003, 00:48

M.a.w. : Als wij met zweetdruppels op ons voorhoofd voor de bijenkast staan wil dat nog NIET zeggen dat de bijen het ook warm hebben.
Thomas, je argumenten deugen niet. Het gaat er niet om of bijen het warm hebben. Het gaat om een technische kwestie van verdamping binnen een bepaalde temperatuurmarge. Het is niet zo moeilijk om vast te stellen hoeveel er verdampt bij een bepaalde temperatuur, enz. Als je dan daarnaast weet hoeveel de bijen maximaal verdragen zonder schade, is het advies al klaar. Kennelijk denkt het ene instituut wat ruimer dan het andere over wat schade is. Ik zou geen risico nemen. Even terzijde: mijn weggeef-moeren zijn op hoor ....:)
Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door heidecap » za 09 aug 2003, 01:00

Om die temperatuurmarge gaat het nu dus blijkbaar, Albert.
Ikzelf wou mijn scheikundelessen er niet bijhalen, maar begin er nu wel aan te twijfelen.
DE NH verdamper werkt PAS VANAF een bepaalde temperatuur !!!
Daarom wordt het ook afgeraden om deze methode toe te passen bij relatief zwakke volken.
Maar, ...
als er een hoop gerespecteerde forumleden zijn die menen dat mierezuur momenteel UIT DEN BOZE IS ... Wie ben ik ...
STOPPEN DUS MET BEHANDELEN, AL DIE DUIZENDEN IMKERS !!!!
WAKKER WORDEN PPO-BIJEN !!!

In ieder geval heb ik het (net zolals jullie blijkbaar) ook erg warm ...


Thomas

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Frans vanTongeren » za 09 aug 2003, 11:48

Dag Thomas,
Wij worden al net zo heetgebakerd als mierenzuur wordt bij een buitentemperatuur van boven de 25 graden.
Surf naar:
Mierenzuur/toepassing in de praktijk/deel 2 en 1(via deel 2)
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1113
en je kunt je weer eens rustig bezinnen in een 'koele' ruimte van onder de 25 graden!

Cretien Wijers
Berichten:5
Lid geworden op:ma 22 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door Cretien Wijers » za 09 aug 2003, 11:57

Hierbij mijn ervaring mbt varroa-bestrijding mbv mierezuur bij hoge temperaturen.
Toen ik mijn vraag stelde op het forum had ik de verdampers reeds in mijn 2 volken ingehangen; gezien de in eerste instantie afwijzende reacties nav het toepassen van mierezuur behandeling bij hoge temperaturen heb ik besloten tijdelijk de verdampers uit de volken te halen zeker gezien het feit dat de temperatuur overdag ver boven de 30 graden bedroeg (zelfs boven de 35 graden) en de volken een gedeelte van de dag pal in de zon staan.
Mijn constateringen:
- verdamping was ongeveer 15 ml per dag (dus niet extreem veel)
- geen hogere bijensterfte geconstateerd
- veel waaieren en baardvorming bij de kasten (meer dan normaal bij warm weer)

Dus mijn eerste indruk is geen nadelige gevolgen bij mijn (redelijk sterke) volken; echter om het noodlot niet te tarten wacht ik tot midden volgende week om verder te gaan met mijn behandeling omdat dan de temperatuur overdag waarschijnlijk iets minder gaat worden.

groetjes uit het Leudal
Cretiën Wijers

j.grimbergen
Berichten:7
Lid geworden op:ma 06 mei 2002, 14:25
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bestrijding met mierenzuur

Bericht door j.grimbergen » zo 10 aug 2003, 15:46

In mijn 4 volken hebben afgelopen week nassenheider-verdampers gehangen, met een lont van 4X5 cm.
De verdamping bedroeg tussen de 8 en de 17 ml. per verdamper per dag. Ik gebruik 85%. Lijkt mij dus een goede dosis, als ik lees dat het maximum 40 ml (65%) per dag is.
Ik ontdekte geen hogere verdamping bij kasten die meer in de zon hebben gestaan.

groet,
Jeroen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten