Mijtenval tijdens behandeling met mierezuur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Mijtenval tijdens behandeling met mierezuur

Bericht door heidecap » zo 21 sep 2003, 20:25

Collegae,

ik ben razend benieuwd hoe bij jullie de behandeling van de mijten gaat.
Zelf heb ik 2 volken; 1 Buckfast en 1 Bastaardvolk.
Het Bastaard volk is de afgelopen weken hard achteruit gegaan. Enerzijds vanwege een zeer ernstige varroa-besmetting, andferzijds vanwege de reguliere afname van broed rond deze tijd. Dit volk staat mometeel nog maar op 1 broedkamer en bezet ongeveer 6 ramen. Het Buckfastvolk staat op 2 broedkamers en bezet naar mijn schatting in totaal ongveer 12 armen.
Zaterdag heb ik de mijtenval van 6 dagen geteld in beide volken tijdens behandeling met de Nassenheider verdamper:
Buckfast : ongeveer 300 = 50 per dag.
Bastaard : ongeveer 350 = 60 per dag
Gisteren ben ik gestopt met de behandeling en ben ik overgegaan op de shock-behandeling via het bierfiltje :
resultaat van 1 dag :
Buckfast : ruim 100
Bastaard : krap 100
Aangezien ik geen enkel referentiekader heb of dit veel of weinig is ben ik benieuwd hoe de val bij jullie per dag is ?

groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Mijtenval tijdens behandeling met mierezuur

Bericht door wilde » ma 22 sep 2003, 10:13

Thomas, wat (mierenzuuroplossingspercentage) en hoeveel ml. heb je per dag op een bierviltje gegeven?
Groetend, Albert

Aanvulling bericht: die lachende smoel misstaat een beetje bij dit bericht, sorry.

Bijgewerkt door - wilde op 22/09/2003 10:15:54

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Mijtenval tijdens behandeling met mierezuur

Bericht door depauws » ma 22 sep 2003, 18:59

Hello Heidecap

Bij een ernstige mijtenaantasting zitten er minimaal 2000 mijten in de kast.

Bij een (effectieve) behandeling moeten er dus minimaal 1500 mijten vallen gedurende de eerste dagen van de behandeling.
Bij U zijn er veel minder gevallen.

Blijft de vraag of er weinig mijten in de kast zitten of dat Uw behandelingsmethode niet 100% is.

Daarom na 14 dagen nog een tweede maal identisch behandelen, indien er een belangrijke afname wordt vastgesteld mag verwacht worden dat Uw behandelingsmethode toch goed was.

Bij mijn erg aangetaste volken zijn er bij een eerste behandeling met mierezuur (bierviltjes) binnen 24 uur 500 mijten gevallen.
Na 14 dagen zijn er bij een tweede behandeling binnen de 24 uur 100 mijten gevallen.
Bij de derde behandeling zijn er nog 20 mijten gevallen binnen 24 uur, de volgende dagen vallen er dan nog enkele per dag.

Indien er de eerste en volgende dagen van een behandeling minder dan 50 mijten vallen wordt de behandeling gestopt voor het lopend jaar, de volgende behandeling is voorzien volgend jaar.

Groeten

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijtenval tijdens behandeling met mierezuur

Bericht door heidecap » ma 22 sep 2003, 21:53

Albert, ik heb het bierviltje helemaal in 60% mierezuuroplossing gedrenkt. Ik schat 15ml per filtje.

Heer de Pauws, ik schrik een beetje van de door u opgegeven aantallen vallende mijten.
Misschien is dit omdat mijn volken niet zo groot zijn.
Om een indruk te geven, hierbij een foto van mijn sterkste volk, staande op 2 broedkamers. Foto is van 2 weken geleden.

Thomas
Afbeelding

City2000
Berichten:41
Lid geworden op:ma 01 sep 2003, 18:29
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijtenval tijdens behandeling met mierezuur

Bericht door City2000 » di 23 sep 2003, 00:39

Hallo Thomas,

Ik bestrijd mijn volk met Thymovar.
Ik dacht eigenlijk eerst dat ik nooit varroa zou hebben, in iedergeval niet veel. Maar toen ik begon met het bestrijden van de varroa, schrok ik eigenlijk wel. Ik haal er zo'n 20 tot 30 per dag weg. Ik heb zelf ook geen vergelijkings matriaal maar denk wel dat ik op een normaal gemiddelde zit, omdat ik dit aantal wel vaker hoor of zelfs iets meer zoals bij jou het geval is.



Groeten,
Roelof Stadt (Amsterdam)

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Mijtenval tijdens behandeling met mierezuur

Bericht door wilde » di 23 sep 2003, 09:26

... ik heb het bierviltje helemaal in 60% mierezuuroplossing gedrenkt ...
Thomas, daaruit concludeer ik dat je niet weet hoeveel je hebt gegeven. Dat lijkt mij geen juiste toepassingswijze, omdat het ook te veel zou kunnen zijn. Vermoedelijk is 15 ml mierenzuur 60% ongeveer het maximum dat zonder schade kan worden toegediend per dag. Ik druppelde 10 ml op een viltje en daar kon inderdaad nog wel wat meer bij, omdat het niet geheel doordrenkt was.

Het lijkt mij gewenst om de hoeveelheid zeker te weten. Dan kun je ook de resultaten gemakkelijker vergelijken.
Meer dan 15 ml zou ik ze in elk geval niet geven per dag, want dat zou je de moer kunnen kosten.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten